Selasa, Oktober 27, 2009

KEIMANAN ... Coretan buat adikku My

Tahniah adikku my...

Sesungguhnya Keimanan yang telah melekat di dalam diri, usah disia-siakan. Ketahuilah bahawa anugerah kehidupan yang paling berharga ialah Keimanan iaitu merasakan DIA sentiasa ada di sisi, sepanjang masa. DIA yang saya maksudkan adalah Tuhan Pencipta Alam.


Di dalam meneroka kehidupan ini, sekiranya adik merasakan sedang bertemankan DIA sepanjang masa, sememangnya adik amat bertuah kerana jarang orang merasakan perasaan sedemikian rupa. Sememangnya tidak ramai yang memahami rahsia yang terselit di sebalik perasaan sebegini. Sebab itu ramai yang kecewa bila gagal menimpa, begitu juga ada yang alpa bila sudah berjaya.


Keimanan letaknya jauh di lubuk hati sanubari sebab itu ianya tidak dapat dilihat deria mata, tetapi ianya boleh dirasa.

Seumpama kesakitan yang dirasakan sakit, tetapi kesakitannya tetap tidak dapat diperhatikan oleh mata. Itulah yang saya namakan sebagai Lubuk Jiwa.


Mereka yang merasakan keimanan, pasti akan berasa tenang walau gelora melanda seumpama tsunami sebesar-besarnya. Mengapa? kerana TEMAN yang saya maksudkan adalah Penguasa yang bukan calang-calang kuasa yang dimilikinya. DIA jualah yang mempunyai segala keajaiban dunia yang sukar difikirkan oleh akal manusia. Keajaiban dunia memang menjadi hak mutlak bagi-NYA sahaja.


Tetapi andai tidak merasai ketenangan yang saya sebutkan, ini memberikan petanda bahawa empunya diri masih belum berupaya mengenali NYA, menyakini NYA, dan memahami bahawa sememangnya DIA sedang berada di sampingnya. DIA sememangnya sedang memerhatikan segala gerak-geri sehingga jauh ke lubuk hati sanubari. Melangkaui empunya Jiwa itu sendiri.


Perasaan Keimanan kepada NYA merupakan nikmat di dalam kehidupan yang tidak ternilai harganya di dalam mencari Pedoman Kehidupan. Apatah lagi semasa menyusun langkah-langkah perjalanan yang berkemungkinan menemui kegagalan atau barangkali mengecapi kejayaan.

Ketahuilah bahawa kesemua yang sedang dilalui sekarang adalah semata-mata untuk menguji Keimanan yang dimiliki oleh empunya diri. Keimanan iaitu mempercayai akan kewujudan dan kekuasaan-NYA. DIA yang saya namakan sebagai Allah SWT



Andai kegagalan yang dirasai mengakibatkan empunya diri menghindari Allah SWT, rasanya amat malanglah perjalanan-perjalanan yang dilalui seterusnya, kerana petunjuk perjalanannya sudah tiada bersama-sama dengannya.

Tetapi sekiranya kegagalan itu menyebabkan empunya diri semakin hampir kepada NYA, nescaya pertolongan NYA akan tersimbah di dalam kehidupannya, kalau tidak sentiasa, barangkali sekali-sekala. Bertuahlah empunya jiwa yang sebegini kerana Matlamat Kehidupannya akan semakin hampir untuk dinikmati. Nikmat Kehidupan.

Begitu juga halnya andai kejayaan yang dikecapi, sekiranya dia menjadi alpa, leka dan lupa, pasti kejayaan itu menjadi sia-sia dan tiada lagi nilai harganya... kerana kejayaan sebegini hanya sementara sahaja sifatnya, tidak kekal selama-lamanya.

Sebaliknya pula, bila kejayaan yang dikecapi membuatkan empunya diri menjadi lebih mengenali NYA, memahami NYA, dan merasakan kehadiran NYA di sisi sepanjang masa, nescaya ganjaran kehidupan yang diterimanya sudah tiada lagi tandingannya. Melangkaui nikmat kehidupan yang dirasakan.


Sememangnya Keimanan terletak jauh di dalam lubuk hati iaitu sukar diperhati, tetapi boleh dirasai oleh empunya jiwa itu sendiri.

1 Komen:

Adinda Amy Sensei berkata...

salam...

apa khabar abg bent? moga sihat selalu di samping tugasan dan keluarga tercintaaa..hehe..

waaahh...banyak sekali coretan nasihat dan pandangan abg ekk tentang permasalahan diorang ni ekk..leh jadi pakar motivasi ni..


bagus..abg memang layak..hehe

Catat Ulasan