Isnin, Julai 25, 2011

Bhg. 4, Tips Agar Disayangi Suami

Selepas terlalu lama menyepikan diri..., Setelah tidak mengisikan sebarang entri di dalam blog ini, Lalu... hari ini, saya berusaha menguatkan diri untuk menyambung semula coretan tips-tips agar disayangi suami.

Sememangnya saya sudah mencuba berkali-kali untuk menyambung coretan sebelum ini, tetapi entah mengapa, sering juga hasil coretan itu saya “delete” dan memasukkannya ke dalam “Recycle Bin” (*___*)

Lalu, lakaran ini sahaja yang berupaya dihasilkan untuk tatapan Anda hari ini. Lakaran ini saya hasilkan sebentar tadi, dan seandainya masih tidak memenuhi kriteria yang dikehendaki, saya memohon kemaafan kepada Anda, khususnya kepada Adikku Yang Ingin Disayangi Suaminya...

Sebenarnya saya tidaklah sesibuk mana, tetapi entah mengapa, idea yang saya kehendaki ada kala amat sukar terluah melalui tulisan rumi begini.

Walaupun niat di hati ingin menyambung coretan-coretan sebelum ini dengan segera, tetapi niat itu sering kali tergendala, malahan karya yang saya hasilkan pada akhirnya dimasukkan ke dalam “Recycle Bin” sahaja. (*____*)

Tips Utama yang saya kemukakan sebelum ini kepada Adikku yang Ingin Disayangi Suami ialah “Nakhoda Bahtera Perkahwinan”.

Setelah bernikah, Bahtera Perkahwinan akan memulakan pelayarannya. Riang gembira atau duka lara adalah antara rencah rasa yang dikecapi semasa melayari bahtera itu nanti. Oleh itu, langkah pertama seharusnya dilakukan sebelum memulakan pelayaran, ialah menetapkan Nakhoda Bahtera Perkahwinan.

Sebagai nasihat kepada Adikku Yang Ingin Disayangi Suami, Adik perlulah menanamkan di dalam jiwa sanubari bahawa Suami lah yang berperanan sebagai Nakhoda Bahtera Perkahwinan itu.

Namun, saya juga harus menjelaskan kepada Anda, khususnya Anda yang tidak bersetuju, bahawa tidak semestinya Suamilah yang berperanan sebagai Nakhoda Bahtera Perkahwinan. Ianya bukanlah suatu kemestian dijadikan pilihan. Bukan!, memang bukan!

Adikku yang Ingin Disayangi Suami perlu tahu bahawa anjuran yang saya kemukakan itu hanyalah suatu pilihan. Saya perlu memberikan fleksibiliti di dalam hal-hal kesama-rataan di antara lelaki dan wanita.

Maklum sahajalah, dunia zaman sekarang, semuanya inginkan kesamarataan. Keadilan bagi kedua-dua pihak, di antara lelaki dan wanita. Entah-entah pada zaman akan datang lahirlah pula permintaan Meritokrasi. Keadilan bersifat Meritokrasi. Betulkah?

Sebab itulah saya perlu menjelaskannya terlebih dahulu di sini agar para wanita seumpama Wira, tidaklah pula terasa, lebih-lebih lagi berkecil hati nanti, bila mana menatap coretan saya yang sebegini;
“Nakhoda Bahtera Perkahwinan selayaknya untuk lelaki sahaja”.

Saya khuatir, wanita seumpama wira akan memunculkan pula pelbagai kisah suri teladan di mana wanita sebenarnya berupaya menjadi Nakhoda.

Bukan sahaja Nakhoda Bahtera Perkahwinan, malahan barangkali Nakhoda Kapal Angkasa, nun jauh sejauh-jauhnya... (*___*).

Akan saya sambung pula, InsyaAllah.
Saya nak makan tengahari dahulu…



0 Komen:

Catat Ulasan