Selasa, Ogos 04, 2009

Pulau Yakushima & Pokok Suginya (Cedar) ...bhg 4


Selepas diorentasikan di dalam rumah semulajadi itu (baca di sini), pada keesokan harinya, hidangan sarapan pagi yang disediakan ialah ikan mackerel. Alhamdulillah, mereka memahami.



Rupa-rupanya orang Jepun ini memang baik hati. Semalam juga, semasa taklimat peraturan di dalam rumah semulajadi itu, saya diberitahu bahawa tidak dibenarkan ke bilik mandi pada awal pagi.

Hah! terkejut saya, namun ketika sesi soal jawab, saya memberitahu bahawa sudah menjadi rutin di dalam hidup saya perlu mandi di awal pagi.

Selepas memberitahu mereka, akhirnya peraturan yang dibuat telah dilonggarkan, bukan sahaja untuk diri saya, malahan rakan-rakan lain dari Indonesia dan juga dari Thailand, malahan semuanya boleh pergi ke bilik air untuk melaksanakan pelbagai hajat mereka.

Baru saya tahu bahawa orang Jepun kebiasaannya tidak mandi pada awal pagi. Menurut mereka ianya tidak menyihatkan.

Berbalik pada cerita mengenai sarapan pagi tadi, Alhamdulillah, hidangan itu bolehlah dijadikan pengalas perut sebelum saya masuk ke dalam hutan belantara Pulau Yakushima.


Coretan kali ini saya khususkan bercerita mengenai pokok sugi atau cedar yang terdapat di dalam hutan belantara Pulau ini.


















Lihatlah pelbagai bentuknya. Kredit juga saya harus berikan kepada saudara Hafiz dari Pakistan yang memberikan beberapa gambar yang telah disnap olehnya.













0 Komen:

Catat Ulasan