Sabtu, Februari 07, 2009

Bersetubuh vs Senggama ... Bhg 2

(Bahagian 2)

(Pembaca yang saya kasihi, sekiranya belum membaca bahagian 1, saya menasihatkan agar membacanya terlebih dahulu bagi mengelakkan kekeliruan mengenai coretan saya ini).


Baiklah, saya teruskan lakaran saya mengenai sebut nama di atas. Saya masih tertarik memperkatakannya kerana ingin berkongsi mengenainya. Opsss... maksud saya berkongsi mengenai maksud sebut nama itu agar difahami.

Pagi ini saya ingin menyentuh dua perkara mengenai sebut nama di atas itu. Ada dua perkara. Pertama ialah saya ingin berkongsi seperti yang telah dicatatkan di dalam kitab terjemahan Imam Al-Ghazali bertajuk Bimbingan Mukminin.

Sebut nama di atas telah disentuh di dalam Kitab terjemahan Bimbingan Mukminin. Ianya dijelaskan bahawa di antara kewajiban-kewajiban seorang suami ialah dengan melaksanakan sebut nama di atas kepada isteri atau isteri-isteri. Sebut nama itu telah disenaraikan sebagai kewajiban yang kesepuluh tanggungjawab seorang suami.

Oleh itu, kepada suami-suami, sekali lagi saya ingin mengajak agar kita berkemahiran dan berkefahaman mengenai sebut nama itu. Ia adalah kewajiban yang harus kita laksanakan kepada isteri. Sebab itulah pada saya, ilmu sebegini haruslah diketahui agar perlaksanaannya selaras tuntutan agama. Kalau nak tahu, adalah sedikit dijelaskan di dalam terjemahan Kitab Bimbingan Mukminin, karangan Imam Al-Ghazali. Singkaplah kitab itu agar dimengerti mengenai kehidupan duniawi. Di sini, sukar saya ceritakan lebih-lebih!.

Ingat!, seperti yang telah saya sebutkan di dalam bahagian satu bahawa sebut nama di atas adalah berbeza dengan ungkapan Zina.

Ada satu lagi sebut nama yang terlintas di kepala saya pada ketika ini iaitu Senggama. Ianya juga sama seperti sebut nama di atas. Perbezaanya, saya kurang pasti pada masa ini. InsyaAllah, akan saya usahakan untuk mencari perbezaan istilah di antara bersetubuh dan bersenggama itu.

Perkara kedua yang saya ingin kongsikan ialah janganlah cuba mendatangi isteri yang di dalam keadaan haid kerana dikhuatiri berlaku sesuatu bahaya atau mendatangkan penyakit. Itulah yang dicatatkan di dalam Kitab Bimbingan Mukminin. Dan teringat pula saya dengan firman Allah SWT di dalam Surah Al-Baqarah iaitu bermaksud Isteri-Isterimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah tanah tempat bercucuk tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki (Ayat 223).

Saya kurang mahir untuk menafsirkan ayat itu. Bagaimanapun, saya ingin mengajak Anda bersama-sama menyingkap mengenainya di dalam tafsir Al-Quran. Barangkali akan ada hidayah dari NYA.

Itu sajalah yang saya dapat coretkan. InsyaAllah, ada kelapangan, akan saya sambung pula lakaran-lakaran sebegini rupa.

0 Komen:

Catat Ulasan