Khamis, Februari 28, 2013

Krisis Sabah dan Tentera Diraja Kesultanan Sulu. Pendekatannya?

Sekarang ini, sungguh banyak cadangan dan kaedah yang disyorkan untuk menamatkan krisis yang sedang berlaku di antara Tentera Diraja Kesultanan Sulu dengan Kerajaan Malaysia khususnya yang dikatakan sebagai "Pencerobohan" di kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah.

Bukan itu sahaja, malahan ramalan-ramalan dan plot kisah yang bertebaran dipaparkan pada laman sesawang tidak kurang juga banyaknya. Sungguh banyak!

Akhirnya kisah Kesultanan Sulu ini telah muncul kembali untuk tatapan Rakyat Malaysia amnya dan khususnya rakyat Sabah yang mungkin masih kurang jelas mengenainya. Saya mengetahui kisah ini sejak kecil dahulu, dimana seringkali diceritakan oleh arwah datuk dan nenek sebelah ibu saya.

Mereka pernah mengisahkan bagaimana arwah Datuk sebelah ibu saya merasai jerit-perih semasa berkhidmat di Utara Borneo suatu ketika dahulu iaitu di perairan Kudat, Sabah.

Arwah Datuk saya ketika itu masih muda remaja dan saya pula, faham-faham sajalah. Ibu-Bapa saya mungkin belum bertemu lagi ketika itu!  (^___^)

Saya juga diberitahu bahawa moyang sebelah ibu saya merupakan staff British suatu ketika dahulu.

Selain itu, kisah "pencerobohan" tentera Jepun, arwah Datuk dan Nenek pernah juga memberitahu dan menceritakannya kepada saya. Intipatinya, ketika itu rakyat Malaysia hidup susah. Tidak seperti sekarang yang dilimpahi kemewahan.

Saya juga pernah diberitahu mengenai kisah "pencerobohan" tentera Jepun dahulu. Kisah itu saya betul-betul ingat kerana ianya berkaitan dengan Ayah saya. Dinyatakan bahawa sesiapa yang mempunyai bayi lelaki ketika itu, tentera Jepun akan mengambilnya. Kisah itu saya ingat kerana ibu saya menerangkan bagaimana Nenek, iaitu ibu kepada ayah saya menyelamatkannya daripada diambil oleh tentera Jepun dahulu. Agak mencabar juga, tak perlulah saya menerangkannya secara terperinci di sini.

Arwah Datuk saya juga pernah menceritakan kisah mengenai "Tamparan Jepun". (^___*)

Kisah-kisah yang dihidangkan kepada saya suatu ketika dahulu, iaitu semasa saya muda remaja, sememangnya kini amat berguna untuk saya imbas kembali. Malahan kini, saya boleh kongsikan dengan Anda, Sahabat Alam Maya, yang saya kasihi kerana DIA. Walaupun sebenarnya Anda masih kurang jelas mengenainya. (^___^)

Berbalik pada cadangan-cadangan untuk menyelesaikan permasalahan tuntutan ke atas Sabah diantara Kesultanan Sulu dengan Kerajaan Malaysia, ada yang mencadangkan tindakan kejam perlu diambil, dan tidak kurang juga yang mencadangkan tindakan lebih berhemah.

Permasalahan itu sebenarnya boleh dilihat dan diselesaikan dari Sudut Sejarah, yang mana, pada saya, kemungkinan Kerajaan Malaysia tiada kekuatan untuk merubahnya.

Ianya juga boleh dilihat dari Aspek Kenegaraan, saya pasti, Kerajaan Malaysia berupaya kerana rata-rata masyarakat di negeri Sabah lebih cenderung kepada Kerajaan Malaysia. Saya sendiri, secara peribadi, lebih selesa berada di bawah pimpinan sedia ada.

Namun, seandainya itu yang dipilih, saya juga pasti, bahawa keamanan yang sedang dikecapi sekarang ini, tidak akan dirasai seselesa ini. Perbalahan akan terus berlanjutan. Mungkinkah juga akan berlaku sepertimana di Pulau Mindanao Filipina?

Lalu, apakah pendekatan yang lebih baik?

Seandainya itulah soalan yang Anda kemukakan kepada saya, maka saya lebih selesa untuk melihat Dimensi Keagamaan.

Maklum sajalah, kedua-dua pihak ini mempunyai persaudaraan dari sudut itu, dan pihak yang cuba menangguk di air keruh ketika ini, berkemungkinan akan terserlah dan seterusnya terbongkar tipu-helah mereka.

Ketahuilah bahawa dimensi keagamaan memang hebat pancarannya, apatah lagi keagamaan yang telah disibgha dengan keimanan kepada yang Maha Esa, pasti terpancarlah Persaudaraan Seagama.

Kunci kebijaksanaan dan keajaiban, memang ada padanya, Dimensi Keagamaan!

InsyaAllah, andai ada kekuatan, saya akan melakarkan lagi coretan ini.



Kisah seterusnya;


0 Komen:

Catat Ulasan