Jumaat, Julai 17, 2009

Pengalaman di Jepun ...bhg 2 (Gadis Jepun yang Cantik, Manja, Pemalu & Peramah)

Hari ini masuk hari keempat saya berada di Jepun. Kali ini saya ingin kongsikan dengan Anda kisah menarik yang telah saya alami di sini. Harap-harap Isteri Tercintaku juga akan membacanya nanti.

Sememangnya, kasih dan sayangku hanyalah untuk Isteri Tercintaku semata. Andai sayang sedang membaca coretan ini, anggaplah gadis-gadis yang saya ceritakan di sini seumpama adik-adik yang harus kita kasihi jua.

Tidak pernah pun terlintas di hati saya untuk menduakanmu sayang. Saya tahu bahawa pengorbanan yang sayang berikan amat banyak sekali dan tidak terkira oleh saya angarannya. Memang terlalu banyak sebenarnya. Terima kasih wahai Isteriku yang Tercinta.

Pengorbananmu menjaga anak-anak kita sehingga kini sememangnya saya amat-amat hargai. Sesungguhnya, merekalah buah hati kesayangan kita berdua. Jaga dan didiklah mereka dengan sebaik-baiknya, wahai Isteri Tercintaku.

InsyaAllah, selesai sahaja tanggungjawab ini, abg akan pulang dengan membawa pelbagai pengalaman untuk dijadikan pedoman di dalam meneruskan sisa-sisa perjalanan yang bermatlamatkan… Pastilah Syurga-Nya nan Abadi.

Opsss….

Maaflah, sebab coretan kali ini macam sebuah warkah untuk Isteriku yang Tercinta pulak!.

Walhal, sebenarnya saya ingin berkongsi dengan Anda cerita mengenai Negara Jepun yang sedang saya lawati kini.




Cuba lihat wajah-wajah ceria yang saya tunjukkan di atas. Sememangnya blog ini jarang saya uploadkan gambar, tetapi kini, saya izinkan blog ini memaparkan gambar gadis-gadis ini kerana mereka telah membantu saya sebenarnya.

Gadis-gadis di Jepun sememangnya cantik dan menarik. Ketiga-tiga gadis ini telah membantu saya semasa membuat pilihan makanan yang sesuai untuk saya santap sebagai sarapan pagi.

Ketiga-tiga gadis itu sebenarnya sedang belajar di Universiti yang sedang saya lawati kini. Mereka mengambil Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Arkitek.

Wah! Nasib baik juga mereka telah membantu saya memilih makanan di dalam kantin universiti itu.

Sebenarnya semalam, seorang pelajar Malaysia yang berada di sini telah menunjukkan kepada saya makanan yang sesuai untuk dijamah, tetapi entah macamana, sampai sahaja di dalam kantin universiti itu, saya menjadi curiga dan dilemma untuk memilih memandangkan terdapat banyak yang serupa dengannya.

Cuba lihat makanan ini.

















Inilah makanan yang saya jamah untuk memenuhi tanggungjawab kepada perut saya yang berbunyi-bunyi sejak dari pagi lagi.

Makanan tersebut adalah nasi pulut disaluti rumpai laut (berwarna hijau) dan mengandungi udang di dalamnya. Sebenarnya selain udang, ada juga yang mengandungi ikan, ayam dan pork.

Sebab itulah saya kena berhati-hati memilih. Gadis-gadis itu pada mulanya berasa malu-malu, selepas saya sapa untuk memohon bantuan mereka menterjemahkan label yang terdapat pada bungkusan makanan itu.

Selepas memberikan penjelasan berulang-ulang kali, akhirnya mereka faham dan seronok sekali selain mamaparkan sifat kemanjaan mereka untuk membantu saya memilih.

Sesungguhnya saya tidak mengerti tulisan Jepun. Sebab itu memohon bantuan gadis-gadis itu.

Ini pula air yang saya beli selepas diberikan tunjuk ajar oleh mereka, mereka yang saya gelar sebagai Gadis Jepun yang Cantik, Pemalu, Manja dan Peramah.





















Air tersebut merupakan minuman kegemaran saya iaitu teh tarik, cuma dicampurkan dengan mangga kuning manis. Wah! Pertama kali saya rasa the tarik bercampur mangga. Emmmm! Memang sedap rasanya seperti label yang dipaparkan pada botolnya iaitu Sweet.

Selepas mendapat petolongan dari mereka, saya pun memohon izin mengambil gambar bukan dengan saya, tetapi gambar mereka sahaja. Wah! apa lagi, memang mereka terus berposing. Heheheeeee….

Dan saya juga telah memberitahu kepada mereka yang saya akan paparkan wajah mereka di dalam blog ini. Makluman saya itu disapa dengan ukiran senyuman dari mereka….

Terima kasih saya ucapkan Gadis Jepun yang Cantik, Pemalu, Manja dan Peramah.


7 Komen:

IxoR@ berkata...

patut la Abgbent tak datang ziarah Ixora, rupanya berada jauh nun di Jepun....

ermm...kan bagus kalau Ixora yg jadi Gadis Jepun tu....hehehhee.....

ehem...ole-ole ?

alang berkata...

Comei2. :D

Enee_Danial berkata...

ada bw megi x? sbb sy terfikir kalau dah kat dlm kedai tu ada jual sushi inti pork, tak kirala yang kita amik tu udang ke, ikan ke..tak leh makan juga sebab perkakas yang digunakan selepas buat inti pork tu ada disamak ke? hehe.. lainla kalau kedai tu mmg CLEAN dr pork.tp kat jepun ssh nak cr kdi serve no pork.

ViLdA FiDa berkata...

wahh..cantik sungguh yg pakai baju putih tu...

kaixa89 berkata...

sy dengar cerite la dari kawan yg belajar dkat sane..makanan kat sane susah nak dapat yang halal.nak tak nak kena la jugak makan..buleh kate semue makanan kat sane ade unsur lemak khinzir..ape betol ke ni bro??

Khir berkata...

yg baju putih tu comel laa...leh kenal???

rizal ani 22613 berkata...

Memang betul.kt jepun susah nk dpt makanan halal.dulu masa saya kursis kt kobe kitaorang oder makanan kering dr malaysia.nasib baik gk ada tokey yg paham gn kita

Catat Ulasan