Isnin, Oktober 26, 2009

Coretan Buat Adikku nadea84 ...Perasaan Cinta

ermmm… *sambil-sambil merenung sesuatu* ketika ini...

Izinkan abg berkongsi sedikit pandangan di dalam hal ni. Bukanlah nak memberi nasihat, tetapi berkongsi sesuatu buat adikku nadea84 yang masih muda remaja.

Sejujurnya, sebelum berumah tangga, abg belum pernah mengecapi cinta sepasang kekasih, pastilah antara lelaki dan wanita, ok. Bukan yang lain…

Namun bila mana sebut ungkapan cinta, abg tidak menafikan bahawa sebelum berumah tangga, memang telah merasainya, pastilah cinta pada kedua orang tua.

Dulu masa belajar dan terpaksa berjauhan dengan ibubapa, diri ini telah merasai kerinduan dek penangan cinta. Sekali lagi, cinta pada kedua ibubapa Ok… bukan cinta pada pasangan kekasih.

Nak kata mengalir air mata? Sungguh, memang adalah aliran air mata setiap kali mengingati kedua orang tua, barangkali itulah istilah cinta yang abg boleh kongsikan dengan adik pada ketika ini.

Memang setiap kali merindui mereka, akan adalah aliran air mata, apatah lagi ketika berdoa pada NYA. Maklumlah, masa itu abg masih di usia remaja.

Bila mana mengalami situasi seperti itu, abg akan berusaha merenung dan berfikir kembali MATLAMAT HIDUP yang harus dicapai. Mengapa?

Kerana dari situ akan terbitlah kekuatan diri untuk terus berusaha meneruskan perjalanan hidup.

Dengan memikirkan MATLAMAT yang harus dicapai, akan terbitlah pembakar semangat untuk terus berusaha walaupun dalam keadaan sentiasa mengingati kedua orang tua dan ada kala diiringi keresahan dan aliran air mata.

Dalam hal adik pula, cinta pada kekasih, barangkali adik juga perlu memikirkan MATLAMAT HIDUP yang adik ingin gapai.

Adakah dengan merenung-renung kenangan indah bersama si dia itu menjadi MATLAMAT HIDUP adik selamanya? Kalau memang itulah kehendak hati adik, abg pun tidak dapatlah membantu…

Tetapi andai sebaliknya, usah dikenang sejarah silam yang sudah berlalu. Jadikan ianya sebagai Pedoman Hidup agar ianya tidak berulang kembali.

Abg pasti, tugas kita ke dunia ini bukanlah sekadar mengecapi cinta pasangan kekasih, tetapi lebih jauh daripada itu ialah melakar cinta pada NYA, moga-moga kecintaan itu akan bersemadi di Syurga.

Berusahalah mengukir cinta kepada NYa agar kelak adalah sinar cahaya NYA menyimbah kehidupan kita. Apatah lagi andai pancaran cahaya NYA itu sentiasa mengiringi perjalanan sisa-sia hidup yang masih ada…

Hidup ini memang sementara, diumpamakan sehari di Syurga menyamai 1000 tahun di dunia. Pilihlah kehidupan yang adik inginkan. Kebahagian 100 tahun di dunia atau mungkin 100 tahun di Syurga?

1 Komen:

IxoR@ berkata...

Banyak kisah abgbent yg sy baca...memberi sedikit ruang dlm diri utk merenung akan matlamat kita dlm kehidupan...

Biarpun terkadang tidak memberi komen.... Tp sy tetap mengikuti apa yg terbaru....

:D

digi music!

Catat Ulasan