Ahad, Oktober 11, 2009

Coretan Buat KC ...2

Kali ini saya ingin berkongsi dua perkara dengan adikku KC yang sememangnya saya kasihi kerana DIA.


Yang pertama ialah berkaitan dengan kegusaran mendapatkan calon suami. Di dalam hal ini, suka saya mencadangkan kepada kc untuk membaca terjemahan Surah Maryam. Moga Allah SWT akan memberikan ilham kepada kc kelak.


Maryam adalah seorang wanita yang tidak mempunyai suami tetapi kerana dia selalu mendekatkan diri kepada-Nya, maka Allah SWT telah menganugerahkannya seorang putera dikalangan Rasul-Nya iaitu Nabi Isa A.S. walaupun hakikatnya Maryam tidak bersuami. Nabi Isa adalah seorang rasul yang akan diturunkan kembali oleh Allah SWT untuk membimbing kehidupan manusia di akhir zaman kelak sehingga kiamat tiba.


Itulah keistimewaan Maryam yang tidak bersuami yang telah dianugerahkan Allah seorang Rasul untuk menjadi anaknya. Terjemahan surah maryam boleh didapati di dalam Terjemahan Al-Quran, berbahasa Melayu iaitu banyak di jual di kedai-kedai buku Agama. Carilah, moga ada petunjuk dari-NYA kelak.


Perkara kedua yang ingin saya kongsikan ialah mengenai hal peribadi. Saya tetap beranggapan bahawa cerita-cerita mengenai keaiban diri sendiri ada kalanya kita perlu rahsiakan daripada pengetahuan orang lain.


Ya, saya pasti!. lebih-lebih lagi kepada orang yang kita kenali kerana saya beranggapan, suatu masa kelak, cerita itu mungkin menjadi senjata mereka untuk memburuk-burukkan diri kita sendiri.


Seperti yang kc ceritakan, adakalanya seseorang itu hanya mengambil kesempatan sahaja.Mereka menggunakan kesempatan yang ada untuk mengaut keuntungan sementara, sama ada berbentuk wang ringgit atau pengorbanan diri yang lain.


Wang ringgit dalam erti kata seperti belanja makan, belanja reloadkan hp agar dapat berbual, oppsss.. kalau ada yang terasa maafkan saya!. dan segala macam kesempatan yang kadang tidak terjangka, termasuklah pengorbanan diri sehingga ke tahap berzina. MasyaAllah!


Seperti yang saya coretkan sebelum ini, sudah pasti hukuman yang selayaknya ialah seratus kali sebatan. Namun, saya harus mengakui juga bahawa dalam hal-hal hukuman yang sedemikian, saya masih kurang arif mengenainya.


Mungkin pandangan saya agak keras dan berbeza dengan orang lain iaitu kalau di kalangan ahli-ahli psikologi mencadangkan agar cerita-cerita yang menganggu emosi seharusnya dikongsi dengan seseorang untuk meringankan beban masalah yang dihadapi, tetapi bagi diri saya, adalah lebih baik cerita keaiban itu saya kongsi dengan-NYA, lebih-lebih lagi di waktu sepertiga malam atau di kala subuh yang hening, yang diiringi linangan air mata keikhlasan untuk memohon kepada-Nya petunjuk kehidupan. Moga terbukalah pintu hati dengan rahmat-NYA kelak.


Perlu disedari bahawa adakalanya kebahagiaan itu bukan berbentuk material semata, atau pangkat kejayaan sahaja, tetapi yang lebih utama ialah ketenangan jiwa dan hidup yang dilingkari oleh rahmat dari-NYA di dalam melalui ranjau-ranjau kehidupan ini.


Jangan disangka kita sudah beriman dengan-NYA sebelum kita diuji oleh-NYA. Hanya yang berakal sahaja mengetahui kesengsaraan yang dihadapi itu adalah kerana DIA sedang menguji kita. Sejauh mana kita menyakini kehadiran-NYA atau kita tidak mahu meyakini bahawa DIA sedang memerhatikan gerak-laku kita!.



0 Komen:

Catat Ulasan