Khamis, Jun 11, 2009

Nasihat Buat Adikku...

(Coretan ini adalah khusus buat adikku Na Shari yang baru sebentar tadi dipostkan di dalam ruangan komen blognya. Sengaja dipostkan kembali ke dalam blog Pedoman Hidup ini untuk dijadikan koleksi. Maklumlah, dah seminggu blog ini tidak diisikan sebarang coretan. Moga-moga, adalah juga manafaatnya coretan ini... untuk direnungi oleh saudara-saudaraku yang dikasihi)


Salamelekom, wbt adikku Na Shari yang dikashi kerana DIA.

Terkejut juga abg membaca entri ini..., maklumlah dah beberapa hari tidak mengadap komputer ini.

Sengaja melakukan begitu kerana beberapa tugasan perlu dilaksanakan, selain kerana merayakan birthday Isteri Yang Tercinta. Disebabkan penangan birthday Isteri Yang Tercinta itulah maka abg bertekad tidak mahu mengadap komputer selama seminggu. Itu memang kena dilakukan agar fikiran dan minda tidak mengarah selain ke arah Isteriku Yang Tercinta. Memang itu tekad di dalam diri ini.

Hah! hari ni barulah dapat menengok kembali beberapa blog adik-adik dan saudara-saudara selain membuat entri terbaru di dalam blog sendiri.

Pastilah abg terkejut bila mana membaca entri di dalam blog adikku Na Shari ini iaitu mengenai peristiwa yang sedang adik hadapi kini. Biasanya, bila bermimpi mengenai ular, pesan orang2 berpengalaman mengenai dunia mistik, pastilah ada kaitan dengan perkara2 yang tidak elok.

Oleh itu, cara mengatasinya ialah mendapatkan kerjasama mereka-mereka yang arif mengenai dunia mistik itu sendiri. Nasihat abg, cuba usahakan sesuatu agar dapat mengelakkan mimpi2 yang tidak elok itu menjadi bertambah buruk dan membebankan hidup.

Tidak salah mencuba dan pastilah salah andai tidak melakukan apa2 usaha iaitu dengan kata lain, membiarkan sahaja perkara itu berterusan menggamit kehidupan adik sendiri.

Luangkanlah sedikit masa yang ada untuk berusaha mengubati penyakit itu kerana sememangnya semua jenis penyakit di dunia ini pasti ada ubatnya. Selain berdoa, pastilah kita juga kena berusaha iaitu mendapatkan khidmat bijak pandai di dalam bidang tersebut.

Para sahabat Rasulullah dahulu pun sering kali mendapat pertolongan Rasulullah untuk menyelesaikan apa-apa permasalahan hidup yang dihadapi. Segerakan perkara tersebut diselesaikan sebelum terlambat yang lambat laun pasti akan menghancurkan kehidupan harian adik kelak.

Abg doakan semoga adik akan cepat sembuh. Sekadar membuat spekulasi, mungkinkah peristiwa yang adik alami ini berkaitan dengan ubat-ubatan PENGURUS BADAN yang adik gunakan? heheheeee... Saja abg nak buat spekulasi seperti itu. Sesungguhnya, Isteri Tercinta abg pun gemuk juga tapi abg tetap menyayanginya selagi hayat ini masih ada...InsyaAllah

Gemuk atau kurus secara fizikal itu bukanlah ukuran sebenar luahan kasih sayang, apatah lagi bila menyentuh soal kecantikan diri. Itu adalah hiasan luaran, tetapi paling penting pastilah yang dalaman itu snediri. Maksudnya, soal hati dan perasaan, yang harus diutamakan.

Ooo ya, satu lagi dipesan iaitu penyakit yang kita rasakan sememangnya adalah suatu hikmah di dalam kehidupan ini kerana darinya akan gugurlah dosa-dosa kecil yang kita punyai. Memang diri kita diberikan musibah sekali sekala sebagai ujian kehidupan yang harus kita hadapi, apatah lagi berkaitan dengan penyakit diri.

Ingatkah lagi peristiwa mengenai nabi Ayub yang dilingkari oleh penyakit? Pastilah peristiwa ini adalah satu daripada petunjukNYA yang harus kita ingati.

Akhir coretan, abg doakan semoga adik akan cepat sembuh dan diberikan kekuatan oleh NYA. InsyaAllah...

Abgbent

5 Komen:

ummumishkah berkata...

sama2 lah kita doakan untuk NA..

IxoR@ berkata...

Semoga kawan kita itu sentiasa dilindungi oleh NYA. Amin.

aben berkata...

mmm...pyakit misteri ni...
saya ble rasa skit nye mcm mana...
coz akak saya pon kene pyakit mcm ni jugak..
cume beza nye keadaan msing2...
insya-allah...kamu akan sembuh kalo kamu sentiasa
ingat pada NYA...

Na Shari berkata...

Salam,
Terima kasih atas keprihatinan abgbent.Alhamdulillah...Na sentiasa kuat dan tabah berdepan dengan dugaan ni.

Satu lagi, na tak ambik apa-apa ubat pun untuk kurus. Just tak makan nasi, tapi digantikan dengan diet yang sihat.

Apapun, terima kasih banyak-banyak atas nasihat abgbent...

Tanpa Nama berkata...

I like to disseminate knowledge that will I have built up through the year to assist improve group functionality.


My page: 微晶瓷

Catat Ulasan