Ahad, Disember 06, 2009

Kisahku di Seoul, Korea...5

Assalamualaikum, wbt dan Salam 1Malaysia.

Ketika ini di Seoul, Korea menunjukkan pukul 3.41 pagi. Sebentar tadi saya baru sahaja selesai melakukan sesuatu di bilik apartmen yang saya diami ketika ini, iaitu selepas terjaga dari tidur. Tak perlulah saya beritahu secara terperinci, nanti seolah-olah angkuh dan takbur pula diri ini. Biarlah DIA sahaja yang mengetahui dan melihatnya. Moga-moga cahaya NYA akan terus menyerlah menyuluh kehidupan duniawi yang saya lalui.

Sebenarnya saya ingin berkongsi satu cerita subuh-subuh buta begini dengan Anda mengenai pengalaman yang saya lalui hari ini, di Seoul, Korea. Opsss... bukan hari ini tapi kelmarin sebenarnya. Sekarang ini kan sudah masuk subuh, bermaksud ianya adalah hari yang baru. 

Peristiwa yang saya ingin kisahkan kali ini ialah pengalaman buat pertama kalinya melihat saji berterbangan turun ke bawah. 

Sungguh! inilah pengalaman saya yang pertama melihat dengan mata sendiri cebisan-cebisan ais berterbangan dan jatuh ke bumi. Apatah lagi salji ini jatuh menghempas di cermin kereta, pasti sungguh indah bila dilihat dengan mata. Beberapa kali juga saya merenung dan mengamati proses pencairan yang berlaku di atas cermin kereta. Prosesnya berlaku beberapa saat sahaja lamanya.

Buat  pertama kali juga saya merasai pengalaman berjalan di dalam keadaan bersuhu bawah paras beku iaitu mencapai sehingga negatif empat darjah celsius. Sungguh terlalu sejuk rasanya. Sampaikan seluruh tubuh badan saya diselaputi pakaian. Nanti akan saya tunjukkan.

Menurut laporan cuaca di Seoul, walaupun suhu yang diukur ialah -4 darjah celsius, tetapi suhu sebenar yang dirasai ialah bersamaan negatif sembilan darjah celsius. Ianya berlaku sedemikian disebabkan tiupan angin yang kencang menyebabkan suhu jatuh sehingga ke paras -9 darjah celsius.

Memang terlalu sejuk. Bayangkanlah, peti ais yang kita gunakan di Malaysia cuma bersuhu empat darjah celsius sahaja, inikan pula sehingga -9 darjah celsius. Fuhhh! sejuk gilaaaa....., tapi seronok juga merasainya. Maklumlah, pertama kalilah katakan.

Oppsss.... dalam keseronokan, ada juga terasa keperitan. Bahagian kaki, betis dan paha saya sudah mula menunjukkan tanda-tandanya iaitu berbintik-bintik merah dan kulit mula merekah-rekah. Ini berlaku kerana tidak biasa merasai kesejukan sedemikian. Selain itu, bahagian tersebut juga mula terasa amat gatal. Sungguh!

Betul-betul terasa gatal. Tapi saya cuba untuk tidak mempedulikan rasa kegatalan itu sebab khuatir nanti lebih memudaratkan. Saya cuma berusaha menyapu-nyapu bahagian yang gatal dan mengelak untuk menggaru. 

Sebenarnya saya telah diingatkan oleh dua orang teman yang sedang bersama-sama ketika ini. Menurut mereka, biasanya bagi mereka yang pertama kali mengalami suhu sebegini, akan merasai sedikit perubahan. Apatah lagi bila balik ke Malaysia nanti. Pasti rasa gatal-gatal di bahagian kaki, betis dan paha yang sedang saya alami kini kelak menjadi kudis nanti.

Hah!!! terkejut saya mendengar penjelasan itu.

Menurut mereka, itulah yang telah berlaku selepas melawat negara yang bersuhu sejuk sedemikian rupa. Seorang daripada rakan saya yang berbangsa India menambah bahawa dia telah mengalaminya semasa berada di Kanada selama seminggu lamanya. Bila balik ke Malaysia, dia merasai keperitan dua minggu termasuklah demam, muntah-muntah dan sakit kepala. Bukan H1N1. Ok, tapi perubahan metabolisma badan untuk mengadaptasi semula. Itu yang dijelaskan kepada saya.

Seorang lagi rakan memberitahu bahawa betis dan kakinya memang terasa gatal pada mulanya dan bila berada di Malaysia, ianya menjadi kudis yang berpanjangan beberapa minggu untuk disembuhkan.

Kini, saya memang berasa khuatir kerana tanda-tandanya sudah ada di betis, kaki dan paha saya.

Malahan bahagian paha sudah mula menampakkan pelbagai garisan-garisan merah seumpama sel-sel darah sedang membeku. Ada jugalah bentuk-bentuk seperti penyakit kulit. Memanglah saya risau melihatnya...

Kalau saya tunjukkan foto paha saya yang sedang berbintik kemerah-merahan sekarang ini pasti Anda terkejut melihatnya. Tapi, tak perlulah saya berbuat demikian. Memang tak perlu. Heheheeee

Tak apalah, saya akhiri kisah ini dahulu di sini.

4 Komen:

cik ian@aH Lian~ berkata...

bang,ole2 ku jagn lupe.
mahu pakaian kebangsaan korea..
hahahaha...semoga sihat selalu di sana...

Cik Amy Sensei berkata...

salam abg bent..

waaahhh....salji berguguran ekk...best tuuu... tetibe teringat cerite-cerita korea yang best kat tv tuuu...sonok tgk dorang jejalan sambil salji memutih di sana sini...

IxoR@ berkata...

musim sejuk ya....

tingin nak rasa musim tu lg....

pasal alahan tu, hubby sy pernah kena macam tu waktu kami di UK dulu...masa tu perubahan musim juga...tp tak la sesejuk mcm yg abgbent alami ni... bahagian2 tertentu meninggalkan kesan bila sampai kt m'sia. mujur sy bebas dr masalah tu.....

LaDolce vs CN berkata...

skarang suhu di sane brapa yea??kalo dalam 8oC tu kira boleh tahan lg x??
i'm being there nextweek :-(

Catat Ulasan