Selasa, Mei 12, 2009

Pengalamanku Bertemu Jodoh ...bhg 13 (Isteri orang yang curang)

Bahagian 13

Setelah aku bertegas tidak mahu meneruskan perbualan-perbualan melalui telefon kerana memudaratkan, akhirnya dia, yang bergelar isteri orang itu akur juga dengan permintaanku.

Memanglah ketika itu dia masih menangis diiringi bunyi yang syahdu sekali. Itu semua aku dengari di dalam telefon bimbitku. Memanglah dia amat berat melakukannya, kerana hatiku juga merasainya.

Sungguh! tangisannya itu membuatkan aku jadi serba salah. Tetapi kerana DIA, aku tetap bertekad menghentikan perbuatan yang sia-sia dan mengaibkan seumpama itu.

Apa yang pasti, aku juga tidak terlupa memberikan dorongan kepadanya agar menyelesaikan segala kekusutan yang ada. Memanglah, aku mengatakan di dalam hati bahawa perbualan yang sedang terjadi ketika itu adalah yang terakhir dengannya.

Itu harapan aku, tetapi sebaliknya pula, yang berlaku. Walaupun dia telah bersetuju pada mulanya, tetapi dalam masa-masa tertentu, ada juga telefon bimbitku berbunyi yang memaparkan namanya. Memanglah aku tidak mahu mengangkatnya, apatah lagi meneruskan perbualan dengannya.

Sejujurnya, sepanjang aku berusaha menghalang panggilan-panggilan yang dilakukannya, timbul jugalah rasa simpati dan kesian padanya. Sebab itu ada kalanya aku tertewas dan mula mendengar keluhan-keluhan isi hatinya semula. Dari sini juga aku mula mengerti hakikat mengenai hati seorang insan yang berhati lemah. Patutlah kita sering dituntut untuk berlindung pada-NYA.

Tetapi dalam pada itu, aku juga sering berhati-hati menuturkan apa-apa kepada wanita yang telah bergelar isteri itu. Melalui perbualan itulah aku mula mempelajari sesuatu mengenai kehidupan ini. Kehidupan mengenai pasangan suami isteri. Opsss... pastilah hanya luaran sahaja yang bersangkut paut mengenai hati dan perasaan seorang wanita bergelar isteri.

Antara yang aku masih ingat ialah dia telah berterus terang mengatakan kepadaku bahawa suaminya sering tiada di rumah pada malam hari. Bila mana aku bertanya suaminya ke mana, dijawabnya pula bahawa suaminya berjumpa dengan teman-teman karibnya, pastilah laki-laki dan ada kala wanita.

Itu semua membuatkan dia terasa sunyi dan ada kala dihiasi perasaan cemburu kerana tidak dicurahkan kasih sayang seperti mana kehendak naluri seorang wanita. Dari sinilah aku mula mengerti bagaimana sepinya seorang isteri andai ditinggalkan bersendirian. Apatah lagi andai isteri merasa bahawa dia tidak dihargai dan sengaja ditinggalkan suami.

Patutlah dahulu semasa aku mula-mula mendirikan rumah tangga, ayahku telah berpesan agar jangan ditinggalkan isteri keseorangan. Memang itulah yang aku lakukan sehingga kini. InsyaAllah...

Cuma terkadang disebabkan tanggungjawab kerja, aku terpaksa juga berjauhan dengan Isteriku Yang Tercinta. Pastilah aku memberitahu padanya dahulu selain sebab musabab aku terpaksa melakukan begitu. Dalam pada itu, aku akan berusaha untuk sentiasa menelefonnya selalu, walaupun sedang berjauhan ketika itu. Heheheeee

Adakala alasan aku gunakan adalah merindui anak-anakku. Tetapi hakikatnya, memang aku juga merindui dia, dia yang bergelar Isteriku Yang Tercinta.

Opsss... apahal pula tiba-tiba aku bercerita mengenai isteriku di dalam bahagian ini.

Oh ya, sebentar tadi aku memberitahu bahawa isteri orang yang curang tadi telah meluahkan isi hatinya padaku bahawa dia sentiasa ditinggalkan suaminya, apatah lagi malam-malam buta. Walaupun alasannya sekadar berjumpa teman-teman biasa.

Selain itu, ada jugalah dia memberitahu bahawa mak mertuanya sering menyindir akan dirinya. Memang ada beberapa perkara yang diberitahunya padaku, tetapi aku lebih terdorong merahsiakannya dari Anda. Izinkanlah aku tidak menceritakannya di sini.

Apa yang penting yang aku ingin nyatakan ialah hubungan mak mertua dan isteri memang amat-amat penting di dalam melayari bahtera perkahwinan.


(Coretan akan disambung nanti. Aku tidak dapat melakukannya sekarang kerana ada tugasan yang kena diselesaikan)

1 Komen:

Emad berkata...

Begitulah rencah-rencah dalam kehidupan yang setiap orang telah/akan tempuhi, cuma keadaannya sahaja yang berbeza. Dari sinilah kita belajar, baik daripada pengalaman sendiri ataupun daripada pengalaman orang lain, untuk membina kehidupan yang lebih baik dan diredhai. Kerana kehidupan ini ada tujuan dan matlamat nya.

Catat Ulasan