Ahad, April 12, 2009

Pengalamanku Bertemu Jodoh... bhg 4

Bahagain 4

Kali ini aku ingin berkongsi cerita yang baru aku tontoni sebenar tadi. Filem Slumberdog yang telah memenangi banyak piala Oscar tahun lalu yang memaparkan kehidupan masyarakyat negara India.

Selesai sahaja menontonnya tadi, aku terus mengadap ke komputer agar dapat berkongsi cerita mengenainya. Cerita bagaimana usaha dilakukan mendapatkan Jodoh walaupun menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan kehidupan.

Memang aku tertarik menontonnya kerana banyak yang tersirat di dalam filem ini dan amat sukar untuk aku luahkan di dalam coretan kali ini kerana terlalu banyak. Filem ini telah memaparkan warna-warna gelap kehidupan.

Syabas dan Tahniah diucapkan kepada semua yang telah menjayakan pembikinan filem ini.

Sebenarnya aku memperolehi cd filem ini kelmarin secara tidak sengaja ketika bersiar-siar bersama keluarga sepanjang hari. Setelah melihat kulit luarnya, terus sahaja aku mengapainya kerana aku pernah terbaca bagaimana gagahnya filem ini memenangi piala oskar yang merupakan anugerah perfileman paling berprestij di dunia.

Sebenarnya kadang-kala aku tidak mempercayai kemenangan sesuatu filem di dalam anugerah berprestij ini, tetapi kemenangan Slumberdog, memang aku bersetuju.

Setelah menontonnya sebentar tadi, aku menyimpulkan memang filem ini hebat. Sebuah filem yang telah memaparkan warna-warni kehidupan dan mengangkat martabat akal dan ilmu manusia serta keajaiban kuasa-Nya.

Kekuasaan takdir yang ditonjolkan di dalam filem ini amat aku hargai dan sukai. Pastilah setiap yang berlaku di dalam kehidupan ini merupakan segala yang ditentukan oleh kehendak-Nya.

Filem ini juga telah menonjolkan kehebatan ilmu yang berkeupayaan mengangkat martabat manusia dari serendah-rendahnya sehinggalah menguasai kemahsyuran dan kekayaan di dunia ini.

Filem ini telah di awali dengan plot cerita warna kehidupan yang bercabang tiga tetapi telah di akhirkan menjadi SATU plot iaitu Bertemu Jodoh. Sebab itulah aku mengambil kesempatan ini mencoretkannya di sini.

Bertemu Jodoh telah dipaparkan di pengakhiran filem ini. Ketahuilah bahawa nikmat kehidupan ini akan dapat dirasai setelah kita bertemu Jodoh. Seperti yang aku pernah katakan sebelum ini, pertemuan dengan jodoh di dalam kehidupan amat sukar digambarkan nikmatnya.

Hanya yang memahami dan mengetahui destinasi kehidupan ini yang akan bersyukur dengan nikmat kehidupan bertemu jodoh. Sesungguhnya bertemu Jodoh adalah sebahagian daripada anugerah-Nya untuk dinikmati semasa kehidupan ini, andai Anda mengetahuinya. Selain itu, ia juga merupakan sebahagian daripada ujian-ujian-Nya yang harus dilalui.

Oppsss… melebih-lebih pula coretanku ini. Sebenarnya bahagian 4 coretan Bertemu Jodoh ini aku khususkan untuk bercerita mengenai filem SLUMBERDOG yang baru sebentar tadi aku tontoni di rumah bersama isteriku.

Tahniah kepada penulis skrip yang telah mengangkat kata nama bertemu Jodoh di pengakhiran filem ini. Slumberdog memang telah menjadi sejarah kepada pengiat seni perfileman negara India kerana memenangi banyak piala oskar.

Paling aku suka mengenai filem ini ialah permulaannya yang memaparkan tiga cabang plot cerita berbeza, sedikit demi sedikit aku dibawa menghayati setiap plot yang mengandung pelbagai warna-warni kehidupan. Memang aku mengagumi pengarahan filem ini kerana dapat membawa diriku menghayati setiap plot sehingga menjadi SATU. Itulah dia kuasa yang maha ESA.

Warna-warni kehidupan masyarakat India yang dipaparkan di pertengahan filem ini amat mengujakan diriku dan membuatkan fikiranku menghayati setiap plotnya sehingga terkadang aku di dalam khayalan untuk berfikir dan menafsirkan plot-plot yang dipaparkan.

Syukur juga bunyi-bunyian filem yang mengejutkan aku dari khayalan untuk disedarkan agar merenungi kembali setiap plot yang sedang dipaparkan. Bunyian itu membuatkan aku tersedar dari terus dibuai khayalan pemikiran di dalam menghayati plot-plot cerita yang dipaparkan berkaitan pelbagai warna kehidupan. Aku bersetuju filem ini dianugerahkan oskar kerana sememangnya ia layak memperolehinya.

Selain itu, filem ini juga telah memaparkan sifat sebahagian insan yang masih belum memahami destinasi kehidupan ini sehingga tergamak mengejar-ngejar kemewahan dunia. Istilah yang aku gunakan bagi mereka yang mempunyai sifat seperti ini ialah sedang dilanda Mabuk Duniawi. Itulah warna gelap kehidupan yang aku istilahkan.

Selain itu, pengorbanan dan cabaran kehidupan yang dikisahkan di dalam filem ini amat menyentuh hatiku bermula dengan pengorbanan seorang ibu sehinggalah kepada seorang sahabat. Begitu juga pelbagai cabaran, dugaaan dan rintangan hidup yang harus dihadapi dan dilalui di dalam mengejar kehidupan duniawi.

Memang best cerita yang dipaparkan di dalam filem ini. Sememamngnya banyak lagi yang harus aku sentuh mengenainya, tetapi biarlah Anda sendiri yang melihat dan mengetahuinya.

Untuk mengakhiri coretanku kali ini, ingin aku ungkapkan bahawa memang DIA yang berkuasa dan memiliki segala keajaiban dari segala rahsia kehidupan di dunia ini.

0 Komen:

Catat Ulasan