Selasa, Jun 21, 2011

Bhg. 3, Tips Agar diSayangi Suami

Alhamdulillah, hari ini, buat kali kelima, hasil pungutan blog Pedoman Hidup sudah melebihi RM150.00 dan baru sahaja saya menuntutnya daripada pihak Nuffnang Sdn Bhd, pengiklan di dalam blog Peodman Hidup ini.

Tidak dilupa, terima kasih jua saya ucapkan kepada Anda yang masih terus sudi mengklik paparan iklan-iklan di blog ini. Terima kasih buat Anda, saudaraku yang saya kasihi kerana DIA kerana terus sudi berziarah ke sini.

Untuk lakaran bahagian tiga ini, saya akan kongsikan dengan Anda, khususnya buat Adikku Yang Ingin Disayangi Suami mengenai Tips Utama, lakaran bertajuk Agar diSayangi Suami. Sebenarnya saya sengaja merahsiakannya dahulu daripada Anda sebelum ini. (*___*)

Lakaran terdahulu, di dalam bahagian dua coretan ini, saya telah membentangkan secara ringkas dua kisah pedoman hidup untuk renungan. Lalu di bahagian tiga ini pula, saya akan memaparkan kepada Anda mengenai imaginasi yang masih lagi terperap di ruangan minda saya, iaitu Tips Utama agar disayangi suami dari perspektif saya sendiri.

Bagaimanapun, imaginasi ini saya hanya mampu memaparkannya kepada Anda melalui paparan lakaran rumi sebegini. Semoga ia berupaya dimengerti, lalu difahami, seterusnya diterima, InsyaAllah.

Saya sebenarnya mengimaginasi pasangan lelaki-wanita yang baru sahaja berrumahtangga seolah-olah perjalanan kehidupan mereka sudah sampai di tepian pantai. Mereka bersiap sedia menaiki sebuah bahtera untuk meneruskan penerokaan kehidupan alam duniawi seterusnya.

Bahtera yang saya imaginasikan di minda ketika ini dinamakan sebagai Bahtera Perkahwinan.

Begitulah Imaginasi yang saya ada di dalam Minda dan ingin menyatakannya kepada Anda, khususnya adikku yang ingin disayangi suami.

Lelaki dan wanita yang telah berumahtangga saya mengumpamakannya sebagai pasangan yang akan meneruskan penerokaan alam duniawi dengan menggunakan layar Bahtera Perkahwinan supaya segala rahsia alam kehidupan berupaya diselongkar bersama-sama. Merasai pahit-manis, nikmat-sengsara kehidupan duniawi ini.

Penerokaan ini saya mengumpamakannya seperti mereda lautan kehidupan nan luas membiru, yang seolah-olah tiada penghujungnya, sejauh mata memandang...

Pelayaran ini memerlukan penelitian sedalam-dalamnya, lebih-lebih lagi di dalam menyelongkar rahsia nikmat kesenangan alam kehidupan ini. Namun, persoalan yang harus dijawab sendiri ialah kemana arah haluan Bahtera Perkahwinan ini ingin dilayarkan?

Astagfirullah...

Terlupa pula saya menerangkan kepada Adikku yang Ingin diSayangi Suami sebentar tadi. Inilah kelemahan yang saya ada. Kurang teliti ada kalanya. (*___*)

Saya juga perlu menjelaskan kepada Anda berkenaan imaginasi di ruangan minda yang saya ada mengenai kehidupan teruna-dara, lelaki atau wanita, yang masih lagi belum bertemu jodoh masing-masing. Masih mencari-cari pasangan sendiri.

Bagi mereka yang belum bertemu pasangan sendiri, saya mengibaratkan mereka seolah-olah masih berjalan-jalan, berlari-lari, atau barangkali terlompat-lompat di tanah daratan, hutan rimba belantara, atau boleh juga digambarkan sedang berjalan di tanah gersang bersendirian...

Mereka terpukau memerhatikan keindahan panorama alam kehijauan hutan rimba, melihat-lihat fatamorgana tanah gersang kering kontang, lalu terus-terusan berjalan-jalan menikmati pemandangan sedemikian, secara bersendirian.

Bila mana bertemu teruna-dara, lelaki-wanita di dalam perjalanan itu, masing-masing jual-jual mahal, menunjukkan keegoan sendiri, tidak mahu memancarkan rahsia hati yang sebenarnya ingin ditemani semasa menjalani kehidupan duniawi ini.

Masing-masing tidak mahu meluahkan keinginan untuk dijadikan teman seperjalanan, khususnya semasa menikmati penerokaan-penerokaan yang dialami untuk menggali segala rahsia alam kehidupan duniawi ini.

Mereka terus lalai dipukau perasaan sendiri. Menikmati kehidupan secara bersendirian.

Akibatnya, mereka terus bersendirian tanpa pasangan.

Bermain-main dengan perasaan sendiri di dalam menikmati keindahan hutan rimba belantara, tanah gersang kering kontang. Menikmatinya secara bersendirian. Sehingga bila? Saya pun tidak dapat menjawabnya... kerana mereka sahajalah yang mengetahuinya.

Mereka terus berjalan dan berjalan... tiada teman, berseorangan, bersendirian di dalam perjalanan kehidupan duniawi ini.

Imaginasi Minda inilah yang saya ingin kongsikan dengan Anda mengenai lelaki-wanita yang masih lagi belum mendirikan Bahtera Perkahwinan mereka. (^__^)

Bagi yang telah bertemu pasangan sendiri, sama ada teruna-dara, lelaki-wanita, teruna-wanita atau lelaki-dara, saya mengibaratkan perjalanan mereka sudah sampai ke persisiran pantai.

Lalu di pantai itulah mereka mendirikan Bahtera Perkahwinan untuk meneruskan penerokaan pahit-manis, nikmat-sengsara di dalam menyelongkar rahsia alam duniawi. Bukan lagi mengecapi nikmat tanah daratan, tetapi di lautan yang terbentang luas membiru. Sejauh mata memandang, seolah-olah pemandangan yang tiada tepiannya.

Cabaran berjalan di tanah daratan hutan rimba, tidaklah sama berbanding cabaran belayar di lautan luas membiru. Sungguh!

Cabarannya memang berbeza.

Panorama keindahannya jua berbeza bila dipandang mata. Bila mana berada di daratan, bunga yang mekar berseri, buah ranum, mudah dipetik dengan tangan sahaja.

Tetapi bila mana belayar di lautan nan luas membiru, mutiara di dalamnya perlu diselam sehingga ke dasaran. Ada kala, pukulan badai yang melanda Bahtera Perkahwinan boleh memabukkan. Perasaan suka duka, kasih sayang terjelma amat berlainan rasanya.

Sebab itu bila mana belayar di lautan luas membiru yang seolah-olah tidak bertepian, memerlukan penelitian sedalam-dalamnya, menuntut Teropong 3D adakalanya.

3D yang saya maksudkan ialah Tiga Dimensi, mata, telinga dan akal fikiran.

Seandainya Adikku masih belum lagi mengerti mengenai 3D yang saya luahkan, telaahlah coretan saya mengenai 3D di dalam tajuk Diriku Digoda Durjana. Barangkali ada juga gunanya untuk Pedoman Hidup ini nanti.

Berbalik pada perumpamaan tadi, Tips Utama yang saya ingin nyatakan kepada Adikku yang Ingin diSayangi Suami ialah istilah Nakhoda.

Nakhoda Bahtera Perkahwinan namanya.

Seharusnya adik memahami sedalam-dalamnya agar suami terus menyayangi, seumpama Kisah 1 dan Kisah 2 yang saya bawakan di dalam lakaran bahagian dua sebelum ini.

Andai Nakhoda Bahtera Perkahwinan sudah menjadi dua, tidak selamatlah haluan Bahtera Perkahwinan itu nanti semasa melayari lautan kehidupan nan luas membiru itu.

Ada kebarangkalian juga Bahtera Perkahwinan mudah karam, walaupun sekadar ombak kecil melanda. Apatah lagi ombak tsunami, sudah pasti Bahtera Perkahwinan itu nanti terpelanting ke daratan semula. Hancur musnah ia, pengemudinya, lelaki-wanita terpisah. Bersendirian semula di dalam meneroka kehidupan duniawi seterusnya. Seolah-olah berjalan semula di tanah daratan yang telah dimusnahkan ombak tsunami.


Akan saya ceritakan pula pengalaman peribadi mengenai Tips Utama ini, Nakhoda Bahtera Perkahwinan.

Tunggguuuuu...

0 Komen:

Catat Ulasan