Selasa, Februari 26, 2013

Tentera Diraja Kesultanan Sulu dan Red Tide 2

Nampaknya kehadiran Tentera Diraja Kesultanan Sulu di perkampungan Tanduo, Lahad Datu, Pantai Timur Sabah sejak 9 Februari 2013 yang lalu masih lagi belum berakhir sehingga ke hari ini. Bukan sahaja negara Malaysia yang memaparkan peristiwa tersebut, malahan akhbar-akhbar daripada negara Filipina juga telah menghebahkannya.

Pelbagai spekulasi dan khabar angin telah bertebaran di ruang maya khususnya laman sesawang mengenai peristiwa tersebut. Malahan sejarah negeri Sabah yang mempunyai pertalian dengan Kesultanan Sulu, kini telah banyak dibongkar dan dipaparkan di pelbagai laman sesawang untuk pengetahuan umum. Hanya mereka yang kurang cerdik mengabaikan sejarah tersebut dan menganggapnya seolah-olah tidak benar!. Malahan terus menafikannya, dan lebih berat lagi melemparkan pelbagai cemuhan.

Sememangnya peristiwa tersebut bukan sahaja telah menggemparkan rakyat Malaysia, khususnya negeri dibawah bayu, Sabah. Bahkan, peristiwa ini telah dihebohkan sehingga ke negara Amerika.

Terdapat juga maklumat yang mengatakan bahawa seorang daripada anak lelaki waris Kesultanan Sulu sedang berikhtiar kemungkinan untuk meminta bantuan daripada Kerajaan Amerika di dalam tuntutan ke atas wilayah Sabah. Selain itu, dikatakan juga bahawa enam lagi waris Kesultanan Sulu telah memiliki kewarganegaraan Amerika.

Untuk makluman Anda, peristiwa Red Tide di perairan Sabah bukan sahaja disebabkan oleh Pyrodinium bahamense var compressum yang dilaporkan telah mengakibatkan kematian iaitu hasil memakan makanan laut khususnya kerang-kerangan. Malahan satu kelompok Red Tide yang juga dari kumpulan dinoflagellat, dinamakan Cochlodinium polykrikoides juga menyebabkan Red Tide di perairan marin Sabah.

Kalau Red Tide daripada Pyrodinium bahamense var compressum dilaporkan telah menyebabkan kematian, manakala Cochlodinium polykrikoides pula telah mengakibatkan kerugian terhadap industri akuakultur negeri Sabah. 

Kejadian pertama Red Tide di perairan Sabah telah berlaku di pesisiran Pantai Barat Sabah dan dikatakan dialirkan masuk daripada perairan Filipina, tetapi rekod di perairan Filipina hanya dicatatkan pada 1983. Manakala Red Tide Cochlodinium polykrikoides pula ada kemungkinan dibawa masuk daripada ballast kapal-kapal daripada negara Amerika Utara yang singgah di pesisiran Pantai Sabah?.

Saya, sebagai rakyat negara ini, akan terus berdoa dan mengharapkan semoga peristiwa ini akan cepat berakhir dengan aman dan tidak akan menyebabkan perkara-perkara yang tidak diingini oleh sesiapa, InsyaAllah.

(^___^)
Abgbent


0 Komen:

Catat Ulasan