Khamis, Mac 07, 2013

Tentera Diraja Kesultanan Sulu & Defender of Islam?

Peristiwa "Pencerobohan" Tentera Diraja Kesultanan Sulu sememangnya telah mencambahkan kembali  sejarah Kesultanan Sulu untuk tatapan rakyat Malaysia amnya, dan sudah pasti untuk anak-anak Sabah yang sekian lama kurang mengetahuinya.

Tanah Sabah bukanlah dimiliki oleh satu puak yang seringkali mendabik dada mengatakan konon-kononnya merekalah penduduk asal Sabah. Malahan, kebanyakan yang berketuruan Suluk dan Bajau di Pantai Timur Sabah mereka sering labelkan sebagai Pendatang Asing Tanpa Izin dari Filipina. 

Apakah komuniti ini mempunyai kerakyatan Filipina? Cis!

Ketahuilah bahawa perjuangan komuniti ini telah berlaku sekian lama. Malahan ahli sejarah telah melakarkan ungkapan "Defender of Islam" untuk bangsa ini. Andai Anda tidak mengetahuinya, singkap saja di sini;

1. Sultan Sulu tolak Perjuangan Kiram
2. Sultan Bantilan Muizzuddin
3. Bangsa Suluk
4. Nur Muhammad

Tak mengapa!, kerana mereka masih tidak mengetahui sejarah perjuangan bangsa ini sekian lama. Namun, satu perkara yang harus diketahui oleh mereka mengenai komuniti ini ialah insan bernama Tun Datu Mustapha Datu Harun. Kalau Anda ingin tahu siapakah beliau, google saja, InsyaAllah Anda akan mengetahui Pejuang Kemerdekaan negeri Sabah yang kini berada di bawah naungan Kerajaan Malaysia.

Sememangnya perjuangan kemerdekaan negeri Sabah tidaklah semudah luahan ungkapan semata. Ianya memerlukan penyatuan ummah dan di dalam penyatuan itu memerlukan Pengorbanan.

Moga-moga Kerajaan Malaysia dapat merintis penyatuan ummah sehingga ke akar umbinya dan saya berdoa kepada mereka yang telah terkorban di dalam memperjuangkan Kalimah Allah akan beroleh kebahagiaan, kesejahteraan dan ketenteraman.

Moga-moga kebijaksanaan Pemimpin Negara akan dapat merintis Penyatuan Ummah ini. Bersama-sama kita menyingkap jalan-jalan Darul Islam.

Kisah seterusnya;

1. Bajausuluk, Bajau Bannaran...
2. Mykad Hijau, Rakyat tiada kewarganegaraan
3. Inikah yang diinginkan?
4.Krisis Sabah & Tentera Sultan Sulu
5. Gelombang Merah Negeri Sabah


0 Komen:

Catat Ulasan