Ahad, Oktober 04, 2009

Pengalamanku Bertemu Jodoh ...bhg 21


Wanita pertama aku temui ketika aku terdesak untuk mendirikan bahtera perkahwinanku ialah Gadis Ayu yang diperkenalkan oleh rakanku.

Masih aku ingat bilamana Rakanku memberitahu kepadaku bahawa ada staff baru telah melapor diri di tempat kerjanya. Gadis yang aku kenali Gadis Ayu Yang Cantik, pastilah memakai tudung yang menjadi antara kriteria utama bagi calon isteriku.

Peristiwa itu berlaku ketika aku bertemu dengan rakanku seawal pagi di kafetaria tempat kami bekerja. Sudah menjadi kebiasaan bilamana bersarapan pagi aku akan duduk di kafetaria tempat aku bekerja, sambil-sambil bersembang dengan rakan-rakan dari pelbagai peringkat dan bahagian, sebelum waktu pejabat bermula.

Ketika bersembang-sembang itulah, salah seorang Rakanku Yang Aku Kenali memberitahu kepadaku bahawa ada seorang gadis ayu dan cantik baru sahaja melaporkan diri di bahagiannya. Gadis itu melapor diri belum sampai seminggu lamanya.

Bila mana aku diberitahu seperti itu, apa lagi, membuak-buaklah perasaan diriku untuk mengetahuinya. Bukanlah sekali dua rakanku itu bercerita mengenai Gadis Ayu Yang Cantik itu, tetapi berkali-kali ianya berlaku dalam beberapa hari, sehinggalah aku pun tergerak hati untuk melakukan sesuatu. Gadis itu sebenarnya sama jawatannya denganku, sebab itu Rakanku meng"offer" kepadaku.

Suatu hari, sedang aku menyantap makanan tengahari, tiba-tiba pula aku didampingi oleh seorang Kakak yang sama bahagian dengan Rakanku itu. Sememangnya Kakak itu telah lama aku kenali, iaitu lebih dahulu sebelum aku kenal akan Rakanku itu. Apa lagi, aku pun tidaklah melepaskan peluang utnuk bertanya mengenai Gadis Ayu Yang Cantik yang baru mendaftar itu.

Wah! Tersenyum simpul pula Kakak Yang Aku Kenali bila mengetahuinya. Memanglah dia faham akan maksudku. Apa lagi Kakak itu merupakan seorang wanita yang telah berumahtangga dan telah pun mempunyai beberapa orang anak yang aku sendiri tidak pasti berapa jumlahnya.

Sebenarnya, Kakak Yang Aku Kenali inilah yang selalu memberikan semangat kepadaku agar cepat-cepatlah mendirikan bahtera perkahwinanku.

Bilamana Kakak itu mengetahui yang aku berminat mengenali Gadis Ayu Yang Cantik itu, apa lagi, banyaklah cerita yang dibongkarkannya, termasuklah mengatakan bahawa Gadis Ayu Yang Cantik itu sungguh lemah lembut orangnya, sentiasa tersenyum bila bersua, paling tidak pun, senang diajak berbicara. Sekarang ini Gadis itu sedang berjauhan dengan keluarganya, dan setiap hari sentiasa menghubungi keluarganya.

Wah! a
pa lagi, bila aku mengetahui pelbagai perwatakan positif sebegitu, naluri kelelakianku makin teruja untuk mengenali Gadis Ayu Yang Cantik itu.

Tidak cukup bersembang di kafetaria, aku memberanikan diri menghubungi melalui telefon pula untuk bertanya lebih lanjut kepada Kakak dan Rakanku tentang Gadis Ayu Yang Cantik itu.

Sememangnya hatiku seolah-olah bergetar sentiasa untuk memohon agar dihidangkan cerita-cerita selanjutnya mengenai Gadis Ayu Yang Cantik itu. Lagipun kadang-kala bila mana aku bertanya, jawapan yang diberikan oleh Rakan dan Kakak yang aku kenali itu ”Tak Tahu”.
Ini membuatkan hatiku terus meronta-ronta dan meminta supaya agar dapat berbicara terus dengan Gadis Ayu Yang Cantik itu.

Tetapi... ianya terhalang disebabkan Gadis Ayu Yang Cantik itu masih belum mempunyai sambungan telefon dan pejabat peribadi.

Lagipun, akukan seorang Lelaki Pemalu... Tak eloklah terus sahaja melulu bertanya kepadanya pelbagai perkara! Masih aku ingat Kakak yang aku kenali itu memberitahu dan menasihatiku agar bersabar dan usah terburu-buru di dalam hal-hal sebegini. Pastilah dia akan membantu semampu yang boleh.


(Coretan akan disambung lagi)

0 Komen:

Catat Ulasan