Jumaat, Ogos 02, 2013

Negaraku Malaysia, Memahat Nama...

Walaupun ketika ini saya sedang dibebani dengan pelbagai tugasan, tetapi dek desakan minda dan dorongan perasaan, lalu saya paparkan lakaran ini untuk dikongsi dengan Anda, Anda yang sememangnya saya kasihi kerana DIA.

Desakan minda yang saya maksudkan ialah mengenai pelbagai kekusutan yang tiba-tiba melanda negara tercinta, Malaysia.

Kita tiba-tiba dihidangkan dengan pelbagai kes-kes pembunuhan berprofil tinggi, seperti yang baru-baru ini berlaku. Pembunuhan Pengasas Arab-Malaysia Bank, Husin Ahmad Najadi. Videonya ada di sini. Dan sebelum itu, pembunuhan Timbalan Pengarah Kastam, Datuk Shaharuddin Ibrahim juga telah menggemparkan seluruh negara.

Selain itu, isu-isu panas dan penghinaan yang menganggu ketenteraman masyarakat Malaysia khususnya seperti kes Alvin Tan Jye Yee dan Vivian Lee, yang memuat-naik poster berbuka puasa dengan 'Bah Kut Teh', Isu panas pelajar sekolah rendah yang dikatakan makan di dalam tandas yang mana sedikit-sebanyak menyemburkan isu-isu perkauman, tetapi akhirnya diketahui bahawa bukan tandas tetapi bilik persalinan, kisahnya ada di sini.

Dan baru-baru ini, kisah seorang wanita Islam dikatakan menghina penganut agama Islam, dengan memaparkan video bersama anjing peliharaannya dengan berlatar belakangkan lagu hari raya, seolah-olah dilihat sebagai satu penghinaan kepada umat Islam. Begitu juga kisah yang baru sebentar tadi saya baca iaitu Penghinaan terhadap Kitab Suci Al-Quran.

Apa sudah jadi dengan negaraku tercinta Malaysia?

Sebelum ini, saya pernah memaparkan luahan perasaan kekhuatiran saya di laman blog "The Scribe A Kadir Jasin" iaitu sebuah blog yang saya sering kunjungi di dalam memahami situasi politik negara tercinta, Malaysia.

Antara bait-bait komentar yang saya paparkan di dalam entri "Siapa Yang Dekati Pope Nasihatilah Wakil Beliau" di laman blog The Scribe itu ialah;

"Salam Ybhg Datuk KJ,

Izinkan saya memaparkan persoalan yang sedang bermain di minda ketika ini.

Mana sudah kepimpinan Islam Negara ini? Seolah-olahnya kewibawaan sifat-sifat kepimpinan mereka semakin terhakis ketika ini. Makin ramai juga yang mempersoalkan kebolehupayaan mereka melaksanakan segala perkara yang berkaitan dengan tadbir-urus negara. Mungkinkah ianya berlaku kerana penglihatan mereka semakin kabur, tidak bermisi, lalu kiblatnya tidak lagi kepada NYA?

Kerisauan saya ialah mungkinkah akan wujud lagi pasukan-pasukan yang tidak lagi berpaksikan undang2 negara ini, lalu bertindak mengikut sesuka hati mereka sendiri. Memberi kecaman rasis sentiasa, walahal sebenarnya ditatang seumpama minyak di dulang yang penuh.

Saya khuatir akan lenyap pula sebuah kerajaan Islam sebagaimana yang telah berlaku pada Kesultanan Sulu, yang suatu ketika dahulu megah berkuasa. Tetapi, dek perpecahan sesama sendiri, akhirnya pelbagai sultan Sulu dizahirkan, walhal, ada juga yang tidak berakyat, sampai kini pun, hanyalah boneka semata.

Lalu, mana halatuju sebenar negara ini? Liberalkah? Wasatiyahkah? 1Malaysiakah? Mana KITAB panduannya? Seandainya KITAB PANDUAN ITU telah hilang, mungkinkah juga pertolongan NYA akan hilang?

"Mereka itulah orang-orang yang telah rosak amal perbuatannya di dunia dan di akhirat, dan mereka tidak akan memperoleh sesiapa pun yang dapat memberi pertolongan." (Ali-Imran:22)

"Wahai orang-orang yang beriman! Perangilah orang-orang kafir musyrik yang berdekatan dengan kamu; dan biarlah mereka merasai sikap kekerasan (serta ketabahan hati) yang ada pada kamu; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa (dengan memberikan pertolonganNya)." (At-Taubah: 123)

"Dan jika mereka bertujuan hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjaga dan memberikan perlindungan) kepadamu. Dia lah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang-orang yang beriman." (Al-Anfal: 62)"

5 Komen:

Tanpa Nama berkata...

Ahaa, its pleasant discussion concerning this paragraph at this place at this weblog, I have read all that, so at this time me also commenting here.



Visit my homepage; www.gaslogfiresmelbourne.com

Tanpa Nama berkata...

The fіlm focuses on thе haunting of the Perron fаmilу
led here by Ron Liѵingston," The Conjuring" is, it's lacking the raw, haunting ροωeг of the modеls
іt fаlls shy of. 1 The imageгy οf the film,
whiсh only further cοntributes to the feelіng thаt" The Conjuring," Тhe Cоnјuring," which stars Bruce Willis and Helen Mirren as retired CIA operatives, debuted in fifth with $18. The Conjuring is Patrick Wilson, Lili Taylor, Ron Livingston," Тhe Conjuring" is anything to laugh about.

Feel free to surf to my web-site; Ky An Tгuуen Tranh

Tanpa Nama berkata...

Hey just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the screen in Safari.

I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I thought
I'd post to let you know. The style and design look great though!
Hope you get the issue fixed soon. Kudos

Take a look at my blog post; go to this website

Tanpa Nama berkata...

I am truly grateful to the owner of this website who has shared this impressive article at
at this time.

my web-site: oriental massage (http://demo.customizetoyou.com/index.php?do=/profile-51321/info/)

Tanpa Nama berkata...

Hi there, I enjoy reading through your article post.
I like to write a little comment to support you.


My web-site; regelates

Catat Ulasan