Jumaat, Julai 19, 2013

Menikmati Syahwat... Penuh Kebahagiaan

Salamelekom, wbt dan Salam Ramadhan saya ucapkan kepada Anda..., Anda yang sememangnya saya kasihi kerana DIA.

Hari ini, bersamaan hari Jumaat..., dan saya terdorong untuk mengongsikan sebuah kisah kehidupan yang amat penting untuk tatapan Anda. Maklum sajalah, kisah yang dipaparkan amat sinonim dengan keputusan-keputusan yang sering diambil semasa melaksanakan segala tanggungjawab di dalam kehidupan ini.

Agar Anda lebih memahaminya, telaahlah coretan yang saya paparkan di bawah. Kisahnya;

Di dalam sebuah kelas falsafah, seorang Profesor berdiri di hadapan pelajar-pelajarnya di dalam dewan kuliah. Terdapat meja di hadapannya dengan beberapa barangan.Tanpa sepatah perkataan, kelas dimulakan dengan Professor itu mengambil sebuah balang mayonis yang besar dan mengisinya dengan bola golf.

Dia kemudian bertanya kepada para pelajarnya, adakah balang itu penuh, lalu pelajar-pelajarnya menjawab “Yaaaa!”

Profesor kemudian mengambil sekotak batu kerikil halus dan menuangkannya ke dalam balang yang telah dipenuhi bola golf tadi, lantas menggoncang balang tersebut dengan lembut. Bebatu kerikil mengisi ruangan kosong di antara bola-bola golf. Sekali lagi Professor bertanya kepada pelajarnya sama ada balang tersebut telah penuh, pelajarnya lantas menjawab seklai lagi “Yaaaa…”

Tanpa menjelaskan apa-apa kepada pelajarnya, Profesor tersebut lantas mengambil pula sebuah kotak yang berisi pasir dan menuangkannya ke dalam balang tersebut. Pasir yang dituang mengisi ruangan di antara batu kelikir dan bola golf. Seperti tadi dia bertanya sekali lagi kepada para pelajarnya sama ada balang itu telah dipenuhi.

Dalam keadaan yang penuh persoalan, rata-rata pelajarnya menjawab “Yaaa..”

Sejurus selepas itu, Profesor kemudiannya mengeluarkan dua cawan kopi dari bawah mejanya dan menuangkan kedua-duanya ke dalam balang yang telah sedia ada diisi dengan batu golf, batu kerikil dan pasir tersebut. Air kopi mengisi ruangan yang terdapat di antara pasir. Para pelajar mula ketawa dan tersenyum meihat tindakan Profesor tersebut. 

“Sekarang…” suara Profesor mula kedengaran apabila riuh rendah dan gelak ketawa pelajarnya berkurangan. “Saya mahu Anda semua menganggap balang ini sebagai kehidupan Anda. Bola-bola golf mewakili perkara penting - Tuhan, keluarga Anda, Anak-Anak, kesihatan Anda, kawan-kawan dan semangat anda. Jika anda kehilangan segalanya dan hanya perkara penting ini yang masih Anda ada, hidup Anda masih penuh.

Batu kerikil halus ini pula mewakili perkara-perkara lain seperti kerja anda, rumah atau kereta anda, manakala pasir pula mewakili perkara-perkara lain, yakni perkara-perkara kecil.”

“Jika Anda memasukkan pasir ke dalam balang dahulu…” “… Anda tidak akan mempunyai ruang untuk batu kerikil dan bola golf.

Ini sama juga seperti kehidupan Anda. Jika Anda menghabiskan masa dan tenaga untuk perkara-perkara kecil, anda tidak akan mempunyai ruang untuk perkara yang sebenarnya lebih penting untuk diri Anda.”

“Ambil perhatian untuk perkara yang kritikal untuk kebahagiaan Anda. Luangkan masa gembira untuk Anak-Anak. Sentiasa melakukan pemeriksaan kesihatan, bawa pasangan Anda untuk makan malam, yang pasti, Anda akan masih ada masa untuk membersihkan rumah atau urusan lain.

Sila ambil berat akan bola golf dahulu - iaitu perkara yang benar-benar penting. Tetapkan keutamaan. Perkara lain cumalah pasir…”

Salah seorang pelajarnya tiba-tiba mengangkat tangan dan bertanya, "Apakah pula yang diwakili oleh air kopi?"

Profesor tersenyum. “Saya gembira ada yang bertanya. Ianya menunjukkan bahawa tidak kira bagaimana penuh pun kehidupan Anda, akan ada ruang sentiasa untuk secawan dua kopi bersama rakan-rakan…”

(*___*)
Abgbent

Perkongsian dr sumber Internet...

0 Komen:

Catat Ulasan