Selasa, Februari 08, 2011

Tahun Baru Cina 2011 dan Pertemuan Komuniti Motivasi

Saya bukan berbangsa Cina, tetapi disebabkan negaraku tercinta Malaysia, meraikan perayaan Tahun Baru Cina setiap tahun, maka cuti umum yang ada saya telah manafaatkan untuk balik ke kampung halaman di Tawau, Sabah. Lagipun, cutinya agak panjang bagi tahun ini.

Sambil-sambil berziarah ke rumah sahabat lama berbangsa Cina, Anak-anakku juga telah mendapat manafaatnya, iaitu memperolehi “angpau” daripada mereka. Maklum sajalah, anak-anak pasti gembira bila menerimanya.

Selain itu, masa terluang yang ada saya juga gunakan untuk bertemu dan bersua muka dengan sanak saudara, lebih-lebih lagi kedua orang tua, Ibu dan Ayah, termasuklah juga Ibu dan Ayah sebelah Isteriku Yang Tercinta.

Hampir setiap tahun apabila menjelang Tahun Baru Cina, saya bersama Isteriku Yang Tercinta akan balik ke kampung halaman di Tawau, Sabah. Kadang juga adik-beradik akan turut serta balik bersama-sama untuk berjumpa keluarga. Perjumpaan yang diadakan bukanlah untuk meraikan perayaan Tahun Baru Cina, tetapi ada kala kami mengadakan majlis-majlis kesyukuran bersesuaian, bermunajat kepada Tuhan Yang Maha ESA, Allah SWT.

Paling utama, sebenarnya cuti yang panjang seperti tahun ini bukan sahaja dimanafaatkan untuk bertemu Ibu dan Ayah serta adik beradik, tetapi juga nenek-nenek sebelah Isteriku Yang Tercinta. Sememangnya mereka semua kami amat kasihi dan sayangi. Lebih-lebih lagi insan bergelar ibu, ayah dan nenek adalah satu-satunya di dunia ini, tiada pengganti semasa kehidupan duniawi, sudah pasti kasih sayang seharusnya dititiskan jua kepada mereka.

Menyesal kemudian hari kerana terlewat menyimbahkan kasih sayang kepada mereka adalah penyesalan yang sia-sia kerana tidak memanafaatkannya semasa usia masih ada.

Wang ringgit boleh dicari, tetapi curahan kasih sayang kepada mereka tidak akan ada gantinya. Bila mana menabur bakti kepada mereka yang bergelar Ibu, Ayah dan Nenek, kelegaan yang dirasai amat luar biasa. Sungguh!

Lama juga kami bercuti Tahun Baru Cina kali ini. Hampir dua minggu lamanya. Kesempatan bercuti yang ada saya gunakan sepenuhnya.

Alhamdulillah, hati saya terlalu girang memahatkan luahan kesyukuran kepada NYA kerana diberikan kelapangan masa untuk bertemu dan bersua dengan sanak saudara. Lebih-lebih lagi berkongsi rezeki dengan mereka. Rasa kesyukuran yang saya rasai tercurah juga kepada mereka sebahagiannya. Moga-moga Allah SWT meredhai dan merahmatinya.

Sengaja saya mecoretkannya di sini untuk tatapan Anda, dengan harapan terlimpah juga kesannya kepada Anda. Lebih-lebih lagi seandainya Anda sudah kerap melakukannya, pastilah kita ada persamaan mengenainya - Tautan Hati.

Seterusnya, saya ingin memahatkan bicara buat tatapan adikku yang Tampan Bergaya, juga tidak dilupa, adikku Alimin yang gentleman, maafkanlah saya, kerana terlalu lama memberikan jawapan terhadap pertanyaan yang diajukan. Barangkali adik berdua tertanya-tanya sejak beberapa hari lalu, mengapa saya tidak memberikan sebarang makluman.

Sememangnya saya tidak mempunyai kesempatan masa menelaah persoalan yang diajukan sejak beberapa hari lalu, apatah lagi memahatkan jawapannya di sini.

Maklum sajalah, bercuti sakan di kampung halaman bersempena Tahun Baru Cina 2011. (*___^)

Apapun, abg mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih di atas jemputan dan pelawaan itu. Memang abg rasa terharu. Sungguh!

Namun, ketahuilah juga bahawa abg terpaksa menolaknya kerana berasa khuatir terleka dibuai mimpi-mimpi indah semasa pertemuan itu nanti, lebih-lebih lagi akhirnya tersasar dari matlamat yang telah digariskan mengapa blog Pedoman Hidup diwujudkan dan mengapa sering sangat bertandang ke laman itu, laman motivasi.

Kepada NYA jua saya memohon keampunan dan memohon Sinar Cahaya NYA untuk menyuluh liku-liku kehidupan duniawi ini.

Sekali lagi, Insan Kerdil Yang Lemah ini menyusun jari memohon kemaafan kerana tidak dapat menyertainya. Sememangnya saya masih dan sedang mencari-cari cahaya NYA...

InsyaAllah, ada kelapangan di lain waktu, berkemungkinan abg akan menyertainya. Senyuman buat adik-adikku, yang Tampan Bergaya dan yang Gentleman, Salam kasih dari saya. Usah dilupa, sampaikan salam abg kepada adik-adik yang lain semasa pertemuan itu nanti.

(*___^)

3 Komen:

Adinda Amy Sensei berkata...

salam abg bent...

lama tak singgah sini..
apa khabar abg bent sefamili..sihat?
moga semuanya dalam keadaan yang baik dan ceria selalu dalam menghadapi hari muka..

SELAMAT TAHUN BARU ...

Piasara berkata...

saya tak balik kampung pun ...sedih2,
tp yg balik kg tu ttu lah best sbb dpt jumpa famili..

KampungChelsea berkata...

Aslkm...blog kmpg football dah berpindah ke link ni http://metrobolasepak.blogspot.com ,ok hrp mklum,sekian terima ksh.

Catat Ulasan