Isnin, Disember 13, 2010

Perempuan Gatal... bhg. 2

Peristiwa pertama yang saya lalui dek gangguan Perempuan Gatal ialah semasa di alam remaja. Iaitu semasa di sekolah rendah.

Semasa berada di sekolah rendah, pengalaman hidup yang saya lalui sememangnya cukup indah. Ada beberapa peristiwa yang masih saya ingati sehingga kini, walaupun peristiwa itu sudah berlalu melebihi 35 tahun, ada kalanya saya tersenyum sendirian bila mana mengingatinya kembali, seperti sekarang ini.

Dan ada kala jua peristiwa yang saya imbas kembali membuatkan hati saya amat-amat tersentuh. Mungkinkah Anda juga merasainya begitu?

Sememangnya kehidupan dunia menyediakan pelbagai rasa. Ada kala perasaan sedih yang terjadi, dan ada ketikanya perasan teramat gembira yang menjelma.

Semuanya adalah untuk dirasai sendiri oleh umat manusia supaya dapat dimengerti hakikat rasa sakit yang teramat peri dan erti kegembiraan yang teramat menghiburkan.

Seumpama makna Neraka dan Syurga.

MasyaAllah! Terlupa pula saya melanjutkan kisah berkenaan Perempuan Gatal yang saya lalui kira-kira 30 tahun yang lalu, iaitu semasa berada di sekolah rendah.

Perempuan Gatal yang pertama yang saya ingin kisahkan ialah Perempuan Gatal bergelar Cikgu Ilmu Hisab.

Dulu, mata pelajaran matematik dikenali sebagai ilmu hisab, iaitu mengira sesuatu. Bukan menghisap.

Menghisap dengan Menghisab dua perbuatan yang amat-amat berbeza. (*___^)

Ada baiknya saya jelaskan makna istilah hisab kepada Anda dahulu kerana saya khuatir Anda menafsirkannya terlebih-lebih iaitu mendahului kisah yang saya ingin kongsikan di sini. Lebih parah, hati yang Anda miliki dikhuatiri berdarah akibat menggaru terlebih-lebih di dalam lakaran ini.

Diantara perlakuan cikgu matematik bergelar perempuan gatal yang masih segar diingatan saya ialah...

InsyaAllah, saya akan sambung dicoretan ketiga...
(*___^)


0 Komen:

Catat Ulasan