Khamis, Disember 16, 2010

Menghafal Dengan Mudah

Salamelekom, wbt duhai adikku Farah yang saya kasihi kerana DIA.

Tetapi sebelum itu, abg memohon keizinan dahulu daripada adikku Tampan Bergaya jua pada adikku yang Jelita umpama Bidadari.

Realitinya, saya belum pernah melihat kecantikan bidadari, lebih-lebih lagi Bidadari dari Syurga. Moga-moga kelak bertemu nanti selepas kehidupan duniawi ini. (*___^)

Oppsss... sebenarnya saya ingin berkongsi dengan adikku Farah mengenai cara-cara menghafal dengan mudah. Moga-moga dapatlah membantunya dan seterusnya berupaya dipraktikkan dengan berkesan.

Andai tidak mudah dilakukan, abg nasihatkan carilah pula kaedah yang lebih berkesan dan lebih bersesuaian. Mudah-mudahan akal dan fikiran tidak hanya pada situasi sedar sepenuhnya, tetapi ada kala berupaya pada kedudukan minda separa sedar yang disedari sebenarnya. (*___^)

Antara kaedah hafalan yang berkesan yang abg pernah lakukan ialah, bila mana belajar, jangan hanya menatap pada buku yang dibaca, tetapi gunakanlah tangan bersama-sama.

Ambillah pen dan kertas dan letakkan di sebelah serta bacalah buku pada masa itu.

Catatkan perkara-perkara penting yang dirasakan perlu semasa menelaah pada buku. Kaedah tersebut dapat menghilangkan rasa mengantuk seterusnya membuatkan minda bekerja bersama-sama ketika itu.

Buatlah berperingkat-peringkat mengikut subtopik-subtopik yang perlu. Usah dihabiskan pula sebuah buku, nanti apa yang telah dicatatkan tidak dapat diingati sepenuhnya. Buatlah berperingkat-peringkat mengikut topik-topik tertentu. Kalau boleh dari satu perenggan ke satu perenggan yang lain.

Selepas dicatatkan perkara-perkara penting dan yang perlu, dan dirasakan sudah banyak, tutuplah buku.

Seterusnya, cuba ingati kembali apa yang telah dipelajari sebentar tadi tanpa melihat buku. Lebih-lebih lagi perkara-perkara yang telah dicatatkan. Cuba ingati dan catatkan pada helaian yang baru.

Kalau dah terlupa, buka buku kembali dan telaah isi-isi penting yang ingin diingati pada buku itu. Buat mengikut keupayaan diri. Mudah-mudahan dengan latihan tubi, adik akan dapat mengingati isi kandungan buku yang ingin dipelajari.

Tip kedua yang abg ingin kongsikan ialah buatlah Peta Minda.

Peta Minda adalah satu ringkasan mengenai apa yang adik telah pelajari. Kalau adik nak tahu lebih lanjut mengenai Peta Minda, cari saja di carian google, pasti adik akan bertemu dengannya, Peta Minda.

(*___^)
Abgbent


1 Komen:

AZLINA berkata...

Ya saya bersetuju sangat sangat tu abgbent.Syok sgt baca blog ni teruskan usaha abg bent

Catat Ulasan