Jumaat, Februari 26, 2010

Perkahwinan dan Perceraian

Bila Anda tanya saya siapa yang bersalah andai perkahwinan berakhir dengan perceraian?, saya akan mengatakan wanita yang bersalah sebab tidak pandai menenangkan suaminya. Wanita sudah besar kepala sehingga tidak mahu lagi menurut kata-kata suaminya. Menentang pandangan suaminya sehingga emosi si suami tidak lagi dapat menzahirkan kasih sayang kepadanya. Bila mana itu yang berlaku, mulalah si suami mencari yang baru. Beralihlah kasih sayang suaminya kepada wanita baru.

Pandangan di atas saya zahirkan sekadar untuk Anda ketahui. Sebenarnya itu hanyalah pandangan cetek daripada saya yang menyebelahi lelaki. Maklumlah, saya ini kan lelaki... Mestilah membela lelaki sahaja.

Betulkah wanita yang bersalah?

Saya yakin, bila Anda yang bernama wanita mengetahui jawapan di atas yang saya luahkan, besar kemungkinan Anda akan emosi, mulalah sifat marah meresap sedikit demi sedikit ke dalam sanubari dan barangkali disusuli perasaan rajuk, tidak mahu lagi bertandang ke sini, ke blog Pedoman hidup ini.

Selain itu, saya juga yakin bahawa pelbagai jawapan balasan sedang berlegar-legar di dalam minda Anda sekarang. Betul kan...?

Memang Anda emosi bila jawapan di atas yang diberi. Usahkan Anda, saya sendiri pasti emosi bila lelaki yang dipersalahkan. :)

Tetapi, seandainya jawapan yang diluahkan di sini sebaliknya, iaitu lelaki yang bersalah, berkemungkinan Anda akan mengukir senyuman indah di wajah, terutama Anda yang bergelar wanita. Jangan nak berdalih mengenainya...

Bila mana saya menyangkal luahan kata yang diberikan di atas, dengan mengatakan lelaki yang bersalah, pasti adalah pula konon-konon bertindak rasional dengan mengatakan kedua-duanya yang bersalah, iaitu lelaki dan wanita. Cehhh! Adakah patut kedua-duanya dipersalahkan!

Mana boleh kedua-duanya yang bersalah. Mesti salah seorang yang bersalah sebab kalau tidak ada pemula, masakan ada pengakhirannya. Dalam erti kata lain, kalau ada yang memprovokasi, mesti ada reaksi.

Seumpama di awal percintaan sepasang kekasih. Kalau tiada yang memulakan, manakan pula menjadi sepasang kekasih. Kalau tiada yang bertanya, mana mungkin ada jawapan diterima.

Bagi yang lelaki, bila mana dipersalahkan di dalam hal-hal begini, ada kemungkinan besar mereka mendiamkan diri. Diam tidak bermaksud bersetuju dan tidak membuat apa-apa tindakan mengenainya. Sebenarnya ada tindakan yang mereka lakukan... Memang ada tindakan yang dilakukan oleh mereka. Sekurang-kurangnya mencari yang baru pula. :)

Untuk mengakhiri lakaran ini, saya ingin mengatakan bahawa realitinya, lelaki memang memerlukan wanita di dalam hidup mereka. Tanpa wanita, fikiran mereka akan sering berkecamuk dek tuntutan naluri. Tuntutan naluri yang sememangnya tersembunyi di dalam hati dan sanubari.

Sebab itulah, Anda yang bernama wanita, berhati-hatilah dengan mereka kerana mereka berupaya mencari Anda di mana sahaja Anda berada...

Opppsss... lakaran tadi sebenarnya tiada kena mengena dengan diri saya sebab saya teramat mengasihi dan menyayangi Isteriku Yang Tercinta. Dia sememangnya wanita yang terlalu saya kasihi dan sayangi. Anda yang bernama wanita selain Isteriku Yang Tercinta, usahlah pula menggoda saya kerana realitinya saya terlalu lemah bila dilanda musibah sebegitu rupa. Sungguh!

Saya terlalu lemah bila dipujuk rayu oleh insan yang bergelar wanita... Itulah saya insan lemah yang bergelar Lelaki.

3 Komen:

Sassy berkata...

Thx for the visit =)

shinigamiheromi23 berkata...

perempuan memang boleh buat kita berubah....

shinigamiheromi23 berkata...

abg bent, terima kasih laa..gi blog saya ....

Catat Ulasan