Sabtu, Januari 30, 2010

Siapa Yang Bersalah, Lelaki @ Wanita

Salamelekom, wbt duhai Adikku.

Izinkanlah saya berbicara menggunakan hati di dalam lakaran ini. Maklumlah, hatiku kini diselibungi emosi. Harap-harap tidaklah dikeji kerana sememangnya diriku seorang lelaki. Barangkali bukanlah Lelaki Sejati, tetapi yang pasti, seorang lelaki yang masih lagi tercari-cari cahaya Ilahi.

Seandainya coretan begini terlalu buruk paparannya, harap-harap dapatlah ditunjuki kesilapannya. Lakaran ini sememangnya khusus buatmu duhai Adikku yang saya kasihi kerana DIA.

Minda sedarku berimaginasi bahawa Adikku ini adalah seorang Gadis Berani Penuh Rasa. Sebab itulah barangkali luahan kata-katanya sebentar tadi adalah sindiran bersalut pedoman. Saya teruja menelaahnya kerana terpecik kilauan di sebaliknya yang menyinarkan sebuah misteri untuk saya ketahui. Semoga Adik mengerti bila mana menatap coretan begini. Lakaran hasil daripada imaginasi bersalut emosi dari sebuah hati untuk dimengerti..

Andai di dunia sukar dicari Lelaki Sejati, ketahuilah bahawa ianya terjadi dek kekurangan Wanita Mulia membisikan kepada lelaki-lelaki ini. Bisikan wanita sememangnya berhikmah, sebab itulah mereka dihadirkan untuk menemani kehidupan lelaki.

Perlu juga saya nyatakan bahawa syurga itu telah diibaratkan terletak di bawah telapak kaki wanita yang digelar Ibu.

Rasulullah sendiri pernah memberitahu sampai tiga kali orang yang patut disayangi di dunia adalah wanita bernama Ibu. Seandainya ibu kurang berperanan mendidik lelaki-lelaki ini, maka tersembunyilah pintu syurga kepada anak-anaknya.

Nak harapkan lelaki? saya juga pernah mendengar ungkapan begini;

“Syurga itu terletak di bawah telapak kaki Suami.”

Mungkinkah ini memberikan makna bahawa suami juga perlu berperanan agar pintu syurga tidak ditutup buat selama-lamanya?.

Harap-harap peranan Ibu dan Suami dapat melahirkan Lelaki-Lelaki Sejati dan Wanita-Wanita Mulia agar boleh menghuni dunia dengan aman sejahtera.

Dunia sememangnya menggoda, dan manusia sering terpedaya olehnya. Usahkan negeri serambi mekah, hatta tanah yang diduduki para Rasul dan Nabi mulia pun masih ada manusia yang kufur kepada NYA.

Itulah penangan dunia, penuh pancaroba dan memperdaya setiap manusia.

Berbanding bumi Malaysia yang sekangkang kera baru mengecapi kemerdekaan selama 52 tahun lamanya, pastilah masih ramai yang kurang kukuh akidah agamanya dek dijajah melebihi sehingga 300 tahun lamanya.

Namun, paling penting disebalik keluhan begitu, kita harus sedar bahawa perjalanan kehidupan dunia perlu diteruskan dengan berbekalkan cahaya Ilahi. Semoga, liku-liku kehidupan dapat disuluh dengan mudah nanti. Sememangnya segala rahsia dunia hanya DIA yang memilikinya, sebab itu kita harus menggapai cahaya NYA.

Bila mana membicarakan kekuasaan di dunia, pastilah kuasa NYA melebihi segala-galanya. Tidak terjangkau oleh minda kita, apatah lagi yang separa sedar sahaja sifatnya.

Dengan hanya ungkapan “Jadi”, maka terjadilah sesuatu itu atas kehendak NYA walaupun imaginasi minda tidak dapat mengkhayalkan kesemuanya. Selain daripada Law of Attraction yang Adikku bawa di lamannya, ada satu lagi hukum alam yang perlu diketahuinya iaitu “Law of Rejection”.

Hukum Penolakan begini boleh terjadi bilamana DIA tidak memperkenankan apa yang diminta. Ada ketikanya, hukum begini kelak menjadi, walaupun Law of Attraction sudah mahir diguna.

Ketahuilah bahawa fenomena Law of Rejection bakal terjadi disebabkan kasih sayang NYA sedang mencurah-curah. Mana mungkin Allah SWT tidak memperkenankan permintaan hamba-hamba yang dikasihi dan disayanginya.

Bila mana Hukum Penolakan terjadi, yakinlah bahawa kasih sayang NYA sedang disimbahkan oleh NYA agar keimanan yang dimiliki oleh jiwa, bertambah tingkatannya.

Jiwa akan mendapat Kejayaan Hakiki bila mana melepasi segala ujian-ujian yang terhasil daripada Law of Rejection sebenarnya.

3 Komen:

|| NaFiRaa || berkata...

salam singgah kat blog abgbent

IxoR@ berkata...

kembali membaca bicara abgbent....

:)

p/s: klik iklan kotex....

Tanpa Nama berkata...

salam

mencari salah.. pasti ada byk yg salahkn..?

apa kata kita mencari jln membetulkn apa yg salah dan menambah apa yg kurang...

memperbaiki diri lebih baikkan dari menyalahkan kekurangan yg sedia ada..tak ada seorang insan pun yg sempurna.. :)

Catat Ulasan