Selasa, Januari 12, 2010

Mencari Masalah @ Menyelesai Masalah



Sebenarnya saya terlalu sibuk ketika ini. Tetapi disebabkan saya terlalu mengasihi Anda, maka saya berusaha ketika ini agar terhasillah sebuah lakaran untuk Anda tafsirkan.

Anda yang sering berziarah ke sini sememangnya amat-amat saya kasihi kerana DIA. Ketahuilah bahawa saya memaksa diri ini untuk menghasilkan sebuah coretan ketika ini. Lebih-lebih lagi kepada Anda yang sering berziarah ke sini. Seperti yang Anda tahu, sudah beberapa hari blog Pedoman Hidup tidak diisi sebarang entri terkini. Sebenarnya dorongan sebegini amat jarang terjadi kepada saya, tetapi disebabkan mengasihi Anda, saya memaksa jua walaupun payah untuk melakukannya.

Hari ini saya ingin berkongsi dengan Anda mengenai Mencari Masalah @ Menyelesaikan Masalah. Itulah sebenarnya yang terjadi kepada saya ketika ini. Namun, saya tetap menganggap peristiwa sebegini sebagai berhikmah. Barangkali diantaranya ialah dapat berkongsi dengan Anda di dalam coretan kali ini. Saya berdoa, moga-moga perkongsian sebegini akan mendapat keredhaan dari NYA jua.

Realitinya, di dalam kehidupan ini pelbagai kerja mesti dilakukan. Tidak kiralah kerja itu mudah atau susah. Dengan melakukan sebarang kerja, ianya menunjukkan bahawa kita masih lagi hidup di dunia. Bayangkanlah kalau sudah tidak berupaya melakukan apa-apa kerja, pasti Kematian namanya.

Yang sudah mati, tidak berupaya lagi melakukan sebarang kerja di dunia ini kerana dia sudah berada di alam yang lain. Kalau mengikut anutan saya, yang sudah mati akan melalui kehidupan baru iaitu Alam Kubur namanya. Anda sudah pernah merasai kehidupan di Alam Kubur?

Tak perlu Anda tanya saya sebab saya sendiri belum pernah merasainya. Saya sendiri pun masih tidak tahu bagaimana rasanya dan bila akan ke sana. Tetapi yang pasti, saya tetap berdoa kepada Tuhan Yang Maha Esa moga-moga kehidupan di sana nanti akan beroleh kebahagian dan kesenangan. InsyaAllah. Saya doakan jua buat Anda yang sememangnya saya kasihi kerana DIA.

Sebab itulah setiap pekerjaan duniawi perlu mengarah ke jalan NYA kerana hanya DIA yang mengetahui segala rahsia mengenai kehidupan ini. Kalau Anda tidak mahu percaya mengenainya, saya tidak memaksa kerana masing-masing kita akan bertanggungjawab ke atas kerja-kerja yang sudah dilakukan di sepanjang kehidupan.

Wah! Panjang pula lakaran ini... :)

Alhamdulillah, ada juga yang dapat dikongsikan dengan Anda hari ini. InsyaAllah, kalau ada kesempatan lagi, akan saya sambung semula coretan ini di lain masa.



Sambungan lakaran bertajuk Motivasi 1 - Berjalan Di Dunia, Menyelesai Masalah, Mencari Ketenangan Jiwa

0 Komen:

Catat Ulasan