Rabu, Januari 20, 2010

Leher diCekik! dan P**** diTendang!

Hah!
Terkejut saya bila diberitahu perbuatan berkaitan tajuk di atas telah berlaku. Semasa menceritakannya, saya melihat betapa dia bersungguh-sungguh memberitahu kejadian itu, seolah-olah itulah kisah yang mahu dijelaskannya. Mulutnya juga saya ternampak berlumba-lumba menghamburkan pelbagai kata-kata berkaitan kisah mengenai tajuk di atas.

Tetapi yang peliknya, semasa melontarkan kata-kata untuk saya mengetahuinya, boleh pula dia mengukirkan senyuman. Lebih-lebih lagi bila soalan yang diajukan menarik perhatiannya. Kisah ini akan saya ingat sampai bila-bila, barangkali seumur hidup saya, itu yang pasti. Sebab itulah saya berhasrat menceritakannya kepada Anda. Anda yang saya kasihi kerana DIA.

Ketika ini, saya sedang menghirup minuman nescafe 3 dalam 1 yang baru sebentar tadi saya buat sendiri.  Kalau di rumah, kadang kala saya meminta bantuan Isteriku Yang Tercinta untuk menyediakannya.
Bukan apa, sekurang-kurangnya ada jugalah penghargaan dari NYA yang diperolehi oleh Isteriku Yang Tercinta nanti.

Lagipun, saya memang suka menghirup air yang dibuat oleh Isteriku Yang Tercinta. Susah untuk saya melakarkannya di sini untuk tatapan Anda bagaimana sukanya saya bila dibuatkan air oleh Isteriku Yang Tercinta. Sungguh!  Oleh itu, biarlah kalbuku sahaja yang mengetahuinya. Perasaan yang sebegitu memang sukar dikongsikan dengan Anda. :)

Sudah menjadi kebiasaan bagi Isteriku Yang Tercinta, bilamana saya memohon bantuannya untuk dibuatkan air minuman, pasti tidak banyak kerenah, dia akan membuatnya dengan segera. Sebab itulah saya amat mengasihi dan menyayanginya. Dia yang saya beri nama Isteriku Yang Tercinta, Junaidah nama sebenarnya.

Ketika ini, masih ada beberapa kerja lagi yang saya perlu siapkan. Kalau disemak senarai yang ada, hampir selesailah kesemuanya, tetapi ada beberapa lagi yang harus diselesaikan dengan sempurna. :)

Namun begitu, tidaklah pula bermakna saya harus membuatnya walaupun realitinya tubuh badan menginginkan kerehatan sementara. Sebab itulah saya berehat-rehat ketika ini sambil-sambil menghirup nescafe 3 dalam 1 dan seterusnya berkongsi cerita dengan Anda. Moga-moga bila mana Anda melayari blog Pedoman Hidup, tidaklah kecewa seperti mana hari-hari yang lalu.  ;)

Semasa menyediakan minuman nescafe 3 dalam 1 tadi, saya terlihat pembalutnya berwarna coklat dan dilabelkan mild iaitu bermaksud kandungan kopinya sederhana sahaja. Saya memang menyukainya sebab tidak terlalu pekat dan tidak pula terlalu cair, sederhana sahaja. Barangkali Anda perlu mengetahuinya.

Oppsss... terlupa pula saya, sebentar tadi saya ingin mengisahkan tajuk di atas itu bukan? Astagfirullah..., inilah akibatnya bila mana terlalu banyak berfikir sehingga perkara utama yang perlu dilakukan pun terabai untuk diselesaikan. :)

Begitulah perumpamaan kehidupan duniawi ini banyak sangat nak diingat dan dibuat, sehingga terlupa tujuan asal kenapa berada di dunia ini;

"Dan DIA mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu dan Dia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan lalu lalang, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju." (An-Nahl, 16: 15)

"Dan (ingatlah) AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKU." (Ad-Dzariyat,51: 56)

"Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati mereka itu setamak-tamak manusia kepada hidup (yang lanjut masanya) dan (lobanya mereka kepada hidup itu) melebihi loba orang-orang kafir musyrik. Tiap-tiap seorang dari mereka suka kiranya dia boleh hidup seribu tahun, padahal umur panjang yang demikian, tidak akan dapat melepaskannya dari azab (yang disediakan oleh Allah) dan (ingatlah), Allah sentiasa melihat akan apa yang mereka lakukan." (Al-Baqara, 2: 96)

"Sesungguhnya KAMI telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka KAMI jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat."  (Al-Insan, 76: 2)

"KAMI hanya akan menguruskan hitungan dan balasan amal kamu sahaja (pada hari kiamat,) wahai manusia dan jin!" (Ar-Rahman, 55: 31)


Waduh! nampak-nampaknya tak dapatlah saya meneruskan coretan ini. InsyaAllah, kalau ada masa di lain kali, akan saya lanjutkan kisah di atas untuk Anda ketahui nanti.

2 Komen:

IxoR@ berkata...

setiap hari ada saja kejutan yg berlaku...

keadaan dah tak selamat...

zures berkata...

Apa cite sebenarnya ni...

Catat Ulasan