Isnin, Januari 25, 2010

Kuasa Minda Vs Kuasa Allah

Wow! Terkagum saya meneliti bisikan hati adikku aliza yang terukir. Saya yakin tidak ramai yang merasai dan mengetahui perasaan sebegitu. Apatah lagi disusuli oleh persoalan begini, “Bersediakah kita menempuhinya?” Satu ungkapan berisi pelbagai makna untuk diterjemah.

Bila mana saya membaca ukiran artikel itu, saya lebih terdorong melakukan sesuatu untuk berkongsi. Moga-moga adalah manafaatnya, InsyaAllah.

Berbalik pada persoalan adikku aliza, Adakah Anda bersedia sebenarnya?

Seumpama memancing di lautan nan luas, menyangka haiwan tangkapan yang tersangkut dipancing adalah seekor haiwan kecil. Tetapi rupa-rupanya haiwan besar, Lumba-Lumba namanya. Kalau menurut ilmu sains haiwan, Lumba-Lumba bukanlah dikategorikan sebagai ikan, tetapi dalam kumpulan mamalia. Serupa dengan Anda. Anda yang sedang meneliti contenganku ketika ini.

Bayangkanlah Lumba-Lumba dibandingkan dengan Anda yang bernama manusia… Bersediakah Anda menghadapinya? Persoalan itu Anda kena jawab sendiri.

Saya amat bersetuju dengan bisikan hati adikku aliza seperti di atas. Sebab itu saya ingin berkongsi di sini. Kekuasaan Tuhan yang Maha Esa sememangnya mengatasi kuasa Law of Attraction sebenarnya. Itu keyakinan naluri yang saya miliki. Tidak ada kuasa yang hebat selain daripada kuasa Allah SWT.

Tahniah! buat adikku aliza kerana merasai perasaan yang saya juga sedang merasainya.

Anda boleh percaya dan meyakini suatu teori, tetapi seandainya belum menyakini sepenuhnya, pasti terjelmalah kecurigaan yang mendalam di dalam hati sanubari. Seterusnya terdorong pula mempercayai teori-teori yang lain seolah-olah teori yang dipercayai itu lebih berkesan untuk diamalkan.

Pilihan tetap ada ditangan setiap daripada kita. Saya tidak berhak memaksa Anda mempercayai apa yang saya yakini. Seumpama Anda berkeras memaksa saya menerima Law of Attraction yang sememangnya tidak sesuai untuk saya gunakan sebagai Pedoman Kehidupan. Memang tidak sesuai untuk saya mengamalkannya. Apatah lagi disuruh menggunakan minda yang separuh sedar sahaja sifatnya, memang tidak sempurnalah penzahirannya pada saya.

Oppsss.. luahan sebentar tadi bukanlah pula bermaksud apa yang dizahirkan oleh Adikku adalah salah. Memang bukan begitu maksudnya. Adikku sememangnya bijak bestari, sebab itu ukirannya terlalu bercahaya, sehingga tersilau mata saya melihatnya. ;)

Syabas dan Tahniah! duhai Adikku yang saya kasihi kerana DIA. Sememangnya Adik telah berjaya mengubah sedikit Law of Attraction agar mengarah pada haluan NYA. Ilmu yang sebegini dikenali juga sebagai “New Thoughts” iaitu hasil daripada mengubah sedikit teori yang ada pada Law of Attraction. Tidak salah melakukan yang sedemikian kerana kehidupan ini harus mengarah kepada NYA, DIA yang saya kenali Allah SWT. Perbuatan sebegini saya juga mengenalinya sebagai Ibadah.

Tak perlulah saya menambah-nambah mengenai Law of Attraction yang sedang dijelmakan oleh Adikku di dalam laman blognya. Ianya adalah teori ilmu sains pada awalnya dan kini diterokai pula oleh para ahli sosiologi yang mengkaji dari aspek sosialnya pula.

Sebagai penyelidik sains, saya menerima teori sebegini untuk pengkajian seterusnya. Ianya juga dikenali Hukum Penarikan atau dalam bahasa Inggeris pastilah Law of Attraction. Penyelidikan sains telah berkembang lebih awal dan mengenalinya sebagai teori “Elektromagnetism” sebelum diperkenalkan oleh pengkaji sosial sebagai Law of Attraction.

Hukum Penarikan ini telah dikagumi sebelum penemuan Isaac Newton lagi. Ingatkah semasa belajar di sekolah mengenai Tarikan Graviti yang dikenali nilai Newton?. Ianya juga ada kaitan dengan Hukum Penarikan. Sebab itulah kita boleh terbang ke angkasa menjangkau sehingga ke bulan sudah.

Seterusnya seperti kebiasannya di dalam ilmu sains, penemuan oleh Isaac Newton bukanlah kekal selama-lamanya, akhirnya ia telah disanggah oleh pemikir sains yang terkenal bernama Albert Einstein. Teorinya masih diguna pakai sehingga kini dan memberi banyak manafaat di dalam kehidupan umat manusia.

Opppssss… Apa hal pula saya bercerita tentang sains ni? Bukankah blog Adikku ini hanya berfalsafah motivasi semata? Ada baiknya saya hentikan penjelasan tadi. Stop!

Berbalik pada perbandingan Kuasa Minda dan Kuasa Allah, pastilah jauh bezanya.

Sebenarnya tidak dapat diumpamakan dengan apa-apa yang dilihat oleh pandangan mata. Apatah lagi sekadar diimaginasi oleh minda, khususnya minda yang separa sedar sahaja sifatnya.

Mana mungkin yang dicipta dapat dibandingkan dengan Yang Menciptanya. Itupun kalau minda separa sedar Anda ingin membuat perbandingan-perbandingan yang sedemikian.

Kuasa Allah sememangnya mengatasi kuasa minda kerana realitinya, minda hanya mampu berilusi pada ruang dan masanya. Tetapi ketahuilah bahawa kuasa Allah SWT boleh mencipta melebihi kehebatan minda yang sedemikian rupa, melangkaui ruang dan masa yang difikirkan oleh minda yang kita miliki.

Bukan sekadar meyempadani ruang dan masa yang sedang kita imaginasi, tetapi melangkaui segala-galanya yang tidak terjangkau oleh Kuasa Minda. Perlukah saya menghuraikannya? Rasanya saya tidak termampu melakukannya kerana ianya di luar batas kemampuan saya.

Minda Sedar saya melakarkan gambaran bahawa kehebatan Kuasa Allah SWT sememangnya mengatasi segala-galanya. Tidak dapat saya mengukirnya dengan indah, apatah lagi sekadar menconteng-conteng seperti sekarang. Tidak terjangkau saya sebenarnya.

Hukum Penarikkan terhasil daripada kuasa minda yang memikirnya, dalam erti kata lain apa yang Anda fikirkan akan ditarik olehnya. Dan ketahuilah juga bahawa minda yang memikir itu telah diciptakan oleh NYA. DIA yang saya kenali Allah SWT. Kalau Anda tidak meyakininya, saya tidak memaksa kerana tugas saya sekadar memberitahu.

Di sebalik Hukum Penarikan ini, Minda saya juga ingin memberitahu bahawa Allah jua berupaya menzahirkan Hukum Penolakan. Walaupun Anda berusaha mengamalkan Hukum Penarikan sepenuhnya, tetapi ada ketikanya saya yakin akan berlaku jua Hukum Penolakan.

Itupun kalau Anda bersedia mengetahuinya. Sudahkah bersedia? Sekali lagi saya mengajukan persoalan yang adikku aliza ukirkan.

Ramai manusia tidak mahu mati, tetapi Hukum Penolakan tetap terjadi. Kita tetap akan mati. Ramai juga manusia yang menginginkan kekayaan tetapi realitinya, lebih ramai yang miskin berbanding yang kaya. Mengapa terjadi sedemikian? Inilah yang dinamakan Kehidupan Duniawi. Memperdaya setiap daripada kita yang tidak berjalan ke arah NYA.

Kejayaan menjalani Kehidupan Duniawi tidak dapat diukur oleh Kuasa Minda. Apatah lagi minda yang separa sedar sahaja sifatnya. Memang tidak boleh. Sama ada saya akan berjaya atau gagal, kelak saya ketahui selepas menjalani ujian kehidupan duniawi. Ini bukan teori, tetapi keyakinan yang saya miliki.

Keyakinan yang saya punyai dengan keyakinan yang Anda miliki sememangnya tiada siapa yang dapat membandingkannya dek keterbatasan kuasa minda yang Anda dan saya ada. Tetapi saya ingin memberitahu bahawa kuasa hebat sebegini adalah menjadi hak Mutlak bagi NYA. DIA yang saya yakini Allah SWT.

Sekali lagi, pilihan ada ditangan setiap daripada kita. Dan kita berhak memilih mana satu teori yang diyakini, kerana kelak yang bertanggungjawab di atas pilihan itu masing-masing di antara kita sendiri.

Saya sekadar memberitahu apa yang saya yakini atau diistilahkan sebagai Keimanan yang saya miliki. Dan ketahuilah bahawa saya tidak berupaya memaksa Anda meyakininya kerana keterbatasan kuasa minda yang saya ada.

2 Komen:

Aliza Yunus berkata...

Salam,
Petang ini tangan saya tertarik untuk klik ke sini, bila membaca ada disebutkan nama saya. Terkejut juga...ada juga insan lain yang memikirkan perkara yang sama seperti saya, iaitu menolak law of attraction sebaliknya kembali kepada kekuasaan Allah.
Hanya yang pernah mengalaminya mengerti tentang hukum tersebut. Subhanallah.

Tanpa Nama berkata...

http://www.zuhairinopiah.com/seminar-law-of-attraction-rahsia-kejayaan-kebahagiaan/

Catat Ulasan