Ahad, November 01, 2009

Coretan Buat Adikku... Pembentangan 2

Perkara pokok yang harus difikirkan sekarang ini ialah motif atau matlamat sebenar pengucapan/pembentangan itu. Cari maklumat yang bersesuaian mengenainya dan siapkan segera.

Jangan terlalu difikirkan yang Adikku tidak dapat membuatnya, tetapi harus berfikiran positif iaitu setidak-tidaknya Adikku akan melakukan sesuatu mengenainya. Sama ada berjaya atau gagal, pastinya Kita belum tahu bukan? mengapa harus berfikiran negatif mengenainya.

Fokus pada yang perlu dilakukan sekarang iaitu persiapkan segala isi pembentangan/pengucapan dan berlatih dengannya. Jangan lupa juga untuk berdoa pada-Nya ok.

Ingatlah bahawa berjaya atau gagalnya pembentangan itu pasti mengukir sesuatu di dalam hidup Kita.


Didoakan semoga Adikku berjaya menghadapinya. Ketahuilah bahawa setiap kesulitan pasti menjadi mudah andai diurai satu persatu dan dilakukan pelbagai usaha untuk menyelesaikannya. Berbanding membiarkan sahaja masalah itu menghimpit diri sendiri tanpa ada usaha-usaha untuk menyelesaikannya.

Ingatlah bahawa setiap perlakuan Kita mesti ada matlamatnya. Hal ini pun saya ada kongsikan di dalam laman Pedoman Hidup iaitu bertajuk Ingin Mengecapi Kejayaan Hakiki?!, mengecapi Kejayaan Hakiki2, mengecapi Kejayaan Hakiki3, mengecapi Kejayaan Hakiki4, Mengecapi Kejayaan Hakiki5. Ada masa lawatilah untuk Kita berkongsi-kongsi pandangan.

Ketakutan ? mengapa Adikku harus takut pada pendengar atau selain daripada DIA? Bukankah Kita semuanya sama. Mengapa harus ditakuti mereka? Anggap saja Adikku cuba berkongsi sesuatu dengan mereka, kelak mereka akan mengambil ianya sebagai pandangan atau mungkin mereka juga akan mengongsikan sesuatu mengenai apa yang mereka tahu mengenai perkara yang dibentangkan.

Dari itu, tidak perlu merasa takut dengan mereka. Lagi satu, jangan malu untuk mencuba kerana dari situ Adikku akan mempelajari sesuatu untuk meningkatkan kebolehan Adikku sendiri. Kalau tidak dicuba, masakan Adikku tahu kehebatan diri sendiri!.

Dan akhirnya, jangan takut untuk melakukan percubaan-percubaan di dalam Kita mencari Pedoman Hidup ini. Mengapa harus takut dengan insan-insan yang sememangnya sama dengan Kita iaitu mempunyai pelbagai kelemahan berbanding dengan DIA?.

Dan akhirnya, apa yang dapat abg katakan ialah kesilapan di dalam Kita mencuba, pasti akan mengajar Kita sesuatu.

5 Komen:

Adinda Amy Sensei berkata...

salam..

apa khabar abg bent..
moga sihat-sihat selalu..

bagaimana dengan life sekarang..
harap semuanya indah dan baik saja..

lama tak singgah ek..

IxoR@ berkata...

salam...

abgbent....sihat tak?

lama tak nampak abgbent blogwalking...rindu...

http://edgwaregreenpark.blogspot.com/2009/11/jepun-istimewa-dari-abg-bent.html

entri istimewa atas pemberian kipas jepun tu...hehehhe....terima kasih.

Unknown berkata...

abgbent klau nak tengok post2 merapu mengarut nak tenang2kan otak lagi kat sini ade..
http://mcmbodoje.blogspot.com/2009/09/gadoh.html
heehe..
enjoy la ye abgbent..

IxoR@ berkata...

Terima kasih abgbent...

Seringkali bila fikiran agak kusut..ixora singgah sini baca coretan abgbent...

at least...rasa lapang skit apa yg berserabut....

p/s: klik klik nuff...

IxoR@ berkata...

alahai...abgbent....

sy ikhlas...

;D

Catat Ulasan