Khamis, Oktober 29, 2009

Coretan Buat Adikku ... Pembentangan

Sekali lagi saya memohon Adikku untuk menjenguk dan membaca coretan mengenai Penyakit Jiwa di laman blog Pedoman Hidup ini.

Moga adalah manfaatnya coretan itu nanti. Sebenarnya saya hanya ingin berkongsi mengenainya. Andai lakaran itu sesuai, maka gunakanlah tetapi andai sebaliknya, buatlah pilihan lain yang sebaiknya.

Sesungguhnya DIA juga memiliki segala Kesempurnaan dan Keindahan.

Saya ini hanyalah insan kerdil yang masih banyak lagi kedaifan dan kekurangan untuk diperbaiki. Moga adalah manafaatnya nanti, daripada perkongsian ini. Apapun DIA jua yang mengizinkan saya melakarkan pelbagai coretan di sini.


Adikku..., perkara itu belum berlaku mengapa pula harus ditakuti?. Fikirkan sahaja apa yang perlu diucapkan dan berlatih sendiri agar berkemahiran.


Sememangnya senang untuk saya memperkatakan sesuatu kerana bukan saya yang merasainya, heheheeeee....

Tetapi bila mana ianya berlaku ke atas diri sendiri, pastinya bebanan itu terasa juga amat beratnya. Anggaplah lakaran ini sebagai perkongsian semata-mata, OK.


Selain daripada itu, saya juga ingin mengutarakan agar diusahakan sedikit strategi bagi mengatasinya. Ya, sememangnya mengingati-Nya dan berdoa sentiasa itu amat penting, tetapi lebih jauh daripada itu, perlu juga diusahakan pelbagai strategi agar masalah dapat diatasi.


Untuk tujuan itu, suka saya mencadangkan agar difikirkan kembali apakah sebenarnya masalah yang sedang dihadapi? Adakah disebabkan TERPAKSA melakukan pembentangan di khalayak ramai? Walhal Adikku tidak yakin dapat melakukannya?

Berdarah gemuruh ketika berucap di khalayak ramai? Tiada keyakinan diri lalu tidak mahu melakukannya? Berasa malu kerana tidak yakin? Merendah diri lalu terus-terusan merenda-rendahkan diri-sendiri?.


Ketahuilah wahai Adikku, setiap sesuatu itu perlu dipelajari agar kelak kita berkemahiran mengenainya. Oleh itu, ketahui masalah dan pelajari bagaimanakah cara untuk mengatasi masalah itu. Berbanding terus-terusan merendah-rendahkan diri sendiri serta memikirkan ianya sebagai satu masalah yang sudah tiada lagi cara penyelesaiannya.


Kehadiran Kita di dunia ini sememangnya bukanlah sia-sia, tetapi jauh daripada itu ialah untuk mempelajari sesuatu tentang kewujudan-Nya dan pastinya lebih jauh daripada itu ialah agar Kita memahami dan mempelajari akan Kekuasaan-Nya.

Sekiranya Kita tidak mahu mencuba dan mempelajari sesuatu perkara, bagaimana mungkin Kita akan mengetahui dan merasainya? Selain itu, ingin juga saya nyatakan bahawa sesuatu kemahiran itu tidak akan pernah terlaksana di dalam diri Kita andai Kita sendiri tidak mahu mencubanya!.


Pasti di dalam percubaan-percubaan itu beroleh risiko. Dan jangan lupa juga bahawa mungkin ianya menjadi kenangan manis di dalam Kita mencari Pedoman Hidup ini.

Harus diyakini juga bahawa segala risiko itulah yang akan mematangkan diri Kita agar cekal menghadapi segala perkara yang tidak pernah terfikir yang Kita akan dapat melakukannya.

Suka juga saya memberitahu bahawa kadang-kala ketika memberi syarahan kepada sesiapa sahaja, saya pun beroleh kesilapan. Dan kesilapan itu membuatkan mereka berasa ceria dan gembira ketika mendengar dan melihatnya. Mungkinkah itu juga akan terjadi terhadap Adikku kelak? Siapa tahu kalau Anda tidak mahu mencubanya.

Ketahuilah bahawa semua insan yang diciptakan oleh-Nya tidak ada yang sempurna, kecuali DIA. Oleh itu, anggaplah kesilapan yang akan berlaku di dalam Kita mencuba sesuatu itu sebagai satu proses untuk Kita mengenali siapa sebenarnya diri Kita berbanding DIA?.

Dan jangan lupa pula bahawa kemahiran yang kelak dimiliki hasil usaha terus-terusan, sememangnya satu usaha untuk Kita merapatkan diri kepada-Nya, jauh daripada itu, agar Kita mengenali-Nya.

Jangan takut untuk mencubanya kerana pasti bila sentiasa dicuba, diri kita akan berkemahiran mengenainya.

2 Komen:

Motivasi Kerja berkata...

Assalamualaikum. Ye betul cakap abg bent. Usaha dan terus usaha. Jangan putus asa. Insya Allah berkat usaha yang gigih dan tawakal kepada Allah nanti akan beroleh kejayaan.

Ct berkata...

Assalamualaikum.. abgbent.. sy baru aje join blog abgbent nie...
Sy stju ape yg abgbent kata kan tue... usaha dan tawakal kpd Nya.

Catat Ulasan