Khamis, Disember 22, 2011

Alahai SBPA (Saraan Baru Perkhidmatan Awam) Malaysia

Salamelekom wbt...

Apa khabar Anda hari ini? Saya mendoakan semoga Anda sihat sejahtera, dikurniakan kebahagiaan, ketenangan dan kesejahteraan sepanjang hari ini, begitu juga dengan diri saya, Ameeen.

Sebenarnya, saya teruja berkongsi cerita dengan Anda hari ini  mengenai skim baru kepada penjawat awam Malaysia yang telah diubah daripada SSM (Sistem Saraan Malaysia) menjadi SBPA (Saraan Baru Perkhidmatan Awam), berkuatkuasa pada 1 Januari 2012 nanti.

Ramai penjawat awam yang rata-ratanya saya temui melahirkan rasa kurang senang berkenaan SBPA yang baru diperkenalkan. Biasalah, perkara baru pasti akan memunculkan pelbagai persoalan yang harus ditentukan jawapannya. Tugas itu kenalah JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam) yang melaksanakannya.


Segala persoalan yang timbul, harus dijawab oleh pihak berwajib kerana merekalah yang menggubal segala perubahan yang terdapat di dalam SBPA. Dan pada pandangan saya, tindakan yang mereka lakukan haruslah mengambil kira terma-terma Adil dan Saksama bersandarkan ukuran yang jitu iaitu mempunyai kriteria yang boleh diterima oleh semua pihak sebagai ukuran yang jelas dan tepat.

Seandinya pihak JPA mengambil kira terma Adil dan Saksama, pastilah segala rungutan para penjawat awam berkenaan SBPA dapat diredakan.

Di dalam SBPA ini, rata-rata penjawat awam meluahkan rasa kurang senang terutama berkaitan Gaji. Kalau Anda bertanya kepada saya, respon yang dapat saya berikan mengenainya sama juga, Kurang Senang. Tapi tak mengapa kerana saya yakin rezeki itu adalah pemberian daripada Allah SWT, Tuhan yang Maha Kaya lagi Berkuasa yang memberikan segala kehidupan ini kepada saya.

Kepada NYA jua saya memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran di atas limpahan rahmat dan hidayah NYA ini. Moga-moga hati nurani saya akan kekal bersama-sama dengan NYA sepanjang masa, InsyaAllah.

Tetapi sebagai seorang manusia berakal, ada baiknya juga saya melontarkan pandangan kepada mereka yang menggubal SBPA, manalah tahu penglihatan mereka akan berubah pula pada dimensi yang sebelum ini mereka kurang sangat menelaahnya. Moga-moga nanti adalah perubahan yang akan mereka lakukan terhadap kepincangan SBPA supaya kelak SBPA yang terhasil betul-betul disenangi oleh semua penjawat awam. Sepertimana harapan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak yang memberikan slogan "Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan". 

Walaupun di dalam SBPA berlaku kenaikan gaji kepada para penjawat awam, tetapi kenaikan itu dilihat seolah-olah tidak mengambil kira terma Adil dan Saksama. Bayangkanlah kenaikan gaji yang diwar-warkan sebelum ini sebanyak RM80 hingga RM320 tetapi ada pula penjawat awam yang menerima kenaikan sehingga 45% daripada gaji asal. Wah! Hebat! 

Di dalam hal-hal begitu, timbullah persoalan Adil dan Saksama, di antara ialah Apakah kayu ukuran yang telah digunakan sehingga sidia mendapat 45% dan sidia pula hanya sekadar beberapa peratus sahaja? Seperti yang saya nyatakan, Kayu ukuran perlulah jelas dan tepat serta disenangi oleh semua pihak. Di dalam hal berkaitan, ada baiknya Anda telaah catatan ini, Isu Projek Fidlot NFC dan CUEPACS yang mana secara sindiran diluahkan kepada pihak berwajib. 

Bayangkan juga perubahan tangga gaji penjawat awam yang telah berkhidmat selama satu hingga tiga tahun, tiba-tiba disama-ratakan. Ini juga antara luahan kurang senang yang disebarkan melalui cerita-cerita waktu rehat bersama penjawat awam. Tak perlulah saya memperincikannya di sini kerana informasi ini dikatakan sebagai "Rahsia". Sudah pasti penjawat awam yang telah berkhidmat selama setahun merasa gembira, sebaliknya pula penjawat awam yang telah berkhidmat selama tiga tahun berasa kurang senang. Selain itu, ada juga tangga gaji yang dikekalkan, iaitu tidak berubah, sama seperti sebelumnya. 

Oleh sebab itulah, isu-isu begini perlu dijelaskan agar semua pihak dilihat telah diberikan keadilan dan kesaksamaan yang serupa.

Biarlah kriteria yang digunakan oleh pihak berwajib mengambil kira faktor-faktor seumpama Kekananan - Time-base (lamanya berkhidmat di dalam perkhidmatan awam), Pencapaian - Performance (Khidmat Cemerlang) dan paling utama, Kelulusan - Qualitfication iaitu peringkat Sijil, PMR, SPM, STPM, Ijazah dan Ijazah lanjutan. Kriteria ini dapat dan mudah difahami oleh semua pihak khususnya yang merasakan seolah-olah perubahan di dalam SBPA adalah kurang adil.

Moga-moga penggunaan kriteria seperti Kekananan, Pencapaian, Kelulusan dan selainnya, kelak akan memberikan gambaran bahawa Kerajaan Pemerintah sememangnya memberikan Keadilan kepada semua penjawat awam seumpama slogan yang sering digunakan iaitu 1Malaysia yang mengutamakan Pencapaian .


3 Komen:

Tanpa Nama berkata...

bersyukurlah penjawat awam..ktorg yg swasta ni lg la xdpt pape..huhu

All About AnaYna berkata...

btul abgbent,bkn soal syukur atau tak..tp isu keadilan diantara penjawat awam yg perlu diambil perhatian..

Ahmad Danial Abdullah berkata...

adil tu tak semestinya sama rata, adil tu brdsrkn apa yg patot..klu tak patot tu mungkin zalim namanya..

Catat Ulasan