Jumaat, November 25, 2011

Malaysia - Akta Universiti dan Kolej

Hari ini, saya telah membaca sebuah artikel daripada akhbar Utusan Malaysia yang memaparkan tajuk berita "Seksyen 15 AUKU akan dipinda".

Antara kandungannya ialah "Kerajaan akan meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1974 bagi membenarkan mahasiswa yang berumur 21 tahun ke atas menjadi ahli parti politik tetapi dalam masa yang sama, mereka adalah dilarang membawa politik kepartian ke dalam kampus".

Tersenyum-senyum saya membacanya. (*___*) 
Bukan apa, saya juga telah melalui pengalaman itu semasa di universiti dahulu. 

Daripada kandungan berita itu, apa yang dapat saya simpulkan ialah "mahasiswa boleh menjadi ahli parti, tetapi dalam masa yang sama, mahasiswa juga ditegah membawa politik kepartian di dalam kehidupan kampus".

Persoalan ringkas yang saya ajukan di dalam hal ini ialah untuk apa mahasiswa menjadi ahli parti politik kalau dalam masa yang sama, tidak berperanan apa-apa? Seumpama menjadi ahli di dalam satu persatuan, tetapi peranannya sekadar melihat dan mendengar sahaja.

Barangkali dalam bahasa kesat saya menterjemahkannya sebagai "Tunggul Kayu". Sekadar penambah bilangan ahli barangkali. Itukah yang dikehendaki daripada para mahasiswa ini? Entahlah...

Barangkali juga persoalan yang sedang bermain-main di dalam minda saya sekarang ini, adalah sama dengan persoalan yang ada di dalam minda Anda pada ketika ini. Itupun seandainya Anda juga terdorong seperti saya yang ingin bertanyakan mengenainya.

Herrmmmm... 

1 Komen:

Tanpa Nama berkata...

Pening2x...benarkan yg berumur 21 thn ke atas jadi ahli politik tapi x benarkn disebarkn dlm U...

Catat Ulasan