Selasa, Oktober 18, 2011

Hikmah Cinta Luahan Adikku Tampan Bergaya

Salamelekom, wbt dan Salam 1Malaysia, Apa khabar Anda hari ini? Sudah terlalu lama saya tidak mengisikan sebarang entri di dalam blog Pedoman Hidup ini. Terlalu lama sebenarnya...

Hari ini, tergerak pula hati saya berbicara sesuatu dengan Anda. Sesuatu yang telah diluahkan oleh Adikku yang ku gelar Tampan Bergaya. Adikku Tampan Bergaya, tidak lagi seaktif dulu. Kalau dulu, dia sering berbicara soal motivasi diri, soal berita semasa dan soal teknologi terkini. Tetapi kini, blognya sepi, sesepi blog Pedoman Hidup ini, barangkali...

Barangkali juga dia masih aktif seperti dulu, cumanya saya tidak lagi dapat menjejakinya. Sekadar sekilas senyuman yang dapat saya lontarkan untuknya dari blog Pedoman Hidup ini (*____*). Moga-moga dia kelak mengerti, InsyaAllah.

Saya mendoakan semoga Adikku Tampan Bergaya akan cepat bertemu jodoh supaya kelak adalah Teman Seperjalanan di dalam kehidupan. Saya juga mendoakan semoga Adikku Tampan Bergaya akan terus mengecapi kejayaan, Ameen...

Oleh sebab lakarannya baru-baru ini memaparkan tentang Hikmah Cinta, tiba-tiba pula sanubari saya terdorong memanjangkan luahannya di dalam blog Pedoman Hidup ini. Saya cedok idea yang dia ada, untuk sama-sama dikongsi dengan Anda. Anda yang sememangnya saya kasihi kerana DIA. Lebih-lebih lagi adikku yang ku gelar Tampan Bergaya, sememangnya saya amat mengasihinya, pastilah kerana DIA, Kerana Tuhan yang Maha Esa.

Semoga kelak adikku gembira bila mana menatap luahannya sendiri yang saya paparkan di sini berkenaan Hikmah Cinta. Sebenarnya saya belum memohon keizinannya. Moga-moga kelak dia mengizinkannya untuk sama-sama saya kongsikan dengan Anda di sini.

Hikmah Cinta yang diukirnya menyembunyikan kebijaksanaan yang dia ada sebenarnya. Sebab itulah saya terdorong untuk berkongsi dengan Anda, Anda yang setia menjadi teman saya...

Hikmah Cinta yang dihasilkan oleh Adikku Tampan Bergaya memaparkan kilauan ukirannya begini;

"Sebagai manusia, Anda tetap akan memerlukan insan lain di dalam hidup. Insan lain itu adalah ibu dan bapa Anda, adik beradik Anda, sahabat Anda, pasangan hidup Anda atau best friend Anda.

Setiap daripada kita ada kekurangan dan kehebatan masing-masing. Kehebatan kita gunanya untuk mengisi kekurangan orang lain. Kekurangan kita pula gunanya untuk diisi oleh kehebatan orang lain. Dalam hidup, Anda tidak boleh menidakkan fakta yang Anda tetap memerlukan orang lain.

Cinta ada pelbagai jenis, wujud dalam pelbagai ruang dan untuk pelbagai kategori orang.

Ada cinta untuk ibu dan bapa, cinta untuk adik beradik, cinta untuk kekasih hati, cinta untuk pasangan hidup, cinta untuk Allah Yang Maha Esa, cinta untuk Rasul, cinta kepada hobi, cinta pada ketenangan dan kedamaian.

Cinta fungsinya menyemarakkan dan memberi semangat.

Sifat cinta bergantung pada orang yang menafsirkannya. Jika cinta dipandang sebagai sesuatu yang menyeksakan, itulah jadinya.

Jika cinta dipandang sebagai penyuntik inspirasi, maka itulah yang akan jadi. Cinta ada hikmah tersendiri, iaitu sebagai booster motivasi buat Anda. Untuk sentiasa bersemangat,suburkan hati Anda dengan perasaan cinta.

Cemana nak buat?

Caranya hadirkan cinta. Rasai betapa manisnya cinta, nikmati betapa manisnya merindu insan-insan yang Anda cinta. Mengingati insan-insan yang Anda cinta akan membuat Anda jadi bersemangat dan berinspirasi, kesannya membuat Anda merasa bersyukur dengan apa yang Anda ada sekarang ini."

0 Komen:

Catat Ulasan