Selasa, Oktober 25, 2011

Bersemangat @ Bermotivasi

Salamelekom, wbt buat Anda yang sememangnya saya kasihi kerana DIA, Lebih-lebih lagi, Adikku yang ku gelar Tampan Bergaya, moga-moga Anda semua sihat sejahtera, sentiasa di dalam naungan rahmat Allah SWT.


Walaupun masih banyak kerja yang saya perlu bereskan hari ini, tetapi disebabkan saya telah terbaca "Motivasi dan Semangat" hasil ukiran indah daripada Adikku Tampan Bergaya, maka pada pagi ini, saya ingin meluangkan sedikit masa untuk bersama-sama dengan Anda. Moga-moga jua, Adikku Tampan Bergaya akan memancarkan semula semangatnya jua motivasi yang dimilikinya, untuk disebarkan keseluruh alam maya, InsyaAllah.

Kerdipan mata buat Adikku Tampan Bergaya  (*___^)

Ideanya yang saya telaah pagi ini, cukup memberikan kesan. Sebab itulah saya menggelarkannya "Adikku Tampan Bergaya". Memang dia memiliki ketampanan seorang Jejaka Pilihan Wanita. Sungguh! 

Anda ingin berkenalan dengannya? Fuhhh! Saya kena bertanya dengannya dahulu. Takut-takut pula nanti adikku LNQ akan merajuk nanti. (*___*)

Tak apalah, ada baiknya saya panjangkan sahaja kreativiti Adikku Tampan Bergaya di blog Pedoman Hidup ini untuk sama-sama kita kongsi. Buat kali ketiga, saya paparkan semula ideanya, tapi kali ini, ukirannya bertema Bersemangat @ Bermotivasi.



Ramai orang kata, orang bermotivasi adalah orang yang bersemangat.
Tapi sebenarnya orang yang bersemangat, tak semestinya dia adalah orang bermotivasi. Orang bersemangat, semangatnya panas sekejap saja, lepas tu dia kena ‘reload’ balik semangatnya supaya jadi terus bersemangat, berapi menyala-nyala. Tapi orang yang bermotivasi sentiasa merasa terdorong untuk maju ke hadapan walaupun sederhana semangatnya. Cool saja. Tapi usahanya konsisten sepanjang masa.
Orang yang bermotivasi biasanya tak terlalu ghairah dan tidak juga pasif saja. Air mukanya tenang, tapi jauh di dalam hati dia memiliki tekad yang amat kuat. Tekad yang cemana tu? Tekad mahu perbaiki diri, tekad mahu buat lebih baik lagi dari yang lalu.
Orang bermotivasi lebih banyak mendengar suara hati sendiri dan lebih banyak meluangkan masa mengeratkan hubungan dengan Tuhan. Dia ni biasanya pemilih, kerana dia memilih dengan siapa dia berkawan, dengan siapa dia berbual-bual dan dengan siapa dia bergaul.
Adakah Anda orang bermotivasi? Ya. Apabila Anda ada matlamat, Anda ada dorongan untuk maju dan apabila Anda bangun pagi, perkara pertama yang masuk di kepala Anda adalah bagaimana untuk mencapai keinginan Anda.
Adakah Anda orang bersemangat? Ya, apabila Anda ada kemahuan membara mahu mencapai sesuatu, apabila Anda seronok melakukan sesuatu juga apabila Anda cukup minat berkata tentang sesuatu. Inilah yang dikatakan semangat. Dari sudut lain, dipanggil sebagai passion atau excitement. Passion ini risikonya sekejap ada, sekejap tidak ada.
Adakah Anda orang yang bersemangat dan bermotivasi? Ya, apabila Anda sedar apa yang Anda mahu capai dalam hidup, peranan Anda, kelebihan Anda dan kekurangan Anda. Apabila dilanda masalah atau Anda menerima sindiran, Anda menggunakan reverse thinking iaitu melihat sesuatu yang buruk sebagai sesuatu yang baik. Anda sentiasa melihat yang baik-baik, walau seburuk cemanapun situasi yang Anda lalui.
Anda adalah orang bermotivasi, Andalah juga orang yang bersemangat. Katakan pada diri Anda ayat berikut…
“Aku bermotivasi, aku bersemangat!”. Apa yang Anda katakan pada diri Anda sendiri, itulah yang akan jadi.

p/s: Buat Adikku Tampan Bergaya, mohon diizinkan ya... (*___^)

1 Komen:

ShueQry berkata...

...saya izinkan, Abg Bent. Maha Suci Allah, dengan izinnya, terlakarlah sebuah bicara, lahir dari hati, terlakar difikiran, terzahir diperbuatan.Artikel itu terhasil selepas membaca surah Al-Fil, memohon bantuan Allah dikala kebuntuan idea. Semua ini berlaku dengan izin-NYA. Alhamdulillah.

-ShueQry-

Catat Ulasan