Khamis, Jun 09, 2011

Tips Agar diSayangi Suami... bhg.2

Malam semakin larut, tiba-tiba pula tergerak hati saya untuk melakarkan sebuah coretan baru iaitu sambungan daripada tajuk lakaran saya sebelum ini, Tips Agar diSayangi Suami, buat tatapan Adikku bergelar Isteri Ingin diSayangi Suami. Tips-tips ini eksklusif dari perspektif saya sendiri, suara hati seorang suami, Abgbent gelaran diberi. (*___^)

Seandainya sambungan lakaran-lakaran di bawah tajuk ini terlalu lewat dikemukakan untuk tatapan Anda, saya memohon maaf banyak-banyak terutama sekali kepada Adikku bergelar Isteri Ingin diSayangi Suami. Bukannya saya sengaja melewat-lewatkannya, tetapi disebabkan tugasan peribadi yang lebih utama, maka sambungan tips-tips dari suara hati saya tidak dapat dijelmakan dengan segera. Maaflah...

Sebenarnya, minda saya telah mengilhamkan beberapa tips utama berkenaan tajuk tersebut. Tips-tips dari perspektif saya sendiri. Pengalaman hidup yang saya telah lalui, merupakan rencah-rencah hasil adunan rahsia mengapa saya mengasihi dan menyayangi Isteriku Yang Tercinta. Sungguh! Tips yang saya berikan di sini adalah luahan hati, eksklusif untuk Anda ketahui dan kongsi bersama-sama nanti, InsyaAllah.

Andai tips-tips yang saya kemukakan di sini terdapat cacat celanya, anggaplah ianya terluah hasil daripada kelemahan saya sendiri. Saya memohon semoga Allah SWT mengampunkannya. Dan sesungguhnya, saya juga mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada Anda kerana terus sudi menelaah dan menziarahi blog peribadi saya ini, Pedoman Hidup nama diberi.

Sebelum saya menyatakan tips pertama dan yang paling utama kepada Adikku bergelar Isteri Ingin Disayangi Suami, jua kepada Anda, saudaraku yang dikasihi kerana DIA, barangkali ada juga baiknya saya kongsikan dahulu dua kisah kehidupan untuk bersama-sama ditafsirkan lalu dijelmakan di ruangan minda, supaya terbayanglah Tips Utama yang saya ingin beritahu kepada Anda.

Peristiwa teladan yang saya singkatkan di bawah merupakan sejarah negaraku tercinta, Malaysia. Ada kaitannya dengan peranan seorang Suami dan Isteri. Telaahlah lakaran peribadi saya di bawah seandainya Anda ingin mengetahuinya.


Kisah 1

Peristiwa berlaku pada hari Rabu, tahun 1998 bertarikh 2 September. Ketika itu, heboh seluruh Negara Malaysia. Masih segar diingatan saya ketika mengetahui peristiwa itu berlaku. Saya sedang berada di sebuah resort tepi pantai.

Semasa berehat-rehat sambil minum pagi di resort yang saya maksudkan, tiba-tiba pemilik resort yang merupakan seorang ahli perniagaan berbangsa Cina, telah melontarkan berita gempar sambil menunjukkan muka surat hadapan akhbar Berita Harian yang lebih kurang bermaksud “Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga merupakan Menteri Kewangan Malaysia ketika itu, telah dipecat”.

Peristiwa itu disusuli dengan gelombang suara rakyat khususnya laungan Reformasi. Bukan sahaja di dalam negara, malahan turut bergema di luar negara. Hatta sampai negara uncle sam Amerika, turut sama melaungkannya. Sampaikan Timbalan Presidennya bernama Al-Gore dengan gerombolannya datang menjejakkan kaki ke negaraku tercinta, Malaysia.

Realitinya, laungan Reformasi itu tidak bergema lama, ianya sedikit demi sedikit padam dek kekentalan dan kewibawaan pemimpin bernama Tun Dr. Mahathir Mohammad, yang merupakan Perdana Menteri Malaysia ketika itu dan merupakan individu yang bertanggungjawab memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalannya ketika itu.

Di sebalik itu juga, Tun Dr. Mahathir tidak pun mengendahkan atau menghiraukan pelbagai gelaran-gelaran cela yang dijenamakan kepadanya termasuklah Mahafir’aun, Mahazalim dan selainnya.

Semuanya itu ditepis oleh jiwa kepemimpinan yang dipunyai oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad. Malahan masalah ekonomi ketika itu, yang dihadapi oleh Malaysia, yang juga dihebohkan sebagai antara punca pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim, berupaya diselesaikan dan akhirnya cengkaman IMF (International Monetary Fund) di bumi Malaysia dapat dielakkan.

Teori ekonomi Tun Dr. Mahathir akhirnya diterima dan berupaya serta terbukti berkesan menyelesaikan sebahagian masalah ekonomi yang dihadapi negara Malaysia ketika itu. Ianya juga telah menjadi lipatan sejarah berguna untuk dunia mempelajarinya.


Kisah 2

Jujur saya memberitahu kepada Anda bahawa saya juga menghormati dan mengagumi keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim, khususnya Datuk Seri Wan Azizah, isterinya. Sungguh!

Bayangkanlah ujian bertimpa-timpa yang dihadapi oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sehingga kini, bukan calang-calang ujiannya. Bermula dengan tuduhan liwat dan dibuktikan di mahkamah, tetapi tuduhan itu akhirnya digugurkan pula pada tahun 2004, dan kini, dipalitkan pula semula tuduhan liwat terhadapnya. Dan yang terbaru, video seks, tersebar merata di alam maya.

Datuk Seri Wan Azizah membuktikan sifat setia seorang isteri terhadap suami tercinta. Sehingga kini, beliau masih di samping Datuk Seri Anwar Ibrahim, berdiri teguh menepis segala tohmahan negatif terhadap suaminya. Malahan dialah menjadi tulang belakang kekuatan Datuk Seri Anwar Ibrahim, barangkali.

Segala tohmahan-tohmahan yang bertebaran di alam maya tidak pun merenggangkan hubungan mereka berdua, iaitu diantara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Wan Azizah. Begitulah pemerhatian kasar yang saya boleh kongsikan dengan Anda.

Sememangnya saya mengambil peristiwa yang menimpa keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ikhtibar berguna. Sebab itu saya melakarkannya di sini khusus untuk tatapan Adikku yang ingin disayangi suami, jua buat tatapan Anda, saudaraku yang sememangnya saya kasihi kerana DIA.

Kedua-dua peristiwa yang saya nyatakan di atas merupakan intipati tips pertama yang saya ingin beritahu kepada Adikku bergelar Ingin diSayangi Suami. Moga-moga adikku kelak mengerti. Andai masih belum pasti, InsyaAllah di lakaran berikutnya nanti akan dapatlah digali maknanya.

Tungguuuuuu... dilakaran seterusnya...


2 Komen:

All About AnaYna berkata...

akan ku tunggu..hehehe.

Abgbent berkata...

Salamelekom, wbt adikku AnaYna,

InsyaAllah, abg akan sambung dengan segera bila ada kelapangan masa. Idea memang sudah ada dan masih lagi berlegar-legar di ruangan minda, hanya menunggu masa diluahkan paparannya berbentuk lakaran rumi agar mudah difahami nanti.

(*___*)

Catat Ulasan