Isnin, Mei 23, 2011

Memadam Hasad Dengki Cemburu Buta

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia buat Anda, saudaraku yang amat dikasihi kerana DIA. Agak lama juga saya berehat dan tidak membuat sebarang coretan di blog Pedoman Hidup ini. Saya bertindak begitu bukanlah bermaksud sudah melupakan Anda, tetapi sebenarnya saya ingin melakukan latihan jiwa agar kelak idea yang ada bukanlah didorong oleh gelora nafsu semata-mata.

Pagi ini, tiba-tiba pula saya tergerak hati ingin berkongsi cerita dengan Anda. Maklum sahajalah, sejak beberapa hari ini saya berjauhan dengan Isteriku Yang Tercinta. Lalu, ada masa terluang untuk bercerita-cerita dengan Anda pula kini. Ada juga baiknya masa-masa terluang begini saya berkongsi cerita dengan Anda pula. Moga-moga adalah manafaatnya.

Sememangnya, kisah terlalu peribadi begini, amat jarang atau terlalu sukar diluahkan melalui mulut sendiri. Tidak mungkin! Memang tidak mungkin saya berupaya meluahkannya di alam nyata. Pasti tidak mungkin!.

Sejak mengenali Alam Blogging, saya sering melakarkan kisah-kisah pengalaman hidup yang saya telah lalui. Bukannya berbangga, tetapi sekadar ingin berkongsi cerita dengan harapan moga-moga Anda terdorong dan termotivasi bila mana menelaahnya. Lalu Anda berusaha bersungguh-sungguh menggapai kejayaan-kejayaan yang lebih hebat daripada apa yang telah saya alami. Semoga jua, kejayaan-kejayaan yang luar biasa Anda kecapi, itu doa saya untuk Anda.

Saya juga berdoa semoga bila mana Anda membaca di sini, tiadalah perasaan hasad dengki di dalam hati. Lebih-lebih lagi menyemarakkan perasaan cemburu buta. Moga-moga itu dijauhkan daripada Anda, insyaAllah.

Hasad Dengki Cemburu Buta adalah antara perasaan yang terlalu mudah didorong dan disemarakkan oleh para syaitan durjana agar Anda mudah alpa, lalu mengikut langkah-langkah mereka, kufur kepada Allah SWT. Na’uzubillah..

Dosa pertama yang berlaku di dunia adalah hasil dorongan hasad dengki, cemburu buta.

Ianya telah berlaku kepada anak-anak lelaki nabi Adam bernama Qabil dan Habil. Dek hasad dengki cemburu buta, Qabil akhirnya membunuh saudaranya sendiri bernama Habil. Kisahnya berlaku disebabkan Habil lebih berjaya berbanding Qabil.

Ianya bermula apabila korban daripada Habil telah diterima oleh Allah SWT berbanding korban daripada Qabil.

Begitu juga halnya diceritakan bahawa kembar perempuan Qabil yang lebih cantik telah dikahwinkan dengan Habil, manakala kembar perempuan Habil yang kurang cantik diperisterikan kepada Qabil. Perasaan hasad dengki cemburu buta Qabil terhadap saudaranya Habil terus membuak-buak.

Disebabkan itu, lalu syaitan membisikkan kepada Qabil agar membunuh sahaja saudaranya Habil. Al-Quran mengisahkannya di dalam surah Al-Maidah iaitu;

“Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil) dan tidak diterima (korban) dari yang lain (qabil). Berkata (qabil): Sesungguhnya aku akan membunuhmu!. (Habil) menjawab: Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa” (ayat 27)

“Maka nafsu jahat (qabil) mendorongnya (sehingga dia tergamak) membunuh saudaranya, lalu dia membunuhnya. Oleh itu menjadilah dia dari golongan orang-orang yang rugi” (ayat 30)


Kisah Qabil dan Habil masing-masing beristeri itu, tiba-tiba pula menyapa perasaan kerinduan terhadap Isteriku Yang Tercinta, kini. Perasaan sungguh-sungguh rindu kepadanya. Memang saya sedang merindui Isteriku Yang Tercinta ketika ini kerana sudah beberapa hari saya berjauhan dengannya.

Seandainya dia berada di sisi, berkemungkinan juga kisah-kisah terlalu peribadi begini tidak mudah terluah untuk tatapan Anda, maklum sahajalah, biasanya masa terluang begini, saya khususkan untuknya.

Andai Isteriku Yang Tercinta berada di samping, sudah pasti masa ini saya gunakan untuk bersama-sama dengannya sama ada bersenda gurau atau barangkali memadu asmara. (*___^), kerana sememangnya dialah wanita yang amat-amat saya kasihi dan sayangi di dunia ini.

Semoga cinta suci yang kami semai bersama-sama akan subur mekar tumbuhnya dan terus menjalar berpanjangan walaupun selepas menjalani kehidupan duniawi, InsyaAllah.

Baiklah, untuk menutup lakaran ini, barangkali bermanafaat juga andai Anda menatap sepucuk surat yang saya telah terima beberapa minggu lalu. Sengaja saya berkongsi mengenainya dengan doa semoga ianya memberikan inspirasi kepada Anda dan seterusnya berusaha menggapai kejayaan-kejayaan yang lebih istimewa, Amin...




2 Komen:

All About AnaYna berkata...

slm abgbent..wah dh naik pangkat,congrats yer hehehe.hmm..cmne ek caranya nk buat supaya suami kte sygkan kte sgt2 mcm abgbent sygkn wife tuu..mesti ade rahsianya kan..SHARING IS CARING.:)

Abgbent berkata...

Salam kembali adikku AnaYna,
InsyaAllah esok subuh abg cuba fikir2kan antara tips untuk wanita disayangi suami bersandarkan pandangan abg sendiri.

Barangkali ada juga baiknya adikku AnaYna telaah coretan abg sebelum ini bertajuk "Rahsia Hatiku Mengasihi dan Menyayangi Isteriku" di dalam Topik "Pengalamanku Bertemu Jodoh". Itu adalah antara luahan ikhlas dari saya bergelar Suami untuk saudaraku bergelar Isteri.

(*___^)
Abgbent

Catat Ulasan