Rabu, Januari 12, 2011

Kepelbagaian Rasa Syukur

Hah! Betulkah adik belum pernah merasainya? Perasaan yang dinamakan perasaan bercampur-campur? Ada rasa gembira dan ada juga rasa sedih, lalu disusuli perasaan keinsafan.

Sebaliknya pula perasaan redha, ada kala ianya disulami kesedihan walaupun memaparkan seolah-olah gembira. Perasaan bercampur-campur adakala terjelma di dalam hati sanubari dan sering kali juga dirasai oleh jiwa raga.

Kalau adik belum pernah merasainya, tidak mengapa. Ketahuilah bahawa abg membuat contengan ini supaya difahami mengenainya. Perasaan bercampur-campur namanya.

Perasaan bercampur-campur sememangnya amat berlainan rasanya berbanding perasaan yang monotonuos sahaja. Perasaan Monotonous bermaksud perasaan yang tidak berubah-ubah dan membosankan!.

Ketahuilah bahawa perasaan bercampur-campur ada kala menjelmakan kenikmatan dan sebaliknya juga, ada kala amat-amat memeritkan.

Ambil contoh perasaan bersyukur.

Perasaan bersyukur boleh diselimuti gembira dan boleh juga diselubungi kedukaan. Adik nak tahu caranya?

Ramai orang menikmati rasa syukur hasil daripada menikmati kehidupan duniawi. Merasai nikmat pemberian NYA, sehingga tergerak hati menyenaraikan kesemuanya. Kesyukuran begini adalah luahan minda di dalam jiwa. Paparan dari perasaan redha gembira.

Sebaliknya pula, adik juga perlu tahu mengenai syukur yang amat menyiksakan. Syukur sedemikian amat hebat rasanya. Syukur begini abg menamakannya Syukur Kedukaan.

Perasaan Syukur Kedukaan terjelma bilamana sudah berusaha, namun hasil yang diperolehi sebaliknya, iaitu asyik-asyik gagal sahaja.

Walaupun gagal, lantas dihamburkannya juga perasaan Syukur. Perasaan syukur sedemikian tidak boleh dipaksa-paksa supaya berasa ceria, gembira kerana realitinya, hati yang dipunyai sedang kecewa dan berduka. Namun, dek perasaan bersyukur, lalu disandarkan kepada Tuhan Yang Maha Berkuasa segala-gala yang telah berlaku.

Hati dan jiwanya memang sedang menangis. Berduka ditimpa kegagalan dan masih dirasakan sedang berlegar-legar di dalam hati dan jiwanya. Kerana ada keimanan kepada NYA, lalu dia mengadu dengan meluahkan perasaan Syukur Kedukaan kepada NYA, DIA Tuhan Yang Maha Berkuasa.

Menangis kerana kesejukan ditimpa musibah, tetapi cepat-cepat diselimutkannya dengan Rasa Syukur Kedukaan kepada NYA, Allah SWT.

Pernahkah adik merasainya? Andai adik bertanya kepada abg mengenainya, jawapannya ialah Ya. Beberapa kali juga abg diterpa oleh perasaan ini.

Contohnya, abg ditemuduga untuk satu jawatan, tetapi selepas temuduga, keputusan yang diberikan negatif. Permohonan ditolak. Bohonglah kalau abg mengatakan abg berasa gembira setelah permohonan itu ditolak.

Realitinya abg berasa amat sedih. Bersedih kerana setelah berusaha, disimbah pula kegagalan. Ketahuilah bahawa walaupun bersedih, abg tetap bersyukur kerana Allah SWT lebih mengetahui kenapa permohonan itu ditolak.

Perasaan syukur abg itu terzahir kerana mungkinkah ianya menjadi landasan ujian keimanan? Siapa tahu... Sememangnya hanya DIA yang mengetahuinya. Lalu, disinilah letaknya perasaan Syukur Kedukaan. Bersyukur kerana DIA memberikan sekali lagi Ujian Keimanan. Apakah Abg gembira? sudah pasti jawapannya tidak, abg bersedih sebenarnya.

Perasaan Syukur Kegembiraan dan Syukur Kedukaan paparannya sama tetapi dirasai berbeza-beza. Bukan sahaja yang merasainya, tetapi juga ganjaran daripada Tuhan kepada yang sedang melaluinya.

Luahan perasaan bersyukur tujuannnya sama, tetapi dirasai berbeza-beza, hasil perasaan yang bercampur-campur sebenarnya.

Ketahuilah juga bahawa perasaan bercampur-campur memang ada, cuma sahaja masih ada yang berpura-pura dan ada juga yang jujur memaparkannya.

Ini bukan magik atau tipu helah, tetapi keupayaan Iman yang menterjemahkannya supaya kelak diketahui sebahagian daripada erti kehidupan ini.

(*___^)

6 Komen:

Hilal Azmi berkata...

Alhamdulillah masih dikekalkan iman oleh ALLAH untuk terus bersyukur....thanks atas ingatan abg...

http://hilalazmi.com

Adinda Amy Sensei berkata...

salam abg bent...

saya singgah hari ni di sini..
apa khabar abg di sana..
sihat ke..
dah lama tak singgah sini..
moga abg happy selalu..

Kampung Football berkata...

saya faham maksud abang itu,hehe

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih atas kembara ziarah maya”

Halamak sebenarnya lama sangat lahhh tak ziarah kat sini.... banyak sangat yang tertinggal lahhh...

adoiiii maaf sorry ampun yerrrr

aku harap lepas ni dapat merapatkan kembali jalinan blog kita...

Shukree berkata...

saya bersyukur ditemukan dengan Abg Bent.

nur berkata...

:-)

Catat Ulasan