Jumaat, November 12, 2010

BerKasih-Sayang

Hati saya seolah-olah berasa girang hari ini. Berkat hari jumaat barangkali. (*__^)

Ada beberapa kerja yang saya perlu siapkan sekarang ini, tetapi tak apalah, saya biarkan kerja itu dahulu kerana saya ingin berkongsi cerita dengan Anda. Maklum sajalah, sudah beberapa hari saya tidak melakarkan sesuatu di sini, di blog Pedoman Hidup ini.

Alhamdulillah, saya panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Tuhan Yang Maha Berkuasa kerana mengizinkan Anda menemani kehidupan saya. Anda sememangnya saya kasihi kerana DIA. Tanpa Anda, blog ini tidak akan ada maknanya. Terima kasih tidak terhingga saya tujukan khusus buat Anda. Sememangnya saya kasihi Anda kerana DIA.

Kisah 1


Saya dikejutkan oleh Isteriku Yang Tercinta semasa bersarapan awal pagi tadi. Dia menyatakan ada sms yang dihantar oleh seseorang semasa saya sedang tidur semalam. Paparannya agak pelik, menurutnya.

Memanglah dia berasa sangsi bila mana menelaah isi kandungan sms yang begitu. Anda nak tahu kandungannya? Nah saya berikan paparannya di bawah;

“Stiap mnsia y dlhrkn ddnia mmpunyai jln tkdr y bbza.. Tak smua y kte impikn, akn dpt kte kecapi.. Tak smua y kte hrpkn, sama dgn ap y kte inginkn.. Stiap y gmbre plu thu ad insn y sdg bsdih.. Stiap y bhgia plu sntiase igt msh ad insn y mndrita.. Dn bljrlh utk mndlmi pndritaannya..“

Bila mana Isteriku Yang Tercinta mengajukan pertanyaan siapakah gerangan empunya sms sedemikian, saya hanya menggelengkan kepala kerana sesungguhnya memang saya tidak mengetahui empunya nombor yang dipaparkan di telefon bimbit saya itu. Naluri saya berbisik mengatakan mungkinkah Isteriku Yang Tercinta sedang ditimbulkan perasaan curiga oleh para syaitan durjana?

Dan untuk meleraikan kecurigaan yang hinggap kepadanya, saya menyuruhnya mendail sahaja nombor itu, untuk mengetahui siapakah gerangan empunya sms sedemikian.

Maklum sajalah, semalam, saya bersama-sama dengannya menonton TV rancangan Datuk Dr. Fadzilah Kamsah yang bertajuk Poligami. Habis saya dijeling-jeling olehnya. (*___*)

Bila saja dia dail nombor itu, ternyata yang menyambutnya seorang lelaki. Nasib baik juga seorang jejaka, kalau wanita, bertambah-tambahlah pula kecurigaannya kepada saya. (*___^)

Realitinya, saya yakin bahawa kecurigaan yang ditimbulkannya adalah petanda bahawa dia amat mengasihi, menyayangi dan menyintai saya.

Dan saya yakin juga bahawa dia sekadar bergurau-gurau dengan saya pagi ini. Gurauan pasangan suami-isteri yang sebenarnya Anda perlu ketahui dan rasai sendiri. (*___^)


Kisah 2

Petang kelmarin, ketika bersantai-santai di depan TV bersama Isteriku Yang Tercinta dan anak-anak selepas pulang dari tempat kerja, tiba-tiba pula telefon bimbit Isteriku Yang Tercinta berdering.

Rupa-rupanya rakan sekerjaku yang sedang membuat panggilan. Sebenarnya dialah orang yang diberikan tanggungjawab membalas surat yang saya kirimkan kepada pihak atasan tempohari, seperti yang saya coretkan di dalam lakaran bertajuk Kecewa bersulam Gembira @ Gembira diselubungi Kecewa.

Rakan Sekerjaku itu memang baik orangnya. Sebab itulah walaupun sudah selesai bekerja, dia tetap menghubungi saya. Lebih kurang pukul 7.40 malam agaknya dia menghubungi saya dan bertanya mengenai Bengkel latihan di Manila Filipina itu.

Bila mana saya memberitahu kepadanya bahawa saya sudah pun menolak pelawaan itu, dia terus sahaja memberikan beberapa alasan-alasan untuk saya ketahui mengenainya. Dalam nada gembira, saya memberitahu semula kepadanya bahawa sebenarnya saya tidak kisah pun, andai tidak dapat menghadirinya.

Realitinya, alasan-alasan yang telah disusunnya memang saya hargai kerana menunjukkan bahawa dia juga mengambil berat akannya.

Paling penting di dalam hidup saya bukanlah kejayaan kerjaya, tetapi lebih jauh dari itu, saya ingin melimpahkan kasih sayang kepada anak-anak yang sememangnya saya kasihi dan sayangi. Lebih-lebih lagi buat julung-julung kalinya, anakku yang sulung membuat persembahan mewakili sekolahnya. Sememangnya saya tidak mahu ketinggalan melihat gelagatnya.

Pesanan buat rakan sekerjaku, usahlah bimbang kerana kita berusaha sedaya upaya, dan Tuhan Maha Berkuasa yang menentukannya. Sememangnya kehidupan di dunia begitu. Sering kali menuntut kita membuat pilihan, mana satu yang diinginkan.


Kisah 3


Beberapa hari lepas, tiba-tiba pula Isteriku Yang Tercinta menyuruh membeli lada setengah kilo dan limau sekilo.

Terkejut saya melihat senarai itu. Lada setengah kilo dan limau sekilo. Banyaknya!

Rupa-rupanya, Isteriku Yang Tercinta ingin mencuba-cuba resipi lamanya. Sambal Sos Sayap Panggang menurutnya. (*___*)

Isteriku yang Tercinta memang rajin orangnya. Antara penyebab hatiku tertawan dengannya dahulu adalah dek kerajinannya. Memang dia rajin.

Masih saya ingat bagaimana tiba-tiba hatiku tertawan dengannya. Bukanlah selepas bertentang mata. Memang bukan!.

Tetapi saya tertarik dengannya selepas mindaku menerawang berfikir-fikir mengenainya. Minda Separa Sedarku mengimaginasinya, lalu menafsirkan dialah wanita yang saya cari-cari sebenarnya. Sungguh! Mindaku menafsirkan dialah wanita idaman kalbu, lalu ku beri nama kepadanya Isteriku Yang Tercinta.

Oppsss...

Sebenarnya saya ingin bercerita resipi lamanya yang diberi nama “Sambal Sos Sayap Panggang”. Nantilah saya ceritakan pertemuanku dengannya di dalam kisah Pengalamanku Bertemu Jodoh.

Dulu, Isteriku Yang Tercinta memang penjual sayap ayam panggang. Dia membantu ibunya menjual sayap ayam bakar di gerai. Selepas bekerja pejabat, lebih kurang pukul 6.00 petang, dia akan bergegas ke gerai membantu ibunya menjual sayap ayam bakar. Itulah rutin hariannya sebelum bernikah dengan saya. (*___^)

Lalu, beberapa hari lepas, dia telah mencuba-cuba semula membuat resipi Sambal Sos itu sebab menurutnya sudah lama ditinggalkannya. Anda nak tahu rasanya?

Sukar untuk saya beritahu kepada Anda rasanya kerana silap-silap Anda tidak akan percaya. Lalu, apa salahnya saya mengajak Anda mencubanya.

Anda nak cuba? Beritahu sahaja di sini atau ke alamat email saya. InsyaAllah, akan saya kirimkan kepada Anda supaya dapatlah dikecapi rasanya.

Lebih baik begitu berbanding saya hanya menceritakannya kepada Anda. InsyaAllah, saya akan kirimkan kepada Anda. Sememangnya Anda saya kasihi kerana DIA.

Kalau Anda ingin cuba resipi Sambal Sos Sayap Ayam Isteriku Yang Tercinta, berikan sahaja alamat Anda kepada saya. InsyaAllah, akan saya usahakan cara mengirimnya kepada Anda. Manalah tahu tiba-tiba pula Anda berkenan, lalu melanggannya. Pasti Isteriku Yang Tercinta kelak gembira. (*___^)




5 Komen:

All About AnaYna berkata...

Owh...npknye ana pn teruja..bolelah kiranya abg bent kirimkan utk ana merasainya terlebih dulu yer..mne la tau slps ini trus jd pelanggan setia..hihihi.

sabree hussin berkata...

oh siapakah gerangan si jejaka yang menghantar mesej sedemikian rupa

Abgbent berkata...

InsyaAllah, nanti abg kirimkan untuk adikku AnaYna, kiriman khas yang istimewa.

(*___*)

Unknown berkata...

salam?

saya baru terjumpa blog anda ....kemudian saya terus follow....byk entry yg saya suka baca dlm blog ini...tak isa-sia blogwalking kat sini....he3

wana_love berkata...

jom join photo contest:)

http://cheetahg92.blogspot.com/2010/12/pick-outfit-photo-contest.html

Catat Ulasan