Isnin, Februari 15, 2010

Perjalanan Hidup Harus Diteruskan

Apapun, abg doakan semoga adik berjaya mengatasi segala kesulitan yang telah dialami. Anggaplah ianya sebagai satu hikmah di dalam menempuhi kehidupan duniawi. Setiap sesuatu pasti ada rahsianya yang tersendiri.

Nasihat abg, usah dilihat yang menyakitkan, tetapi renungi dan singkapi keindahan yang tersembunyi disebalik keperitan perasaan yang dialami. Kelak akan adalah rahsia alam yang terbongkar untuk menyinari perjalanan kehidupan ini agar tersuluhlah onak dan duri yang sering melingkari perjalanan duniawi.

Mungkin ada yang masih tidak mengerti disebalik keperitan yang dialami. Apatah lagi tergamak menambahkan dosa-dosa duniawi. Malanglah andai itu yang berlaku…

Sungguh! amat malanglah yang terjadi seperti itu. Ketahuilah bahawa setiap yang berlaku pasti mengajarkan kita sesuatu. Merujuk pada ilmu, supaya diketahui nanti bahawa DIA yang menjadi penentu segala apa yang terjadi. Kita merancang, DIA jua yang menentukan.

Andai dari ketentuan NYA membuatkan kita leka iaitu menjadi jauh dari NYA, amat malanglah perjalanan hidup seterusnya. Sebab itu nasihat abg untuk renungan bersama, jadikanlah sesuatu yang berlaku sama ada menggembirakan atau memeritkan, sesuatu yang harus mendekatkan kita kepada NYA jua.

Ketahuilah bahawa perjalanan dunia harus mengarah kepada NYA supaya pengakhiran hidup kelak berada di samping NYA. Renungilah ayat-ayat NYA dibawah agar adalah cahaya NYA menyuluh kegelapan hati ketika ini. Moga-moga kelak tersingkap sebahagian daripada rahsia duniawi yang sedang dilalui ketika ini;



Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).   ( Al-Baqara, 2: 214)

Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.   (Al-Ankabut, 29: 3)

Oleh itu Allah memberikan mereka pahala dunia (kemenangan dan nama yang harum), dan pahala akhirat yang sebaik-baiknya (nikmat syurga yang tidak ada bandingannya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang berbuat kebaikan.  (Al-Imran, 3: 148)

2 Komen:

IxoR@ berkata...

hidup ini satu pengembaraan...

walau apapun, memang perjalanan harus diteruskan...biarpun jalanan hidup itu penuh liku-liku...ada manis & pahit....

thanks ya abgbent.....

`AnaYNa` berkata...

"jadikanlah sesuatu yang berlaku sama ada menggembirakan atau memeritkan, sesuatu yang harus mendekatkan kita kepada NYA jua."

Sgt suka dgn kata2 di atas..semoga ana sentiasa bahagia wlaupn sering diuji!amin..

Catat Ulasan