Khamis, Februari 18, 2010

Lia Nadia Qistina... Coretan untukmu

Ada orang kata, kalau nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, Anda perlu mengubah persekitaran supaya menjadi positif. Persekitaran positif boleh diperolehi dengan merajinkan diri mencuci hati dan memprogramkan minda selama 7 saat sebelum tidur.

Menurutnya lagi, waktu malam sebelum tidur adalah masa yang paling sesuai untuk memprogramkan minda dengan cara membisikan di dalam hati “Ya Allah, cucilah otakku, hatiku kerana esok aku ingin menjadi orang yang baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif dan positif.

Wah! hebat juga saranannya.

Idea itu sebenarnya dilontarkan oleh seorang adik wanita bernama Lia Nadia Qistina. Sungguh cantik namanya, membuatkan saya terpinga-pinga mencari gambaran wajah yang dimilikinya. Mungkinkah seindah bidadari yang menduduki syurgawi? Entahlah…

Tetapi realitinya, saya sedang menatap setiap karya istimewanya. Sebab itulah saya teruja melakarkan kembali ideanya di dalam blog Pedoman Hidup ketika ini. Sekurang-kurangnya bila Anda berziarah ke sini, dapat jugalah ditatapi ukiran indah darinya, adikku Lia Nadia Qistina yang sememangnya istimewa untuk ditelaah. Ada baiknya saya menggelarkan dirinya adikku LNQ, barangkali :)

Disebalik itu, saya juga ingin menambah ayat NYA untuk renungan bersama yang terkandung di dalam surah As-Sajadah ayat 9, bermaksud;

“Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: Roh ciptaan NYA. Dan DIA mengurniakan kepada kamu Pendengaran dan Penglihatan serta Hati (Akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.”

“Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.” (Al-Baqara, 2: 74)

“Apakah orang yang mengetahui bahawa apa yang diturunkan Tuhan kepada engkau itu sebenarnya sama dengan orang yang buta? Hanyalah orang-orang yang berakal dapat mengerti.” (Ar-Rad, 13: 19)

1 Komen:

Lia Nadia Qistina berkata...

Oh, Abg Bent. Terima kasih atas pujiannya!

Saya merasa sungguh terharu, sebab ini pertama kali saya membaca ayat-ayat sebegitu.

Thank you.

Catat Ulasan