Selasa, Februari 23, 2010

Anda Memang Hebat!

Izinkanlah saya berkongsi mengenai perkara ini. Alhamdulillah, ruang masa yang ada ketika ini menyebabkan saya terdorong melakarkan coretan ini. Moga-moga adalah manafaatnya untuk renungan bersama.

Kejayaan Akademik adalah salah-satu aras penunjuk kepada pencapaian seseorang di dalam bidang tersebut. Tidak dinafikan bahawa pencapaian kekayaan, penunjuknya pula adalah nilai simpanan harta-benda yang ada di dalam akaun atau aset yang dipunyai.

Begitu juga dengan kejayaan menjadi Pekerja Cemerlang. Aras penunjuknya ialah bila mana memperolehi pelbagai sijil-sijil kecemerlangan di dalam kerjaya yang diceburi.

Dan begitulah pula halnya dengan kejayaan-kejayaan lain. Ada aras penunjuknya untuk membuktikan bahawa sememangnya Anda telah berjaya, mengecapi kejayaan.



Dalam coretan ini, saya ingin berkongsi dan menyatakan begini, --> mengapa harus dibandingkan kejayaan-kejayaan ini?

Realitinya, daripada kesemua kejayaan itu, kita perlu mengejar dan menggapai kesemuanya kerana setiap daripadanya ada kepentingannya masing-masing. Usah berdalih mengenainya.

Usaha perlu dilakukan agar setiap daripada kejayaan itu dapat digapai dan dikecapi bersama. Kalau boleh, kesemua kejayaan itu mesti diperolehi. Usahlah menafikannya. Kejayaan demi kejayaan perlu dipelajari dan dihadapi cabarannya seandainya inginkan kejayaan sepenuhnya.

Tetapi, harus juga diketahui bahawa setiap daripada kejayaan itu memerlukan pengorbanan berterusan agar dapat dikecapi nikmatnya nanti. Usahlah menafikannya dan terus-terusan berdalih mengenainya. Setiap daripadanya harus dikecapi semasa kehidupan ini.

Mengapa harus dikorbankan yang satu kalau kesemua kejayaan itu sebenarnya berupaya digapai? Mengapa harus diubati perasaan duka lara dengan hanya berkata seolah-olah hanya satu sahaja kejayaan yang diinginkan semasa menjalani kehidupan?.

Mengapa tidak digapai kesemua kejayaan-kejayaan yang disebutkan tadi?. Susah? Itulah peranan nasihat menasihati... Imam Al-Ghazali memberikan pesanan bahawa seorang muslim itu adalah cerminan kepada muslim yang lain.

Ketahuilah bahawa kejayaan kehidupan duniawi perlu ada aras penunjuknya, bukannya mudah hanya dengan melafazkan sesuatu yang boleh menenggelamkan segala usaha yang perlu dilakukan. Berkata memang mudah, tetapi lebih dalam daripada itu, sepatutnya diusahakan agar kesemua kejayaan dan kecemerlangan kehidupan duniawi dapat dinikmati. Mengapa?

Kerana itulah motivasi yang sebenar-benarnya yang seharusnya diketahui. Usah berdalih mengenai perkara ini. Lakukan sesuatu agar terbukti bahawa memang Anda hebat dan berjaya mengecapi kecemerlangan dan kejayaan-kejayaan duniawi.

Persoalan ini saya timbulkan di sini agar Anda mengerti bahawa ada sesuatu yang harus digapai bersama-sama semasa menjalani kehidupan ini. Itulah sebenarnya rahsia-NYA yang Maha Esa, Allah SWT.


"Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang berjaya". (Al-Baqara, 2: 5)

"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya." (Al-Imran, 3: 104)

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Al-Imran, 3: 185)

0 Komen:

Catat Ulasan