Jumaat, Januari 29, 2010

Kerja Harian = Kerja Keagamaan

Alhamdulillah, emosi yang menyelubungi diriku kelmarin sebenarnya beransur reda dek demam Isteriku Yang Tercinta telah berkurangan sedikit. Terima kasih kepada adik-adikku dan saudara-saudaraku juga Anda, yang sudi mendoakan kesihatan untuk Isteriku Yang Tercinta. Terima kasih yang tidak terhingga. Izinkanlah saya melakar tazkirah pada pagi jumaat ini. Moga-moga DIA memberkati, InsyaAllah.

Pandangan mata sememangnya buta sebab itu memerlukan kerjasama untuk menyingkap segala-gala dimensi yang tersembunyi. Bantulah saya di dalam coretan begini agar ianya bersinar semula. Tidaklah saya terus teraba-raba di sini... dek dikuasai emosi :)

Oppsss... apa hal pula saya menconteng-conteng diselimuti pelbagai rahsia tersembunyi ketika ini?. Mungkinkah masih diselimuti emosi? Seolah-olahnya masih teraba-raba di dalam kegelapan malam tanpa sinaran Sang Rembulan menyebabkan agak sukar dimengerti?. Ada baiknya saya berhenti berkata-kata mengikut emosi. Stop!

Inilah masalahnya bila minda saya berusaha melakarkan sesuatu di dalam kegelapan yang tidak disuluh oleh cahaya. Sebab itulah contengannya sukar dimegerti. Minda yang tidak menggunakan pandangan mata hati. Maaflah duhai Adikku yang saya kasihi kerana DIA. Salamelekom, wbt.

Izinkanlah muntahan lendir yang mengekang leher dan tekak sebentar tadi diluahkan sekejap. Semoga ianya memberikan kelancaran di dalam susunan kata-kata selepas ini. Tazkirah Jumaat untuk diri saya sendiri sambil-sambil dikongsi.

Duhai Adikku yang saya kasihi kerana DIA, masih ingatkah pesanan NYA di dalam surah Az-Dzariyat ayat 56 yang membawa pengertian “Dan (ingatlah) Allah SWT tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada NYA.”

Pandangan yang gelap tadi ingin menyatakan bahawa usahlah dipisahkan antara aktiviti keagamaan dengan aktiviti harian yang lain kerana realitinya, sebenarnya kedua-duanya adalah sama.

Apakah aktiviti harian yang digariskan bukan aktiviti keagamaan? Lalu untuk apa ianya dilakukan?

Fahamilah duhai adikku bahawa kerja-kerja harian adalah juga merupakan kerja-kerja keagamaan. Usah dipisahkan perbuatan-perbuatan yang sedemikian. Kerja-kerja keagamaan bukannya sempit seumpama bersolat atau berzikir semata-mata. Tetapi ianya melangkaui pandangan mata hati yang sering menyembunyikan pelbagai perkara. Yang mengetahuinya, hanya Hati Sanubari yang dimiliki, apatah lagi DIA yang menciptanya, pasti sedang memerhati.

Kerja-kerja harian yang adik istilahkan sebagai 1.Bekerja, 2.Membaca 3.Blogging, merupakan juga kerja keagamaan sekiranya diniatkan semata-mata kerana NYA. Ingat! semata-mata kerana NYA. Bukan selainnnya seumpama menjadi glamour atau ternampak wow! hebatnya dia. Memang bukan begitu sebenarnya, itupun kalau inginkan Kejayaan Hakiki dikecapi nanti.

Ketahuilah bahawa kerja-kerja harian haruslah dianggap juga sebagai kerja-kerja keagamaan iaitu adalah pekerjaan ibadah supaya tidaklah menjadi sia-sia.

“Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?” (Al-Anaam, 6: 32)

“… mereka tidak memperoleh sesuatu faedah pun dari apa yang mereka telah usahakan itu. sia-sianya amalan itu ialah kesan kesesatan yang jauh dari dasar kebenaran.” (Ibrahim, 14: 18)

“(Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan.” (Al-Kahf, 18: 104)



Sekali lagi, izinkanlah abg melakarkan ayat NYA semula;

“Dan (ingatlah) Allah SWT tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada NYA.” (Ad-Dzariyat, 51: 56)

Matlamat kita di sini adalah untuk beribadah kepada NYA. Itupun kalau inginkan Kejayaan Hakiki iaitu bukannya ilusi yang merujuk pada kejayaan-kejayaan duniawi yang cuma sementara. Mungkin kita gagal di dunia, tetapi adakah kita ingin gagal selama-lamanya di dalam kehidupan yang kekal abadi nanti?

Mungkin juga kita berjaya di dunia tetapi kesenangannya hanyalah sementara dikecapi?

Pilihan tetap ada, tetapi ketahuilah bahawa yang berjaya sebenar-benarnya ialah;

“Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang berjaya.” (Al-Baqara, 2: 5)

“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.” (Al-Imran, 3: 104)

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Al-Imran, 3: 185)

Banyak lagi ayat-ayat yang memperkatakan mengenai kejayaan-kejayaan duniawi yang Hakiki yang masih tersimpan di dalam Kitab Suci. Jika ingin mengetahuinya, sama-samalah kita berusaha membacanya.

Aktiviti keagamaan bukanlah sekadar bersolat atau berzikir semata-mata, tetapi meliputi kerja-kerja harian yang harus ditunaikan semata-mata kerana DIA. DIA yang saya kenali Tuhan Yang Maha Esa, Allah SWT.

Sebab itulah juga di dalam kerja-kerja harian usah dilupa melafazkan Syukur kepada NYA apatah lagi ungkapan “Bismillah... di dalam permulaan setiap perbuatan. Moga-moga akan tersimbahlah keberkatan di dalam pekerjaan harian yang dilakukan.

Ada lagi yang ingin dikongsikan sebenarnya, tetapi barangkali cukuplah setakat ini. Moga-moga akan ada kekuatan di lain masa pula untuk kita bersembang-sembang mengenainya.

Anggaplah coretan begini menjadi peringatan kepada saya sendiri. Sememangnya saya terlalu lemah berbanding Anda di dalam membuat pelbagai tafsiran kehidupan.

Kepada Anda yang sedang membaca ketika ini, maaf saya pinta andai lakaran begini tersasar jauh dari yang dikehendaki. Sememangnya saya sedang melakar di dalam kegelapan yang tidak disuluh oleh cahaya yang terang benderang. Sebab itulah hasil lakarannya seolah-olah terpesong dari apa yang Anda inginkan.

2 Komen:

Adinda Amy Sensei berkata...

salam abg bent..

apa khabar abg bent sekeluarga?
moga sihat dan bahagia hendaknya..

bagaimana dengan keadaan isteri abg?
moga dia cepat sembuh dan baik seadanya..

dah lama tidak kesini..banyak entry yang ketinggalan..maafkan saya..

lastly..

moga abg sukses selalu..

IxoR@ berkata...

selamat beristirehat....

hujung minggu ni agak panjang kerana ada public holiday....

;)

Catat Ulasan