Jumaat, November 13, 2009

Lakaran-Lakaran Mudah 1 & 2

Lakaran 1

Abg memahami apa yang terselit di sebalik coretan itu. Ada baiknya juga kalau abg tambahkannya begini;

Jangan sampai mengejar-ngejar motivasi alam, sehingga kita menjadikannya tempat bermohon, menjadikannya sebagai Keramat, menjadikannya tempat sembahan, menjampi berkaitan dengan kekuasaan alam.

Motivasi oleh cinta, harap-harapnya kecintaan kita tidaklah beralih arah iaitu untuk mencintai-NYA. Kecintaan itu akan terjelma apabila kita telah mengenali sesuatu yang ingin kita cintai. Tetapi ramai juga yang tidak berusaha untuk mengenali-NYA menyebabkan agak sukar menjelmakan kecintaan kepada-NYA.

Keseronokan boleh meningkatan motivasi tetapi kadang-kala apabila terlebih, menyebabkan kita leka dan alpa. Bukan sahaja keseronokan mengejar dunia tetapi juga mengejar-ngejar akan-NYA, boleh menyebabkan kita leka dan alpa terhadap tanggungjawab sebenar kita di dunia ini.

Kisah orang lain boleh dijadikan sebagai pencetus di dalam meningkatkan motivasi diri, tetapi bilamana tidak dipandu sebaiknya, boleh juga menyebabkan hasad dengki terjelma. Akibatnya akan terbitlah umpatan dan lain-lain yang negatif sifatnya.

Duit? emm… tak perlulah saya teruskan ulasan mengenainya kerana semua dikalangan kita memahaminya. Memang kita memerlukannya.

:)



Lakaran 2

Saya tetap berpendirian bahawa di mana pun kita berada, benteng diri itu amat penting dan pastilah saya akan berusaha untuk tidak membiarkan rakan-rakan yang dilanda sifat negatif itu berterusan negatiflah jadinya.

Ada ketikanya, sifat-sifat yang dinyatakan itu akan melanda diri Kita.

Apakah dalam hal ini Kita akan dibiarkan begitu sahaja? Tiada bantuankah daripada rakan-rakan untuk memberikan sedikit motivasi agar sifat negatif itu dapat dibendung dan seterusnya diperbaiki?

Saya tetap berkata begini...

Jangan jauhi rakan-rakan Anda tetapi berilah nasihat yang sewajarnya agar rakan itu berubah.

Nasihat sememangnya semua di kalangan Kita memilikinya cuma masa dan ketika yang akan menentukan sama ada Kita pada ketika itu bersifat negatif ataupun positif. Pastilah rakan bersifat positif harus membantu rakan yang dilanda sifat negatif. Dalam erti kata lain, Nasihat-menasihati sesama atau Amal Maaruf dan Nahi Mungkar.

Satu perumpaan yang saya pernah dengar ialah lontarkanlah diri kita di mana-mana lautan pun, moga diri kita akan menjadi sebuah pulau yang akan menjadi persinggahan kepada makhluk-makhluk-NYA.

Sekian.

2 Komen:

Adinda Amy Sensei berkata...

salam abg bent..

apa khabar?
moga ceria selalu

.
.
.
.
.
.
.
.

*senyummm*

Shemmi berkata...

terima kasih untuk komen abg bent..

^_^

sekarang.. saya kembali tenang. takpelah..jika yg sedikit itu tidak 'kembali' pada saya..
saya anggap itu semua bkn hak saya. sememangnya tiap sst tu pun bkn hakmilik kekal saya. kan?...

tapi....kalau Allah izinkan...saya..saya nak yang 'sedikit' tu kembali jugak!hehehehe...

^_^

Catat Ulasan