Jumaat, November 20, 2009

Berusaha Mencari Jodoh... Nasihat buat Adikku

Mungkin 3 tahun lagi? Kenapa lambat? Jangan dilambat-lambatkan duhai adikku yang dikasihi. Masa akan terus berlalu dan tidak akan menunggu.

Sekarang abg nak mengajak adik untuk berfikir seketika perkara ini. Katakanlah Adik merancang akan berkahwin pada umur 31 tahun nanti. Selepas itu dengan izin-Nya, InsyaAllah adik dikurniakan anak pada tahun berikutnya, iaitu pada umur 33 tahun. Tahukah adikku bahawa pada umur menjangkau 60 tahun, anak adik yang sulung baru berumur 27 tahun. Adik tahu tak umur seorang pemuda/i berumur 27 tahun itu pemikirannya bagaimana? Ya, sememangnya kehidupannya masih lagi bergantung dengan keluraga.

Tekaan abg itu pun kalau adik dapat anak pada tahun berikutnya selepas mendirikan rumahtangga. Pengalaman abg sampai 3 tahun barulah abg mendapat zuriat yang pertama. Kini umur anak abg dah masuk empat tahun tetapi umur abg dah sampai 39 tahun. Itu sebabnya abg kongsikan perkara ini.

Memang Kita hanya mampu merancang tetapi DIA juga yang menentukan segala-galanya. Ketahuilah bahawa masa yang berlalu itu tidak akan dapat dikembalikan untuk Kita mengulanginya semula. Masa itu akan terus berlalu dan berlalu. Hanya perancangan yang teliti yang akan dapat mengubah sesuatu yang Kita ingin atau harapkan di masa ini dan masa akan datang. Semua ketentuan yang kita rancangkan adalah hak mutlak kekuasaan-NYA jua.

Abg tetap mendoakan agar adik bertemu jodoh dalam masa terdekat ini. Kadang jodoh itu juga boleh membuka pintu rezeki hamba-hamba-Nya...

3 Komen:

IxoR@ berkata...

sy setuju dgn abg bent...

x mo la, bila dah berusia...anak2 masih kecil lg....tp ixora masih belum punya rezeki ....masih berharap....insyallah.

anak-anak la yg kita harapkan di hujung usia nti...

IxoR@ berkata...

salam....
ixora masih mengharapkan agar dikurniakan cahaya mata...dah 3 thn masih belum ada rezeki...

abgbent...abgbent....hihihihi....

;D

prettyrain berkata...

salam ziarah abgbent.
keluarga saya smuanya jenis kawen awal. saya seorang yang pecah tradisi yg belum mendirikan rumah tangga waktu umur mcm ni.
tp saya masih muda. hehee

Catat Ulasan