Sabtu, November 14, 2009

Belajar untuk Tahu ...Coretan buat Shikin

*Coretan buat shikin*
Izinkan abg memberikan cadangan.

Dalam hal ini, Shikin kena tanya pada diri sendiri. Untuk apa Shikin nak rajin belajar? Apa yang shikin inginkan sebenarnya?

Jika masih tak tahu apa yang Shikin kehendaki, manakan pula shikin berusaha mengejarnya bersungguh-sungguh. Inilah yang dikatakan sebagai Kena tahu Matlamat.

Nak rajin belajar. Shikin kena tahu kenapa nak rajin belajar? untuk apa sebenarnya? Persoalan-persoalan ini Shikin kena jawab sendiri sebab andai shikin tidak jelas mengenainya, macamana shikin nak memotivasikan diri untuk belajar? Tidak semestinya perlu rajin belajar… yang penting tahu apa yang dikehendaki. Kadang juga ada yang rajin belajar tapi tidak berkesan pun.

Kenapa? Sebab dia masih tidak tahu kenapa dia rajin belajar dan untuk apa sebenarnya dia belajar.

Kenal pasti apa yang shikin nakkan dan dari situ nanti terbitlah keinginan untuk mengejar matlamat tadi. Sekali lagi, Shikin kena tahu mengapa melakukan sesuatu itu. Sebagai contoh rajin belajar, kalau rajin sahaja tetapi tidak mengetahui apa yang dipelajari buat apa bukan?

Don’t study hard, but study smart. Itulah ungkapan yang sering abg dengari semasa berada di universiti dahulu dan sekarang ini pun…

1 Komen:

Abg Din berkata...

Salam Abg Bent,

Belajar untuk tahu tak pe...jangan belajar untuk berjudi. Macam tajuk entri sy terbaru....

Dijemput abgbent utk memberi pandangan....

Terima kasih.

Catat Ulasan