Jumaat, Mei 29, 2009

Pengalamanku Bertemu Jodoh ...bhg 15 (Isteri Orang Yang Curang)

Bahagian 15

Sesungguhnya berdesing juga telingaku mendengar luahan perasaan amarah dari seorang lelaki yang begelar suami kepada isteri orang yang curang itu.

Apatah lagi diugut dengan kata-kata sehingga ke lubang cacing pun diriku akan dicarinya. MasyaAllah, adakah kesemua yang berlaku itu merupakan kesalahanku semata? Walhal dirinya yang bergelar suami juga sebenarnya bersalah sebab tidak pandai menjaga isteri sendiri.

Memang diriku juga diselubungi amarah dek ugutannya yang melampaui batasan, apatah lagi tanpa usul periksa perkara yang sebenar-benarnya. Bilamana diriku mendengar pelbagai tohmahan dilemparkan ke atasku, akhirnya aku mematikan sahaja handphoneku tanpa mengakhiri perbualan itu dengan penuh hemah.

Aku terpaksa melakukannya agar emosiku tidak meruap-ruap sepertinya. Maklumlah, akukan insan biasa, bukannya seorang rasul yang penuh dengan sifat kesabaran.

Selepas beberapa ketika, aku mengaktifkan semula telefon bimbitku, dan entah macamana, tiba-tiba telefonku berdering semula dan memaparkan nombor telefon suami kepada isteri orang yang curang itu. Disebabkan aku masih diselubungi emosi yang betul-betul menagih kesabaran, akhirnya aku off kan sahaja telefonku buat sementara waktu…

Itu terpaksa aku lakukan agar emosiku yang tidak stabil dapat ditenteramkan semula. Mungkin tidak seratus-peratus memperolehi ketenangan, tetapi cukuplah andai aku dapat mengawalnya agar tidak memberontak sehingga menyebabkan diriku boleh menggapai sebarang senjata untuk membunuhnya. heheheee

Bilamana kepanasan hatiku telah suam-suam kuku, akhirnya aku mengimbau kembali peristiwa bagaimana seorang suami melontarkan pelbagai ugutan, cacian dan hinaan kepadaku yang sekadar bergelar bujang teruna ketika itu.

Fikiranku merenung jauh untuk berfikir mengapa aku pula yang disalahkan olehnya, Walhal dia juga bersalah kerana tidak menjaga isterinya dengan baik sehingga menyebabkan isterinya terpaksa menagih kasih dariku yang sebenarnya belum mengerti kasih sayang sepasang suami-isteri.

Dan kini…

aku telah mengerti mengapa peristiwa isteri orang yang curang ini aku lalui. Mungkin untuk dikongsi dengan Anda, yang bergelar suami agar pandai-pandailah menjaga hati isteri sendiri. Ketahuilah bahawa peritiwa seperti ini menyebabkan kita yang bergelar lelaki terpaksa bertekak sesama sendiri.

Opsss… coretan ini bukannya nak memberi tazkirah, tetapi sekadar berkongsi pengalamanku bertemu jodoh.

Berbalik kepada kisah isteri orang yang curang ini, entah bagaimana, timbul pula keberanian di dalam diriku untuk bersemuka dengan lelaki yang menjadi suami kepada isteri orang yang curang itu.

Sungguh! Aku tidak menyangka bahawa akhirnya aku mempunyai keberanian untuk bersemuka dengan suami kepada isteri orang yang curang itu. Nak tahu mengapa aku ada keberanian sebegitu?

Pastilah aku mendapat kekuatan kerana DIA. Memang aku berani melakukannya kerana DIA mengetahui bahawa diriku sebenarnya tidak bersalah. Umpama kata Berani Kerana Benar.

Akhirnya aku menelefon sendiri suami kepada isteri orang yang curang itu. Pastilah dengan betul-betul berhemah aku memulakan kata-kata. Bukannya nak menegakkan bahawa diriku sebetulnya tidak bersalah, tetapi aku bertekad untuk bersemuka dan berbicara dengannya.

Dari luahan kata-kataku itu, ada juga kelembutan hati suami kepada isteri orang yang curang itu. Syukur tidak terhingga kepada NYA kerana akhirnya aku berjaya menawan hati suami kepada isteri orang yang curang itu untuk bersemuka.

(Coretan seterusnya akan aku lanjutkan nanti…)

1 Komen:

Tanpa Nama berkata...

hai sayang

Catat Ulasan