Rabu, April 01, 2009

Bloggers dan sifat-sifat mereka

Kali ini, saya ingin kongsikan lakaran ini yang diperolehi dari blog seorang rakan. Memang saya telah merubahnya sedikit bersesuaian dengan apa yang saya fahami. Barangkali adalah manafaatnya untuk saya dan Anda renung-renungi dan fikir-fikirkan bersama.

Seperti yang saya telah coretkan sebelum ini, seandainya pandangan ini kurang sesuai, buangkanlah ia jauh sejauh-jauhnya; Dikatakan bahawa;

Seorang yang berilmu, akan gemar berkata tentang ILMU...

Seorang Pemerhati, akan gemar berkata mengenai PERISTIWA...

Seorang Pengumpat, akan gemar berkata tentang hal-hal orang lain yang negatif sifatnya...

Seorang yang sombong, bongkah dan bangga diri, akan gemar berkata tentang KEHEBATAN DIRI SENDIRI...


Allah berfirman: Turunlah engkau dari Syurga ini, kerana tidak patut engkau berlaku sombong di dalamnya; oleh sebab itu keluarlah, sesungguhnya engkau dari golongan yang hina. (Al-Araf, 7: 13)

Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri; (An-Nisa, 4: 36)

Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Luqman, 31: 18)

…dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Al-Hadid, 57: 23)

(Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya), (Al-Maun, 107: 6)

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Al-Hujraat, 49: 12)

1 Komen:

Na Shari berkata...

Kesimpulannya, abgbent rasa Na ni kategori yang mana? hehehe...

Catat Ulasan