Selasa, Mac 31, 2009

Sibuk --> Kelam Kabut @ Tenang ?

Tulisan ini aku telah coretkan selepas membaca komentar seorang rakan yang telah ku kenali melalui dunia blog. Ya, pasti aku menyayanginya. Sebab itulah aku melontarkan pandangan ku berkaitan perbuatan "kelam-kabut" yang sifatnya seolah-olah sama dengan ungkapan "sibuk".

Rasanya "kelam kabut" dan “sibuk” tu berlainlah. Kelam kabut adalah perbuatan tergesa-gesa, manakala Sibuk pula dikatakan terlalu banyak kerja.

Bila banyak kerja, kadang-kala orang buat secara tergesa-gesa. Itu sebab ternampak kelam-kabut. Apatah lagi kalau kesuntukan masa.

Umpama di jalan raya, bila dah kelam kabut, lorong yang tak sepatutnya dilalui pun lantak je. Mengapa? sebab nak cepat sampai. Itu namanya kelam kabut atau dalam erti kata lain, tergesa-gesa nak siapkan kerja. Biasanya bila berlaku seperti itu, hasilnya faham-faham sajalah.

Tapi tidak semestinya orang yang “sibuk” bersifat seperti itu. Orang yang tenang akan menunjukkan kewarasan fikirannya menyelesaikan setiap kesibukan itu satu persatu. Inilah dikatakan melakukannya di dalam ketenangan.

Perlu diketahui juga, tenang tidaklah bermaksud lemah-longlai atau tidak bermaya. Itu berbeza. lemah longlai atau tidak bermaya tu sama kategorinya dengan malas.

Fikiran yang dipandu dengan ketenangan akan rasional sifatnya. Umpamanya, setiap sesuatu kesibukan akan dilaksanakan satu-persatu mengikut keutamaanya. Dan sesuatu pekerjaan itu akan dilaksanakan setelah difikirkan baik dan buruknya.

Seperti perumpamaan yang saya sebutkan di atas. Perlukah saya memandu di lorong yang tidak sepatutnya? Tidak ada apa-apakah yang akan terjadi? Kepentingan saya lebih utama berbanding orang lain? Kemarahan orang sebab overtake mereka tak penting?. Sumpah maki orang itu lantak pi la? Barangkali ada trafik di depan, nanti kena saman?

Semua persoalan dan kemungkinan itu akan dapat difikirkan secara rasional bila mana di dalam ketenangan. Erti kata lain, tidak kelam kabut.

Selain itu, bila mana kita tenang, “kesibukan” kerja akan ditapis satu persatu. Yang mana harus didulukan untuk disiapkan. Tidak bermaksud terlalu sibuk sehingga tergesa-gesa menyiapkan semuanya. Kalau dah takdirnya tak siap. Nak buat macamana? terima sajalah kemarahan bos!. heheeee

Tapi sebaiknya diusahakanlah agar semua kesibukan tadi dapat disiapkan mengikut waktu-waktunya yang telah ditetapkan. Itu sebab matlamat itu utama. Takkanlah kerja yang kena hantar dlm tempoh sejam baru nak dilaksanakan apabila masa yang ada cuma tinggal 1 minit sahaja lagi? Pastilah tak siap jawabnya.

Sudah pasti di setiap apa yang kita lakukan di dalam kehidupan ini adalah untuk mengetahui ilmu-Nya. Oleh itu, mengapa harus tergesa-gesa mempelajari setiap ilmu-ilmu-Nya yang kita sedang fahami ini?

Moga-moga adalah manafaatnya apa yang saya kongsikan di sini.

“Maka Maha Tinggilah Allah, yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Benar (pada segala-galanya) dan janganlah engkau (wahai Muhammad) tergesa-gesa membaca Al-Quran sebelum selesai dibacakan oleh Jibril kepadamu dan berdoalah dengan berkata: Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku”. (Taha, 20: 114)

Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan TENANG dan SABAR) dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (At-Taghabun, 64: 11)

:) lontaran senyuman buat Shemmi. Bila nak buat aktiviti lasak seperti hari tu? Saya nak ikutlah!

2 Komen:

Shemmi berkata...

xtvt lasak buat masa ni stop dulu..next tak taulah..
masing2 sibuk..skrg tgh plan nak pi oversea plak..
begpackers mungkin!

Shemmi berkata...

alamak..spelling error la..backpacker

Catat Ulasan