Isnin, November 24, 2008

MyKad hijau… Rakyat tiada kewarganegaraan

Walaupun agak pahit untuk dinyatakan, namun setidak-tidaknya inilah salah satu cara yang perlu dilakukan untuk membendung gejala rakyat Sabah yang tidak mempunyai kewarganegaraan. Pada masa yang sama, kebanyakan yang terlibat adalah yang dikatakan sebagai Pendatang Asing Tanpa Izin (PTI), walhal pesisiran pantai Sabah ini adalah sebahagian daripada tanah halaman mereka. Perkara ini telah saya coretkan sebelum ini mengenai masyarakat bajau dan kemungkinan juga berlaku kepada masyarakat etnik lain.

Usaha yang dilakukan pada ketika ini untuk memberikan MyKad Hijau kepada masyarakat yang tidak mempunyai Kad Pengenalan Diri adalah satu usaha murni dan perlu dihargai kerana ianya telah meningkatkan martabat manusia yang telah dijadikan sebagai pemimpin di muka bumi ini oleh Tuhan yang maha Agung. Ingatlah! bahawa kita dikurniakan kuasa, pangkat dan harta bukan untuk diri sendiri tetapi bagaimana seharusnya disalurkan kuasa, pangkat dan kekayaan itu untuk membantu mereka-mereka yang tidak berkuasa, tidak berpangkat dan tidak berharta. Kesian sungguh kepada mereka yang telah lama tidak mempunyai Kad Pengenalan Diri.

Sesungguhnya amat malanglah andai masih ada di kalangan kita berasa bahawa bumi Sabah ini khusus untuk manusia tertentu sahaja. Apa yang menghairankan ada juga yang beranggapan bahawa andai masyarakat yang dianggap PTI ini diberikan Kad Hijau, maka berkemungkinan akan menyebabkan peluang kepada rakyat bumiputera pada masa akan datang menjadi kecil. Betulkah begitu? Siapakah yang menentukannya? Adakah orang yang berkata itu mempunyai khasaf sehingga boleh melihat apa yang akan berlaku pada masa akan datang? Atau mereka takut dengan bayang-bayang sendiri iaitu pangkat dan harta yang telah mereka kumpul akan tergelincir kepada masyarakat lain?

Pada saya, apa yang penting ialah perancangan yang dilakukan pada ketika ini seharusnya bertujuan untuk membantu yang lemah dan memperkasakan yang memang sudah kuat. Dan bukannya bersifat mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain. Mengapa harus khuathir dengan perubahan zaman yang akan datang? Hanya masyarakat yang tidak bijaksana sahaja takut pada apa yang akan berlaku di masa akan datang.

Seolah-olahnya juga hanya mereka sahaja yang ingin mengecapi nikmat kehidupan duniawi ini berbanding masyarakat lain. Adakah mereka sedar bahawa yang mereka salahkan itu juga seorang manusia yang ingin hidup di muka bumi ini secara aman seperti mereka?

Pada masa ini, ketika berjalan-jalan di hadapan deretan kedai-kedai dan bangunan-bangunan pusat membeli belah yang terdapat di Sabah, sering saya perhatikan iklan ini “Sales girl wanted” dan kadang kala juga begini bunyinya “Pekerja diperlukan” dan ada ketikanya bunyi iklan itu “Pekerja amat diperlukan, sila tel no ini...” dan ada juga “Pembantu amat diperlukan” Itulah keadaannya. Seolah-olahnya berlaku kekurangan pekerja yang diperlukan di kedai-kedai pada masa ini. Mungkinkah peristiwa ini ada kaitan dengan mereka yang dikatakan PTI ini?

Saya sendiri masih kurang pasti tetapi terdetik di hati saya mengatakan bahawa memang ianya mempunyai pertalian kerana hanya mereka sahaja yang berkeupayaan mengisi kekosongan itu. Mengapa? Mungkinkah kerana gaji yang ditawarkan agak rendah berbanding kerja yang perlu dilakukan?. Saya kurang pasti juga di dalam hal ini tetapi dapat saya perhatikan bahawa ramai dikalangan mereka suka kerja-kerja sebegini walaupun ditawarkan gaji yang rendah. Asal sahaja HALAL pada mereka.

Satu persoalan lagi ialah mampukah masyarakat yang mempunyai Kad Pengenalan Diri yang dikatakan sebagai penduduk bumi Sabah melakukan kerja-kerja yang ditawarkan itu? Soalan ini juga saya kurang pasti, tetapi apa yang jelas di mata saya ialah iklan itu semakin banyak di paparkan di kedai-kedai. Apakah disebabkan para pemegang Kad pengenalan diri tidak mahu mengisinya? Tuhan sahaja yang tahu jawabannya.

Setidak-tidaknya, MyKad Hijau ini akan memberi mereka peluang mencari rezeki secara HALAL dan moga-moga akan berkuranglah jenayah di Sabah ini nanti.

Penjenayah harus dihukum tidak kira mereka mempunyai Kad Pengenalan diri atau pun tidak. Jenayah yang saya maksudkan termasuklah yang dilakukan secara halal ataupun yang haram.

5 Komen:

Tanpa Nama berkata...

semoga ALLAH merahmati awak di dunia dan di akhirat... tersentuh hati kecil ini membaca artikel ini. Banyak forum2 orng sabah yg menghina manusia2 spt pemegang kad hijau ini.

Tanpa Nama berkata...

Hanya orag yang malas sahaja takut akan saingan orang asing di masa depan...

loveassassin berkata...

terima kasih atas artikel yang kamu tulis ini..
saya sebagai pemegang kad hijau telah merasa kan pengalaman seperti yang kamu nyata kan di atas...
moga allah merahmati mu...
amin...

Tanpa Nama berkata...

Pendapat yg bernas.majoriti rakyat sabah emang takut dgn bayang2 sendiri.mcm mana negara kita nak maju jika pemikiran masih ditakuk yg lama,kolot,ketinggalan zaman,pentingkan diri sendiri....saya sokong sepenuhnya pendapat admin.semoga Allah merahmati hidupmu sepanjang hayat :-)

Tanpa Nama berkata...

Sy sungguh terharu dgn apa yg anda luahkn sy yg mmegang ic hijau mendoakn smoga anda di rahamati Allah....jarng manusia yg memahami perasaan kmi yg mmegng ic hijau ne....sy harap ada lh jln untuk ic kmi ni kerana kmi pun insan yg amat memerluknnye utk mencari rezeki

Catat Ulasan