Rabu, Oktober 10, 2012

Bhg 2... Memelihara Hubungan Suami-Isteri

"Kepimpinan" adalah faktor utama di dalam memelihara hubungan Suami-Isteri. Begitulah yang saya lakarkan di dalam coretan minggu lalu. Bilamana saya mengatakan begitu, ianya bukanlah bermaksud bahawa seorang Suami sahaja yang harus memiliki sikap itu... "Kepimpinan". Bukan itu maksud saya yang sebenarnya.

Sikap kepimpinan haruslah juga dimiliki oleh sang Isteri. Dan harus diketahui bahawa keupayaan kepimpinan Suami sememangnya berbeza berbanding dengan keupayaan kepimpinan yang dimiliki oleh si Isteri.

Andai ingin memelihara kehidupan hubungan Suami-Isteri, maka sikap kepimpinan yang dimiliki oleh si Isteri dan si Suami perlu berbeza. Keupayaan Kepimpinan yang dimiliki tak boleh sama. Memang tak boleh!.

Apa yang harus Anda ketahui ialah kepimpinan bukanlah seratus-peratus dipunyai dan dimiliki oleh sang Suami semata. Memang Bukan!

MasyaAllah, terlupa pula saya mendahului coretan ini dengan ucapan "Salamelekom, wbt" kepada Anda semua. Anda yang sememangnya menjadi teman alam maya saya sepanjang masa. Terima kasihlah kerana masih lagi sudi menziarahi blog Pedoman Hidup Abgbent ini. Terima kasih!

Kepimpinan, bilamana dirujuk pada kamus dewan, ianya perlulah dirungkai pada kata dasar, iaitu "Pimpin". 

Pimpin di dalam Kamus Dewan diberikan maksud sebagai "dibimbing, dipandu, dituntun dan ditunjuk. Andai ditambahkan imbuhan, "pe", maka jadilah kata nama "pimpin" sebagai "Pemimpin". Pemimpin di dalam Kamus Dewan diistilahkan sebagai "orang yang memimpin atau boleh juga diberikan kata sebagai "Pedoman" atau Petunjuk"

Lalu, seandainya kata dasar "Pimpin" tadi ditambah pula dengan imbuhan "Ke...an", maka jadilah kata namanya sebagai "Kepimpinan" yang membawa maksud "Keupayaan, dan Kebolehan sebagai pemimpin iaitu Daya, Tindak-Tanduk dan Kecekapan seseorang pemimpin.

Jika saya diberikan pilihan untuk membandingkan keupayaan kepimpinan seorang Suami berbanding seorang Isteri, maka secara peribadi, saya akan mengatakan kepada Anda bahawa Keupayaan kepimpinan Suami tidaklah sehebat keupayaan kepimpinan yang dimiliki oleh si Isteri. Sungguh!

Sebab itulah saya amat mengasihi dan menyayangi Isteriku yang Tercinta.

Kalau Suami berperanan memimpin Isteri dan Keluarga, lalu kehebatan seorang Isteri adalah menjadi Pemimpin kepada Anak-Anak dan Rumahtangga.

Kepimpinan Seorang Isteri sememangnya lebih hebat berbanding kepimpinan seorang suami. Sungguh! Sebab itulah di dalam perceraian, paling banyak yang berlaku adalah kesungguhan seorang Ibu membela kehidupan anak-anaknya.

Kalau sang Suami, bilamana bercerai, pasti akan mencari pasangan baru.
(*___*)

0 Komen:

Catat Ulasan