Rabu, Februari 01, 2012

Kecelaruan SBPA, Mengundang Perpecahan Penjawat Awam?

Sebelum ini saya ada melakarkan pandangan mengenai skim SBPA yang telah menggantikan Skim SSM penjawat awam di negara Malaysia dengan tajuk "Alahai SBPA (Saraan Baru Perkhidmatan Awam) Malaysia".


Tidak sia-sia saya melakarkan pandangan itu kerana akhirnya, skim SBPA telah disemak semula oleh Kerajaan Malaysia.

Ini sekali gus menunjukkan bahawa skim SBPA yang baru diperkenalkan itu telah Gagal. Kebiasaannya, sesuatu yang gagal seharusnya dipertanggungjawabkan dan dikenakan tindakan yang berpatutan.


Lihat sahaja pelajar-pelajar sekolah. Bila mana mereka gagal memenuhi kriteria tertentu, mereka tidak akan dibenarkan memasuki kelas-kelas yang hebat.

Bukanlah bermaksud dinafikan keupayaan pelajar yang gagal itu untuk berada di dalam kelas-kelas yang hebat, tetapi yang lebih dikhuatiri ialah mereka akan mengalami mudharat di dalam proses pembelajaran seterusnya nanti. Begitu jugalah halnya kepada pelajar-pelajar yang memang hebat, seandainya tidak diasingkan daripada pelajar-pelajar yang telah gagal, berkemungkinan pula pelajar-pelajar hebat tidak akan dapat mengembangkan kehebatan mereka dengan cepat dan pantas di dalam proses-proses pembelajaran seterusnya.

Pandangan seumpama itu saya utarakan supaya kecemerlangan yang diharapkan di dalam sistem Perkhidmatan Negara Malaysia akan terus berkembang maju dan memenuhi citarasa semua pihak pada masa dan keadaan yang sering kali berubah.

Seumpama KPI (Key Performance Index) yang diperkenalkan untuk diterjemahkan oleh semua penjawat awam, seterusnya yang terbaru "Exit Policy" yang diharap kelak menyumbang pada prestasi penjawat awam seiring dengan kenaikan-kenaikan gaji yang dinikmati.

Masa tidak mengizinkan saya meneruskan lakaran ini, InsyaAllah saya akan menyambungnya lain kali untuk kita berkongsi pandangan mengenai SBPA yang disemak semula...

0 Komen:

Catat Ulasan