Jumaat, April 02, 2010

Saja-Saja Berkahwin

Bila dah berkahwin, kehadiran si dia akan berupaya membakar semangat agar berusaha bersungguh-sungguh untuk mengecapi kejayaan di dalam kehidupan ini. Pastilah kejayaan dunia dan akhirat, InsyaAllah.

Kehadiran pasangan hidup di sisi akan berupaya merawat segala kesempitan dan kesengsaraan bila mana ditimpa musibah, masalah dan pelbagai lagi ujian kehidupan duniawi. Sebabnya, jiwa lelaki dan wanita adalah Satu sebenarnya.

Paduan jiwa bersatu akan berupaya menafsir sebahagian daripada erti sebenar perjalanan kehidupan duniawi. Itupun sebenarnya kalau masing-masing ingin mengetahui dan memahaminya... Kalau sekadar ingin mengecapi nikmat duniawi, mereka juga berupaya memperolehinya, tetapi bersifat sementara kebahagiaannya. Memang sementara...

Seumpama kekayaan yang boleh datang dan pergi. Kekayaan atau Duit, bukanlah segala-galanya di dunia ini. Memang bukan! duit boleh dicari bila-bila masa sahaja. Itupun memerlukan kesungguhan untuk mencarinya. Kalau sudah bersungguh-sungguh mencarinya, saya yakin pasti duit diperolehi bila-bila masa, di mana-mana sahaja.

Pasangan hidup juga perlu dicari supaya kehadirannya bukan sahaja menjadi teman seperjalanan, tetapi juga berupaya menyatukan jiwa yang satu. Paduan jiwa bersatu kelak berupaya menyelongkar segala rahsia mengenai kehidupan duniawi. Itupun kalau kedua-duanya mengerti dan memahami apa yang sedang dicari-cari semasa kehidupan ini.

Hidup di dunia ada penghujungnya. Rugilah bagi mereka yang tidak berkesempatan merasai sebahagian daripada rahsia yang sedang tersembunyi disebaliknya...

Begitu juga dengan hasilan akhirnya kelak. Andai masih tidak diketahui apa yang sedang dicari-cari di dalam dunia ini, pasti pada garisan akhir nanti tidak akan diperolehi...

Ketahuilah bahawa manusia wujud di dunia bukanlah sia-sia semata. Memang bukan! Ada rahsia yang sedang kita gali untuk dipelajari dan memerlukan kerjasama untuk menyelongkarnya agar di penghujung perjalanan nanti, masih ada pelbagai usaha untuk terus menggalinya.

Moga-moga DIA akan meredhai segala usaha-usaha pencarian yang dilakukan. Sememangnya DIA, Tuhan Yang Maha ESA, Allah SWT, mengetahui segala rahsia yang sedang tersembunyi disebalik kehidupan duniawi ini.


Salam kasih... buatmu duhai adikku yang dikasihi kerana DIA.

1 Komen:

mrcupin berkata...

Salam bro! hehehe singah memang singah bro...
patut.. memang patut... bro.. yg tak patut kita tak jengok sedara kita.. balik bila sedara kita jengok kita... hehehe betul tak bro... so ni kunjungan balas... heheheh! thanks bro for visit..

Catat Ulasan